Tygr na Gripenu nebo Vetřelec na vrtulníku. Kouzlo kamufláže vojenských strojů od akademického malíře
Jak zamaskovat letadlo, aby nebylo vidět ze země ani ze vzduchu? Jde o iluzi, hru barev a potlačování kontrastů. Takový je cíl kamufláží vojenských letadel a vrtulníků, které pro české stroje vymýšlí akademický malíř Pavel Holý z Vojenského historického ústavu. Vojáci si ale čas od času vyzdobují letouny extravagantními motivy.
Lakýrníci nanášejí stříkacími pistolemi barvu na trupu vrtulníku Mi-24. Armádní vrtulník bude v původních odstínech i vzoru. Půjde totiž do muzea.
„To je vrtulník Mi-24D, což je vlastně nejstarší varianta dvacetčtyřky, která se u nás používala od roku 1978. Letos slaví 45. výročí a my ho už víc než rok obnovujeme pro kbelský letecký muzeum,“ přibližuje Lukáš Syrový, vedoucí opravárenské skupiny státního podniku LOM PRAHA.
Vrtulník bude mít standardní vojenskou kamufláž, která využívá optických klamů. Na nich ve Vojenském historickém ústavu pracuje akademický malíř Pavel Holý. „Já se u tý kamufláže snažím zkomplikovat vizuální pozorování vrtulníku,“ říká výtvarník.
Připravil i kamufláže pro nové americké vrtulníky, které armáda aktuálně přebírá. „V přírodě není nic hranatého a spousta těch vrtulníků má hranatý okýnka. Okýnka jsou černý a černý čtvereček je výrazná věc, která vám umožní odhadovat vzdálenost. To znamená, že jedním z úkolů je, aby ta nejtmavší barva v kamufláži rozbila tvar toho čtverečku.“
Kromě klasické kamufláže dostávají letouny i speciální zabarvení, a to třeba k výročí nebo kvůli srazům tygřích letek.
„Vrtulníky jsou takto zbarvený omezenou dobu a potom se vrací v rámci generální opravy zpátky do standardní kamufláže. Tady je ale taková výjimka. Zatím stále létající Alien měl zbarvení s motivem Vetřelce, a to se v rámci generální opravy obnovilo znova. Bylo totiž tak populární, že si ho vojáci přáli zachovat,“ vysvětluje Lukáš Syrový.
Poslední speciální kamufláž, kterou si čeští vojáci připravili na podzimní setkání tygřích letek, je černožlutý polep s hlavou tygra na ocasu nadzvukového Gripenu.
Jaký je rozdíl mezi standardní a speciální kamufláží? V čem je problém s kamufláží u Gripenů? Nejen to vysvětluje v reportáži Lukáš Syrový.
Související
-
Elektromobilita v praxi. O výdrži baterie, dobíjení i řešení požáru s expertem Tomášem Hambergerem
Blíží se konec prodeje aut se spalovacím motorem? Máme se obávat nedostatku veřejných dobíjecích stanic? A jak dlouhou životnost má baterie elektromobilu?
-
Nevíte si rady? Zeptejte se chatbota. Úřady testují roboty jako součást komunikace s obyvateli
Některé obce v Česku experimentují s využitím umělé inteligence. Vyhledávání informací ohledně správy města, vyhlášek nebo místních poplatků by tak mohlo být jednodušší.
-
Součástí pražské MHD se stal vodíkový autobus. Dopravní podnik ho nasadil na lince 170
V ulicích Prahy můžete potkat první vodíkový autobus. Dopravní podnik ho bude dva roky testovat, aby zjistil, jak rozšířit možnosti alternativních pohonů.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Víte, kde spočívá náš společný ukrytý poklad? Blíž, než si myslíte!
Jan Rosák, moderátor
Slovo nad zlato
Víte, jaký vztah mají politici a policisté? Kde se vzalo slovo Vánoce? Za jaké slovo vděčí Turci husitům? Že se mladým paním původně zapalovalo něco úplně jiného než lýtka? Že segedínský guláš nemá se Segedínem nic společného a že známe na den přesně vznik slova dálnice? Takových objevů je plná knížka Slovo nad zlato. Tvoří ji výběr z rozhovorů moderátora Jana Rosáka s dřívějším ředitelem Ústavu pro jazyk český docentem Karlem Olivou, které vysílal Český rozhlas Dvojka.