Před 145 lety se začala psát historie pražské hromadné dopravy. Přečtěte si, jak se proměňovala v čase
Přesně před 145 lety vyjela do pražských ulic první koněspřežná tramvaj a začala se psát historie městské hromadné dopravy v hlavním městě. Ta se od roku 1875 výrazně proměnila a nejen proto, že tramvaje dnes netáhnou koně, ale elektrické motory.
První koněspřežka jezdila z Karlína k tehdy rozestavěnému Národnímu divadlu. Trať měřila zhruba tři a půl kilometru.
„Vozy byly poměrně lehké, taky jeden při slavnostním zahájení provozu v roce 1875 jeden vyskočil z kolejí,“ popisoval před lety pro Český rozhlas historik pražského dopravního podniku Pavel Fojtík.
Tramvajím ze začátku překážely dostavníky a povozy a jízda kvůli tomu někdy trvala mnohem déle, než předpokládal jízdní řád. Fojtík připomněl, že v Praze vznikl poměrně brzy plán na elektrifikaci tramvají.
„V následujících letech se celý systém koněspřežné tramvaje elektrifikoval s výjimkou Karlova mostu, kde se hledalo vhodné technické řešení. Na Karlově mostě tak ‚koňka‘ skončila až 12. května 1905 a tím i skončila celá koněspřežná éra v pražské městské dopravě,“ popisuje historik.
Už na konci 19. století se v Praze začalo mluvit také o vybudování podzemní dráhy. Metrem se ale cestující svezli až v roce 1974. Komunistický režim využil otevření první trasy pro svou propagandu. S projevem vystoupil i pražský primátor Zdeněk Zuska:
„Lze říci, že v pražském podzemí v posledních letech ožilo – samozřejmě ve změněných podmínkách a poněkud pozměněném znění – staré svazácké heslo: My stavíme metro, metro staví nás.“
Trolejbusy se vrací
Samostatnou kapitolou v historii pražské MHD jsou trolejbusy. Začaly v Praze jezdit v roce 1936. Rozšíření autobusů ale vedlo k tomu, že město v roce 1972 provoz trolejbusů ukončilo.
„Byly problémy zejména s dodáním elektrické energie pro tento trolejbusový systém,“ říká vedoucí archivu pražského dopravního podniku Robert Mara:
Trolejbusy se ale do Prahy znovu vrací. Dopravní podnik dokonce počítá s tím, že jednou odvezou cestující až na letiště Václava Havla.
Zprávy z iROZHLAS.cz
-
‚Nikdy se nesnažila zalíbit mocným.‘ Zemřela Eliška Wagnerová. Bývalé ústavní soudkyni a senátorce bylo 76 let
-
OVĚŘOVNA: Zlikviduje Rosněfť západní trh s ropou? ‚Nezachrání ani ten ruský,‘ argumentuje analytik
-
V Pásmu Gazy začalo platit příměří. Hamás zveřejnil seznam rukojmích, které propustí
-
Nechceme strašit, ale dát lidem adekvátní informace, říká Jireš o novém plánu přípravy na obranu