Zase jeden spor s M. Knížákem

22. listopad 2004

Pořadatelé pražského bienále, které se loni poprvé konalo ve Veletržním paláci, podali na spolupořádající Národní galerii žalobu.

Hlavní kurátorka Helena Kontová a vydavatelé časopisu Flash Art nebudou na dalším bienále s NG spolupracovat a značku Prague Biennale si zaregistrovali. NG ale hodlá pořádat vlastní mezinárodní přehlídku současného umění, kterou nazvala Mezinárodní bienále současného umění 2005. Kontová podala žalobu kvůli neoprávněnému užití ochranné známky. Vadí jí, že NG používá slovní spojení "Prague Biennale" v souvislosti s vlastní připravovanou výstavou. "Právoplatnou držitelkou ochranné známky na toto sousloví ve spojení s pořádáním uměleckých výstav mezinárodního charakteru je však Helena Kontová," sdělila dnes ČTK Gabriela Bechynská z agentury Donath-Burson-Marsteller, jež Kontovou mediálně zastupuje. Kontová podala i námitky Úřadu průmyslového vlastnictví proti registraci ochranné známky "Mezinárodní bienále současného umění, Národní galerie v Praze". Důvodem je podobné znění a shodnost služeb, na které se přihlašovaná známka vztahuje. "Nechceme, aby si lidé obě výstavy pletli, ani aby někdo parazitoval na našem nápadu a práci," řekla Kontová. Obrátilo se na ni údajně již několik zahraničních kurátorů, které oslovila NG a kteří se ptali, zda jde o akci připravovanou Kontovou a Flash Artem. Zástupci Nadace Prague Biennale, vzniklé za účelem přípravy druhého ročníku přehlídky, v minulosti podle Kontové opakovaně vyzvali představitele NG, aby spojení slov nepoužívali.

"Právní zástupce NG na tato upozornění reagoval, že připravovaná akce v žádném případě neponese toto označení a předchozí užití ochranné známky bylo jen pracovním názvem zaměstnanců galerie," uvedla Kontová. Dnes odpoledne však NG pořádá tiskovou konferenci na téma projektu Druhý pohled - Mezinárodní bienále současného umění 2005. V anglickém překladu názvu přehlídky zaznívá právě kritizovaný termín. Druhé pražské bienále pořádané Nadací Prague Biennale se má konat v industriálním prostoru haly v Karlíně. "Konstatovali jsme omezenou profesionalitu ředitele Milana Knížáka, jeho týmu i celé Národní galerie, absolutní nedostatek znalostí současné výtvarné scény a povýšenost, se kterou usiloval o to, aby měl hlavní slovo v přípravě prvního pražského bienále," řekl v říjnu Giancarlo Politi, vydavatel časopisu Flash Art. Sám přišel s myšlenkou na pražské bienále předloni za Knížákem. Nyní říká, že on i Kontová toho litují.

Spustit audio