V Praze rozhodně nepozorujeme úbytek zájmu o elektroauta, říká pražský radní Daniel Mazur

Konec parkování zdarma pro elektromobily zatím Praha odložila na půl roku. Jak se situace vyvíjí a jak se letos rozšíří nabíjecí infrastruktura, popsal pražský radní pro Smart City, IT a vědu a výzkum Daniel Mazur z Pirátské strany.

Parkování elektromobilů je v tuzemské metropoli už dlouhou dobu tématem velkých diskuzí. Pražská koalice se zatím stále nedohodla, zda ho ponechat zdarma nebo ho zpoplatnit.

„Náš první náměstek pro dopravu pan Zdeněk Hřib přichází s návrhem, který je založený na tom, že elektroauto zabírá stejně jako jiné auto místo ve veřejném prostoru. Nicméně protože má nižší emise, tak je důležité a záhodno jejich majitele podpořit. Takže v tuto chvíli máme připravený plán, který počítá s tím, že zvýhodněné parkování zůstane ve fialových a oranžových zónách, nikoliv už v modrých zonách, které jsou určené pro rezidenty. Založeno na premise, že stojící auto neprodukuje emise žádné bez ohledu na to, jaký má motor,“ říká Daniel Mazur.

Počet stále roste

Kvůli příliš nízké poptávce po elektromobilech musela na podzim minulého roku automobilka Hyundai v Nošovicích na den zavřít výrobu. Pražský radní pro Smart City, IT a vědu a výzkum je přesvědčený, že se jedná o krajově specifickou věc.

Čtěte také

„V Praze rozhodně nepozorujeme úbytek zájmu. V roce 2022 bylo asi jedno procento aut v Praze elektromobily nebo podobný pohon, 2023 to bylo 1,5 procenta. Počet, jakkoli je to malý podíl, tak stále roste. My tomu vycházíme vstříc tím, že budujeme dobíjecí stanice. Jednak pomalé dobíjecí stanice, jednak rychlé dobíjecí stanice. V Praze jsme vybudovali už pět dobíjecích stanic typu Hyper Charging, které mají proud o výkonu až 500 kilowatt.“

Jak se v Praze letos rozšíří nabíjecí infrastruktura pro elektromobily? Co se očekává od Pražského inovačního maratonu? A proč se pražské Planetárium stane světovým unikátem? Poslechněte si celý rozhovor!

autoři: Štěpánka Duchková , Martin Čuřík