Je potřeba se naučit padat. K tomuhle sportu zranění a bolístky patří, tvrdí freerider Teodor Kováč
Teodor Kováč patří mezi nejlepší a nejznámější české bikery, především na poli freeridu a freestylu. Když nelétá vzduchem na kole, tak si zve hosty do svého podcastu Radio Peloton, natáčí cyklistický pořad pro Českou televizi nebo se podílí na organizaci Prague Bike Festu.
Kolo ho chytlo v jedenácti a od té doby se vypracoval ke špičce české MTB freestyle a freeride scény. I na rozhovor do Rádia Praha dorazil na kole.
„Na tom budu jezdit právě na Prague Bike Festu. To je kolo na skákání, na ty nejtěžší triky. Jsou tam různé úpravy, nemáme přehazovačku, máme jenom jednu brzdu vzadu, abychom mohli protáčet řídítka, protáčet rámem. Je to fakt primárně na skákání a na takový jako hraní, člověk se s tím zabaví i na malém prostoru. Na sobotní vyjížďku někam za Prahu to není,“ popisuje.
Prague Bike Fest
Třetí ročník největšího cyklistického festivalu v České republice s názvem Prague Bike Fest se koná 26. až 27. dubna na Výstavišti. Teodor Kováč bude nejen jedním z jezdců, kteří se tu představí, ale podílí se i na organizaci.
„Pomáhám i s programovou částí festivalu a pro letošní ročník jsme si připravili novinku a to je závod Big Air Eliminator. Na Výstavišti na Bruselské cestě postavíme osmimetrovou věž, ze které se jezdci z celé Evropy budou spouštět na pět metrů dlouhý skokánek a budou lítat až sedm metrů vysoko a vzájemně spolu soutěžit o toho, kdo předvede nejlepší trik.“
Je důležité umět padat
Sám má s těmito skoky bohatou zkušenost, stejně jako s nejrůznějšími zraněními. „To k tomu sportu dost patří, furt má člověk nějaké drobné bolístky a pak jednou za čas přijde ještě nějaká větší bolístka. Je potřeba se naučit padat. Já v tom nejsem moc dobrý, vždycky jsem se snažil těm pádům spíš vyhýbat a vlastně nevím, jestli to je úplně ta nejlepší cesta,“ přiznává.
Zároveň ale pochybuje, že akrobacie a skoky na kolech znamenají automaticky větší míru nebezpečí než jiné cyklistické disciplíny.
„Silniční cyklistika je supernebezpečná, tam mimochodem jednou za čas někdo umře. Jedna věc je provoz a druhá, že já mám na sobě spousty chráničů, velký helmy, páteřáky, lidi na tom silničním kole jedou prostě v ničem, v plavkách v podstatě, ale jedou 100 km/h z kopce, takže něco za něco. U nás se padá prostě víc, ty drobnější zranění jsou častěji.“
Jsme cyklistický národ? Jaké traily má nejraději? Jak často trénuje? A proč nejezdí na motorce? Poslechněte si celý rozhovor.
Související
-
Stuntriderka Kykalová: Oblíbené triky? Ráda dělám na motorce stojku a zbožňuju driftování a gumování
„Z motorkářské rodiny nejsem, ale motorky se mi líbily od patnácti,“ vzpomíná Kateřina. Dnes je jedinou českou profesionální stuntriderkou, tedy kaskadérskou jezdkyní.
-
Prodělal jsem už spoustu úrazů, ale žádný mě neodradil, popisuje freestyle motokrosař Petr Pilát
„Když jsem vyhrál nějaký závod v motokrosu, tak jsem se vždycky těšil na poslední skok, že tam předvedu nějakou kravinu,“ vzpomíná na své freestylové začátky Petr Pilát.
-
Motorkář Podmol se znovu chystá na Rallye Dakar. Jedním z důvodů je sáhnout si na úplné dno
Hostem Lenky Vahalové byla špička ve svém oboru: freestyle motokrosař Libor Podmol. V lednu 2021 si navíc poprvé vyzkoušel Rallye Dakar a hodlá v tom pokračovat.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Hurvínek? A s poslední rozhlasovou nahrávkou Josefa Skupy? Teda taťuldo, to zírám...
Jan Kovařík, moderátor Českého rozhlasu Dvojka


Hurvínkovy příhody 5
„Raději malé uměníčko dobře, nežli velké špatně.“ Josef Skupa, zakladatel Divadla Spejbla a Hurvínka