Nadčasové tvary a zrychlení dopravy. Před 60 lety poprvé vyjela do provozu legendární tramvaj Tatra T3
Přesně před 60 lety uvedl Dopravní podnik hl. m. Prahy poprvé do provozu legendární tramvaj Tatra typ T3. Ta brázdí, byť s technickými úpravami a v omezeném množství, dodnes nejen pražské ulice. V roce 1962 byly zaoblené vozy T3 s inovativními podvozky designovou i technickou revolucí v provozu městské hromadné dopravy.
Nezaměnitelná kulatá světla a zaoblené tvary, vozy řady T3 znají generace cestujících nejen v Praze a dalších městech u nás, ale i v zahraničí. Zavedení do pražského provozu v roce 1962 byla velká změna.
„T3 byla určitě nadčasovým výrobkem, tvarové řešení navrhl výtvarník František Kardaus. Bylo mu umožněno vytvořit poměrně avantgardní řešení s použitím laminátových čel, která zase umožnila větší okna a zajímavější tvarování vozu,“ vysvětluje vedoucí archivu Dopravního podniku hl. m. Prahy Robert Mara.
V provozu se projevily i technické možnosti. „Byly přelomové, vozy měly vysoké zrychlení a zpomalení, dynamické parametry byly o řád lepší než u těch starých dvojnápravových vlaků, takže se ta doprava poměrně zásadně zrychlila,“ dodává.
Vozy T3 stále v ulicích
Pokrokové technické řešení umožňuje i po šedesáti letech tramvaje T3 s úpravami v provozu stále používat.
„Bylo možné průběžně modernizovat, vylepšit tu elektrickou výzbroj, interiér pro cestující a přitom zachovat původní vzhled. Praha má v současnosti zhruba 350 vozů té řady T3R.P, které dodnes potkáváme v ulicích.“
Nebýt požadavků na bezbariérový přístup, mohly by vozy T3 být běžnou a většinovou součástí pražské MHD.
Jediný problém jsou schody
„Z technického hlediska jsou určitě v pořádku a myslím, že kdybychom neměli problém s tou nízkopodlažností, tak tady můžou být ještě desítky let. Servis toho vozu stačí jednou za čtyři roky, jinak je to bezúdržbová tramvaj,“ chválí vedoucí opravny vozů David Dienstbier.
Vozů řady T3 vyrobila smíchovská továrna Tatra celkem asi 14 tisíc, svého času to byl světový rekord. V době největšího odbytu vznikalo i tisíc vozidel ročně.
„Praha dostala zhruba 1200 vozů, pro Československo to mohlo být něco přes 2 tisíce vozů. Zbytek šel hlavně do Sovětského svazu, pak hodně odebírala Německá demokratická republika, Jugoslávie,“ vypočítává Robert Mara. V pravidelném provozu podle něj jezdí vozy T3 mimo Česko dodnes hlavně v Rusku a na Ukrajině.
Související
-
Na Výstavišti vyrostl tramvajový přístřešek budoucnosti. 3D tisk jednotlivých dílů trval 36 hodin
Přístřešek najdete v nástupní zastávce tramvajové linky č. 12 v nejstarší trvalé pražské smyčce Výstaviště. Výroba jednotlivých dílů přístřešku trvala pouze 36 hodin.
-
Dopravní podnik zahájil stavbu v Hloubětíně. Nová vozovna pro tramvaje bude zprovozněna v roce 2024
V Hloubětíně začínají dělníci stavět novou tramvajovou vozovnu. Tu starou z 50. let nechal Dopravní podnik hl. m. Prahy před třemi lety strhnout kvůli špatnému stavu.
-
Dopravní podnik dokončil tramvajovou smyčku Depo Hostivař. Bude sloužit jako důležitý přestupní uzel
Cestující v pražské i příměstské veřejné dopravě můžou nově využívat přestupní terminál u stanice metra Depo Hostivař. Dělníci tam dokončili stavbu nové tramvajové smyčky.
Zprávy z iROZHLAS.cz
-
‚Potřebujeme oči a uši na Ukrajině i v celé Evropě.‘ Ruská armáda získává na telegramu špiony
-
Pokračuje vyšetřování tragédie na slovenském gymnáziu. Policie se do školy vrátila i s útočníkem
-
Lídr slovenské opozice Šimečka navštívil Zelenského v Kyjevě. ‚Upřednostňují ukrajinské zájmy,‘ řekl Fico
-
Sedm růží za oběti tragédie. Pozůstalí na mši uctili památku zemřelých po požáru v Mostě