Zácpy řidiče neodrazují. Musíme zvážit, co budeme v Praze opravovat, říká Tomáš Portlík
Problémy s dopravou jsou v Praze veliké, na Praze 9 obrovské. Aut je stále více, silnic stejně. Jak situaci hodnotí starosta Prahy 9 a předseda pražského klubu zastupitelů koalice Spolu pro Prahu Tomáš Portlík? A co hlavnímu městu chybí z hlediska parkování?
Když se budou zužovat dopravní pruhy do jednoho a zvýší se bezpečnost i počet retardérů, sníží se zácpy na silnicích. Řidiči si prý v takové situaci rozmyslí, jestli budou, nebo nebudou chtít stát v zácpách. Alespoň to si prý dle Tomáše Portlíka myslí spousta lidí.
„Ukazuje se, že to neplatí. Letošní rok zcela zřetelně ukazuje, že tam, kde někdo stál loni frontu 700 nebo 800 metrů, tak jí je letos ochoten stát 900 metrů, kilometr a více. Čili tito řidiči na to nefungují, protože z nějakého důvodu komfort a pohodlí dopravit se někam autem, nebo ta nezbytná nutnost, vede k tomu, že je čekání v zácpě nezdrží. Druhá věc je, že si budeme muset zvážit, co všechno v Praze budeme opravovat.“
Starosta Prahy 9 tím upozorňuje na renovaci Václavského náměstí, kvůli které došlo k zúžení magistrály. Doprava zúžením nezmizela, pouze se rozlila do celé Prahy 1, čímž se zvýšil tlak na jednotlivé ulice v dané lokalitě. A tím se zároveň zvyšuje tlak, aby se opět zavíralo nebo zklidňovalo centrum, což ale znovu povede k dalšímu přesunutí dopravy do dalších míst.
Cena Lítačky
Dlouhodobým tématem je v Praze cena městské hromadné dopravy. Stále není jasné, jakých změn se cestující dočkají, ale Tomáš Portlík by si přál, aby do konce letošního roku bylo jasno. Je podle něj navíc logické, že se zvyšujícími se náklady i nároky na dopravu roste cena, která tak či onak dopadne na obyvatele Prahy.
„Pokud si chceme udržet nejlepší nebo jednu z nejlepších a nejkvalitnějších MHD na světě, budeme do toho muset dávat víc peněz. A ty peníze nejsou tak, že je někdo nezaplatí. I když platíme Lítačku stabilně do 4000 korun každý rok, tak dalších zhruba 70 procent doplácí město. A to je stejně z našich daní, protože dopravní podnik stojí čím dál víc peněz.“
Co chybí Praze z hlediska parkování? Proč se na celý rok zastaví stanice metra Českomoravská? A dokáže si Tomáš Portlík představit, že by se stal pražským primátorem? Poslechněte si celý rozhovor!
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Starosvětské příběhy lesníků z časů, kdy se na Šumavě ještě žilo podle staletých tradic.
Václav Žmolík, moderátor
Zmizelá osada
Dramatický příběh viny a trestu odehrávající se v hlubokých lesích nenávratně zmizelé staré Šumavy, několik let po ničivém polomu z roku 1870.