Sanitkám, policistům a záchranářům se bude uhýbat novým způsobem. Změny nastanou i v povinné výbavě
Řidiče už od zítra čeká několik změn. Mění se například způsob řazení aut v koloně při průjezdu sanitek, policie, hasičů a dalších záchranářů. Řidiči už také nemusí vozit žárovky nebo pojistky a někteří ani náhradní pneumatiky, změna je i v obsahu lékárniček.
V okolních státech už řidiči uličku vytvořit umí, ale u nás je s tím ještě problém. Doteď se v Česku ulička tvořila opačně než u většiny evropských zemí, změna praxi sjednotí. Jde o prostor na silnici s nejméně dvěma jízdními pruhy v jednom směru, kde při zastavení kolony vozidel tato musí umožnit případný průjezd záchranářům.
Jak na záchranářskou uličku?
Pro vytváření záchranářské uličky může posloužit jednoduché pravidlo. Když se podíváte na hřbet pravé ruky a palec odtáhnete od ostatních prstů, mezera mezi palcem a ukazováčkem představuje uličku, ostatní prsty pak případné další jízdní pruhy.
„My potřebujeme, aby řidič, už když vjíždí do kolony, tak aby trošičku nad tím přemýšlel, že může projet středem mezi dvěma jízdními pruhy vozidlo integrovaného záchranného systému,“ řekl mluvčí pražských hasičů Martin Kavka.
Prošlé lékárničky a náhradní žárovky
Od 1. října už v autech řidiči nebudou muset mít náhradní žárovky nebo pojistky. V lékárničkách pro poskytnutí první pomoci může chybět plastová rouška, trojcípý šátek nebo náplasti s polštářkem.
Lékárnička bude moct v autech zůstat i po uplynutí data spotřeby, pokud nebude otevřená. Nová pravidla mají především zjednodušit život řidičům. Není to ale jediný důvod pro změnu předpisů. Ministerstvo nechce podporovat byznys dodavatelů autolékárniček.
Někteří řidiči nemusí nově vozit v autě také náhradní pneumatiku. „Vozidla, která mají opatřena všechna kola pneumatikami zvláštní konstrukce umožňující nouzové dojetí po defektu nebo jsou vybavena prostředky pro bezmontážní opravu poškozené pneumatiky umožňující nouzové dojetí, nemusí mít náhradní kolo,“ vysvětluje policejní komisař Pavel Hajdů.
Náhradní pneumatiku nemusí mít ani řidiči, kteří mají uzavřenou smlouvu s některou z asistenčních služeb.
Dvě barvy majáků
Auta záchranářů, policie a hasičů mohou od října také kromě modrého majáku používat i červený. Doteď zákon připouštěl pouze modrou barvu, která ale v některých situacích může být hůž viditelná než červená.
„Červená barva je výborně vidět za dne, modrá s tím má problémy. A naopak za tmy modrá barva je viditelná na velkou vzdálenost a nesplyne s koncovými světly automobilu, zatímco ta červená ano,“ vysvětluje dopravní expert Roman Budský z Týmu silniční bezpečnosti.
Nejnovější zprávy
Zprávy z iROZHLAS.cz
-
Hesová: Trumpova myšlenka ‚dobrovolně‘ vysídlit Gazu je nebezpečná. Palestinci nemají důvod odcházet
-
Vrtulník měl před srážkou ve Washingtonu vypnutý bezpečnostní systém, aniž by pro to byl závažný důvod
-
Na Ukrajinu letí další evropské stíhačky. Potřeba jsou ale spíše lidé, míní vojenský analytik Lukáš Dyčka
-
Expert: Vysídlení Gazy jde proti Ženevské úmluvě i římskému statutu. OSN může skončit v paralýze