Vlaky se v Praze přes Vltavu projely už před 150 lety. Železniční most na Výtoni slaví kulaté výročí
Krásná a architektonicky oceňovaná konstrukce vznikla na počátku 20. století. Přemostění už tu ale bylo dřív. Původní jednokolejný most byl vybudován před 150 lety.
Čtěte také
Původní most tady začal sloužit v roce 1872. Jeho stavba trvala dva roky a stal se součástí tzv. Pražské dráhy, která propojila dnešní Smíchovské a Hlavní nádraží. Most postavila Harkortova mostovna z německého Duisburgu. Jako materiál použili dělníci takzvané svářkové železo. Zajímavostí je, že stavba nebyla nikdy oficiálně pojmenována.
Jednokolejný most ale přestal brzy stačit, proto ho nahradila současná konstrukce. Nový dvojkolejný most postavili na konci září roku 1901. Jeho instalace trvala jen tři dny. Vyrobili ho už pomocí novějších postupů, a to z plávkového železa. Na stavbě se podílely tři pražské firmy.
Budoucí podoba
S rostoucími přepravními nároky plánuje Správa železnic rozšířit most o jednu kolej. Je ale památkově chráněn, proto není snadné vymyslet, jak by takové rozšíření mělo vypadat. Železničáři chystanou přestavbu s památkáři už několik let konzultují.
Samotná rekonstrukce a dostavba železničního mostu na Výtoni by měla začít v roce 2026 a měla by trvat jeden rok. Celý úsek mezi Hlavním nádražím, Vršovicemi a Smíchovem tak bude v budoucnu trojkolejný.
Před rokem Správa železnic vyhlásila na novou podobu mostu architektonickou soutěž, v jejím posledním kole je šest účastníků. Ti mají odevzdat svoje závěrečné návrhy na začátku září 2022.
Jaký bude další postup? Poslechněte si v příspěvku, který do vysílání připravil Vladimír Mikulenka.
Související
-
Místostarosta Prahy 2 Václav Vondrášek: Jaký osud čeká železniční most na Výtoni?
Hostem pořadu K věci byl místostarosta Prahy 2 Václav Vondrášek.
-
Železniční most na Výtoni má být trojkolejný
Železniční most na Výtoni bude mít tři koleje. Shodli se na tom železničáři i magistrát. Není ale jasné, jestli bude možné most opravit, nebo bude nutné konstrukci vyměnit.
-
Ke světlům na pražských mostech už technici neslaňují. Osvětlení kontrolují ze člunu
Kontroly stovek světel mají technici o něco jednodušší. Technologie hlavního města Prahy k tomu totiž nově využívají vlastní člun.
Nejnovější zprávy
Zprávy z iROZHLAS.cz
-
Turkovu jízdu po dálnici řeší policie. Na tachometru měl 200 kilometrů v hodině, hrozí mu ztráta řidičáku
-
Učebny ze šaten i půdní vestavby. ‚Praha shání místa pro středoškoláky, kde se dá,‘ říká radní
-
Zklamání na domácím ledě. Češky v boji o bronz podlehly v prodloužení Finkám 3:4
-
‚Léta řešíme, kdo je udal.‘ Poprava otce a syna za poslech rozhlasu zasáhla na dlouhé roky lidi z Obytců