Úsekové měření v omezeních na D1: Zkušebně od konce srpna, naostro od jara 2016
Už koncem prázdnin se na dálnici D1 objeví úsekové radary. Budou měřit rychlost v místech uzavírek. Zatím na zkoušku, bez pokut. Ostrého provozu se obává magistrát v Jihlavě. Řešení přestupků by mohlo zahltit odbor dopravy.
Na dálnici D1 budou rychlost hlídat radary. Ministerstvo dopravy chce zavést úsekové měření v místech uzavírek. Už koncem srpna se v modernizovaných úsecích objeví radary s kamerami, které budou zaznamenávat všechna auta a jejich řidiče, překračující povolenou rychlost. Zatím na zkoušku.
První radar s kamerou už nyní mezi Ostrovačicemi a Kývalkou
Jedna taková kamera, která sbírá data, už teď funguje v modernizovaném úseku mezi Ostrovačicemi a Kývalkou. Další na brněnské dálnici postupně přibydou. Půjde o pilotní projekt. "Jeho cílem není vybrat nějaké výrazné peníze do státního rozpočtu, potažmo do rozpočtu obcí, kterým to náleží, ale přimět řidiče k tomu, aby skutečně dodržovali rychlostní limity. Zvlášť v těch omezených úsecích. Jde o bezpečnost všech lidí, kteří pracují na té modernizaci anebo na opravách dálnic," říká Jan Rýdl z Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) a dodává, že jde také o bezpečnost samotných řidičů i o plynulý provoz v modernizovaných úsecích, protože každá malá nehoda znamená okamžitě kolony a zdržení.
Projekt se má naplno rozjet – tedy i s vybíráním pokut – na jaře příštího roku.
V zahraničí běžná praxe
Takové měření je běžné třeba i v okolních zemích jako je Německo nebo Rakousko. Potvrzuje Petr Vomáčka z ÚAMK: "Je to běžné nejen v omezeních, ale i normálně na dálnicích jsou úseková měření. Například Rakousko to má v Alpách, aby řidiči nepřekračovali rychlosti, protože dálnice není rovná. Dále pak třeba v omezeních v Německu jsou i skryté radary, různě maskované sítěmi."
V Česku někteří řidiči omezeními jezdí až zběsile
Policisté v Česku dnes sledují třeba dálnici D1 na Vysočině hlavně ze super rychlých Passatů a Superbů. V zúžení naměřili i rychlost překročenou o více než 50 kilometrů v hodině. "V poslední době jsme například zaznamenali v nočních hodinách v místě, kde je nejvyšší povolená rychlost 80 km/h, řidiče, který tudy jel rychlostí 146 km/h," konstatuje tisková mluvčí Policie ČR na Vysočině Dana Čířtková.
S radary a zpomalovacími pruhy na silnicích mají policisté dobré zkušenosti. Řidiči před nimi zpravidla vzorně zpomalují. I když, "je otázka, jakou rychlostí se potom pohybují dál," dodává skepticky Dana Čířtková.
Řešení přestupků: Budou úřady zahlcené?
Ministerstvo dopravy chce ještě před spuštěním úsekového měření jednat s obcemi o zpracování agendy spojené s postihováním přestupků za rychlost na dálnici D1. Dotčené obce už upozorňují, že se stávajícím počtem úředníků to nemusejí zvládat.
Magistrát v Jihlavě čeká, že ho pokuty za rychlost na dálnici zahltí. Místo šesti lidí by potřeboval až osm, aby stihl přestupky včas dořešit. Vedoucí odboru dopravy jihlavského magistrátu Ján Tinka dodává: "Předpokládáme samozřejmě nárůst. A to značný. Nevím, jaký by byl systém. Jestli by měřili rychlost nad 140 km/h. Pokud by to bylo už od 130 km/h, to by znamenalo rapidní nárůst přestupků. To bychom asi personálně nezvládli."
Dopravní odbor musí přestupek do dvanácti měsíců vyřešit. Řidiči zachycení radarem proto někdy úmyslně zdržují projednání.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Hurvínek? A s poslední rozhlasovou nahrávkou Josefa Skupy? Teda taťuldo, to zírám...
Jan Kovařík, moderátor Českého rozhlasu Dvojka
Hurvínkovy příhody 5
„Raději malé uměníčko dobře, nežli velké špatně.“ Josef Skupa, zakladatel Divadla Spejbla a Hurvínka