Muchu vykreslujeme jako superhrdinu. Byl to i nejvyšší český zednář, říká Michal Dvořák
Muzikant, producent a režisér Michal Dvořák našel inspiraci pro svou novou show Já, secese u další multioborové osobnosti. Čím ho Alfons Mucha, který zdaleka nebyl jen malíř, nejvíce překvapil? Proč nové představení postavil právě na něm? A co chystá s kapelou Lucie k oslavě 40 let na tuzemské hudební scéně?
Multimediální představení Vivaldianno, které originální formou propojuje hudbu Antonia Vivaldiho s jeho osudem, se dočkalo mezinárodního úspěchu a stále putuje po světě. Naplánovaný je Stockholm, turné se dočká v Německu a ve Španělsku. Nová show Já, secese je v podstatě pokračováním. Využívá animačních technologií, ekvilibristické akrobacie, živé hudby, tance a dalších výrazových prostředků do vizuálně intenzivního celku.
„Je to velmi moderní show. Kritici, a já jsem za to rád, říkají, že je to nejprogresivnější představení za posledních 20 let. Hádat se s nimi nebudu. Ale je trochu těžký dostat tu informaci k lidem, protože název Já, secese v nich vzbuzuje příliš historické téma. A zároveň se obávám, že spousta lidí ani neví, co je secese, při vší úctě. Komiksový hrdina na obalu, ta komiksový hlava na plakátu je může trochu mást, takže je to velmi moderní příběh, velmi jednoduchý,“ říká Michal Dvořák.
Komiksová inspirace
Využívání komiksového média a vykreslování Alfonse Muchy jako superhrdiny má nejen ambici přitáhnout mladé návštěvníky, ale stálo na počátku celého nápadu. Když byl totiž Michal Dvořák v Soulu s projektem Vivaldianno, zrovna v jihokorejské metropoli končila Muchova výstava.
„Vyšel k tomu krásný katalog, kde se kreslíři mangy neboli asijských komiksů vyznávali k lásce k Muchovi. Že je dodneška inspiruje, a tak dále. A mě došlo, že je to nádherné, kruh se uzavírá, respektive spirála se točí dál, protože Mucha se původně inspiroval v Byzantské říši a na Dálném východě. To znamená, že kulturní a umělecké vlivy se prolínají celosvětově i v rámci času a staletí.“
Nejvyšší český svobodný zednář
Spolu s kolegou Tomášem Belkem zvolili ke zpracování výtvarníka Alfonse Muchu, protože se nejedná „pouze“ o asi nejslavnějšího českého výtvarníka v zahraničí. Byl také designérem, zakladatelem secese, vizionářem, filozofem a milovníkem moderních technologií.
„Je dokonce považován za zakladetele českého fotografického aktu ještě před Drtikolem. A je spousta konsekvencí kolem jeho života. Byl to také nejvyšší český zednář. I to je vlastně důležitá věc, protože díky Muchovi se říká, že vzniklo Československo. Nebýt Muchy, Štefánika a Masaryka, tak by tady Československo nebylo,“ doplňuje Michal Dvořák obsáhlou minulost slavného malíře. Představení Já, secese můžete navštívit v pražském divadle Hybernia.
Jaké to bylo hrát před Rolling Stones? Jak oslaví kapela Lucie své čtyřicátiny? A chystá další ročník festivalu filmové hudby Soundtrack Poděbrady? Poslechněte si celý rozhovor!
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Hurvínek? A s poslední rozhlasovou nahrávkou Josefa Skupy? Teda taťuldo, to zírám...
Jan Kovařík, moderátor Českého rozhlasu Dvojka
Hurvínkovy příhody 5
„Raději malé uměníčko dobře, nežli velké špatně.“ Josef Skupa, zakladatel Divadla Spejbla a Hurvínka