Testujeme virtuální knihovní asistentku Aiu, líčí ředitel Městské knihovny v Praze Tomáš Řehák

Knihovna je čím dál více místem, kde trávíte čas, a méně skladem knih, které si odnášíte domů. Tak popisuje vývoj ředitel Městské knihovny v Praze Tomáš Řehák. Jak jdou knihovny vstříc čtenářům a návštěvníkům?

Tomáš Řehák se už několikrát nechal slyšet, že nemá obavy o budoucnost papírových knih. V internetové době ale klesá zájem o naučnou literaturu. Především v některých oborech se ukazuje, že tisknout specificky zaměřené knihy už skoro nestojí za to, protože budou zastaralé, než vylezou z tiskárny.

„Jsou to třeba technické obory, hodně je to ekonomie, a tak dále. Pamatuji si například, že jsem před léty navštívil kodaňskou knihovnu vysoké ekonomické školy. A tam říkali, že zredukovali počet papírových svazků o 90 procent. Takže na desetinu, protože studenti i akademici využívají elektronické zdroje. Ale tu knihovnu nezmenšili. Udělali tam mnohem víc míst k sezení, k práci, coworkingových buněk, a tak dále. Což jak studenti, tak akademici velmi uvítali,“ sdílí své zkušenosti ředitel Městské knihovny v Praze.

Knihovny se přizpůsobují době. Jsou místem, kde si můžete vedle knih půjčit i audio a video dokumenty, časopisy, mapy nebo obrazy. Pořádají se v nich přednášky a workshopy, které zájemce učí, jak pracovat s počítači, jak se orientovat v prostředí zahlceném informacemi nebo jak si zvyšovat digitální gramotnost.

Další etapa samoobslužnosti

A samozřejmě se knihovny mění i po technické stránce. Na pobočce Rajská zahrada blízko stejnojmenné stanice metra už si návštěvníci mohou vyzkoušet v rámci pilotního testování Aiu (Áju), umělou inteligenci.

„Je to virtuální knihovní asistentka, se kterou si můžete povídat, můžete se jí ptát na služby knihovny, můžete chtít doporučit knížky. To jí zatím moc nejde, ale pořád se učí. A my plánujeme nasazení těchto virtuálních Ai do samoobslužného provozu, protože to je asi jedna z těch největších věcí, kterou letos chceme udělat. Chceme zahájit další etapu samoobslužnosti, kterou jsme začali v roce 2019, kdy si lidé začali sami vyřizovat na self-checku půjčování a vracení knížek. V roce 2022 jsme otevřeli první samoobslužný kiosek, letos mimochodem otevřeme další dva, v obchodním centrum DBK a na Chodově. Ale co především chceme udělat, že postupně začneme zkušebně samoobslužný provoz na normálních pobočkách, a to včetně Ústřední knihovny,“ říká Tomáš Řehák.

Jak by měl fungovat samoobslužný provoz? Jak se v knihovnách snaží zlepšovat mediální gramotnost? A které pobočky čeká v roce 2025 rekonstrukce? Poslechněte si celý rozhovor!

autoři: Štěpánka Duchková , Martin Čuřík