Starožitnosti mají lidé často doma
V dopolední poradně si Ivana Navrátilová povídala se Simonou Šustkovou, viceprezidentkou Asociace starožitníků ČR, a nechala si vysvětlit jednotlivé styly v oboru zvaném starožitnosti.
Podle Simony Šustkové lidé starožitnost většinou poznají, ale nedokážou ji zařadit do správného stylu. „Na našem trhu jsou především věci z 19. a 20. století,“ říká Simona Šustková.
V 19. století vládl historismus. Opakovaly se historické slohy minulých století, to jsou takzvané pseudo styly. „Nejsou to žádné repliky, ale sloh 19. století, kdy se lidé vraceli k tomu, co bylo krásné. I když to má předponu pseudo, nejsou to žádné napodobeniny, je to opravdová kvalita.“
Dalším slohem, který ovládl svět po roce 1900, byla secese. „Bylo to po světové výstavě v Paříži. Tehdy třeba vznikly stanice pařížského metra. Objevují se květinové motivy, říká se, že umění takzvaně rozkvetlo. Lidé mívají často doma secesní šperky, světoznámé bylo třeba i české secesní sklo,“ vysvětluje Simona Šustková.
Styl nazvaný art deco odstartovala výstava v Paříži v roce 1925. Vyznačuje se hranatostí, strohými liniemi, šperky bývají obvykle z platiny, jsou hranatější a často vykládané kameny nezvyklých barev. Styl art deco je podle Simony Šustkové teď módní a konvenuje našemu současnému vkusu.
Bruselský styl se odvíjí od výstavy EXPO v Bruselu, kde Československo v roce 1958 získalo řadu ocenění. Typický je hlavně porcelán a sklo, mívají hladké tvary, například čajové servisy bývají jen jednoduše zdobené nebo jsou úplně bez zdobení.
Jak vypadala jednotlivá období, si můžete prohlédnout i na veletrhu starožitností Antiq, který se koná na Novoměstské radnici do 22. listopadu.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Kdo jste vy? Klára, nebo učitel?
Tereza Kostková, moderátorka ČRo Dvojka
Jak Klára obrátila všechno vzhůru nohama
Knížka režiséra a herce Jakuba Nvoty v překladu Terezy Kostkové předkládá malým i velkým čtenářům dialogy malé Kláry a učitele o světě, který se dá vnímat docela jinak, než jak se píše v učebnicích.