Táta dokázal všechny situace zlehčovat, vzpomíná Vanda Hybnerová. Inscenace Slávy dcery je známým klaunem inspirovaná
V aktuálním pracovním diáři Vandy Hybnerové se objevují hned dvě různá představení oslavující pantomimu a klaunství. V jednom si zahraje po boku slavného klauna Slavy Polunina, druhé sama tvoří.
Slava Polunin hrál mnoho let s Borisem Hybnerem, Vandy otcem, a s představením Snowshow se do Divadla Hybernia vrací podruhé. „Už je to vlastně tři roky a vzpomínky na to minulé setkání jsou veliký. Mám pocit, jako kdyby se mi vracel člen rodiny.“
Zahrát si v tomto představení byl splněný sen a nakonec to zvládla i bez zkoušky. „Hrálo se od sedmi, on mi řekl, že mám přijít v šest. Sundal z věšáku kostým, nalíčil mě a vnořila jsem se do davu zelených klauníků. A tak to bude pravděpodobně i tentokrát. Pokud mě tam nikdo nepozná, tak to bude v pořádku,“ směje se.
Ve Snowshow prostě stojí jeden žlutý klaun, který třeba minutu nedělá nic a obecenstvo nedýchá. To je dar, nedá se to naučit.
Slava Polunin je podle ní mistr v práci s rytmem a energií. A právě i jemu je věnována hra Slávy dcery, ve které Vanda Hybnerová nejen hraje, ale také ji režíruje. Scénář Natalie Kocab pracuje s tématem slavného otce klauna.
Sesterská road movie
„Samozřejmě jsou tam inspirativní momenty mého otce. Nicméně náš divadelní otec jménem Sláva Max má čtyři dcery a každá má jinou maminku. Moc se neznají a skládají samy ze sebe navzájem podobu toho otce, který absentoval v jejich životě.“
Ani Boris Hybner nebyl úplně ideálním otcem. „Byl takový otcovsky nekritický. Ale to je vlastně i jedna z věcí, kterou v tom představení trošku zpracovávám, že jako otec selhal a věděl to. Pro něj ta práce byla vždycky na prvním místě.“
Táta měl ale dokonalý smysl pro humor, dokázal všechny ty situace zlehčovat.
Vanda Hybnerová přiznává, že jejich vztah byl hlavně profesní. Divadelní Sláva Max dokáže se svými dcerami vést rozhovor také až ve chvíli, kdy dospějí.
Umělecký svět vyvažuje herečka zvířaty a přírodou na Vysočině, neustálé pendlování jí prý vyhovuje. „Pro mě je to nutnost, já se potřebuju vždycky na ten druhý svět těšit. Při té manuální práci u koní vymyslím strašně moc věcí. Do toho dělám něco bohulibého a člověka to nutí se pořád hýbat.“
Vznikne představení Slávy dcery i jako film? Jak vybírala představitele Slávy Maxe? Proč chtěla jít studovat klaunskou školu v Rusku? A proč Boris Hybner říkal, že klaun musí bejt starej? Poslechněte si celý rozhovor.
Související
-
Dcery klaunů v jednom představení. Pantomima mě fascinuje, říká Vanda Hybnerová o hře Slávy dcery
Inscenace Slávy dcery v pražském divadle La Fabrika otevírá témata otcovství, slávy i geniality. „Žít ve stínu slavného otce? Je to jinak,“ říká herečka Vanda Hybnerová.
-
Díky studiu fotografie mám cvičené oko. Vanda Hybnerová a její dcera Antonie u Jana Čenského
Co Vandě Hybnerové dobíjí baterky? Získala díky studiu fotografie cvičené oko? Jaké byly pocity Antonie v uprchlickém táboře, kde hrála pro ukrajinské děti?
-
Než jsem se stala babičkou, myslela jsem, že už mě nic nepřekvapí, přiznává Vanda Hybnerová
Zní to neuvěřitelně, ale stala se babičkou. „Když se můj táta stal dědou, nenechal si tak říkat. Byl Boba. Přemýšlím, jak si budu říkat já,“ říká herečka Vanda Hybnerová.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Víte, kde spočívá náš společný ukrytý poklad? Blíž, než si myslíte!
Jan Rosák, moderátor
Slovo nad zlato
Víte, jaký vztah mají politici a policisté? Kde se vzalo slovo Vánoce? Za jaké slovo vděčí Turci husitům? Že se mladým paním původně zapalovalo něco úplně jiného než lýtka? Že segedínský guláš nemá se Segedínem nic společného a že známe na den přesně vznik slova dálnice? Takových objevů je plná knížka Slovo nad zlato. Tvoří ji výběr z rozhovorů moderátora Jana Rosáka s dřívějším ředitelem Ústavu pro jazyk český docentem Karlem Olivou, které vysílal Český rozhlas Dvojka.