Ranní zákaz vjezdu aut k ZŠ Hanspaulka se osvědčil. Projekt Školní ulice bude pokračovat, přidají se i další školy
Do ulice Na Čihadle u ZŠ Hanspaulka v Praze 6 nemůžou vjížděť před vyučováním auta. Pilotní projekt Školní ulice se osvědčil a omezení tak bude trvalé. Cílem bylo zklidnit dopravu a zvýšit bezpečnost žáků.
Čtěte také
Rodiče jsou alespoň podle dotazníkové ankety spokojení. Odpovídalo přes 300 lidí, většina z nich jsou rodiče žáků školy, a skoro 90 % projekt podpořilo. Spokojená je i škola, protože se doprava zklidnila. „V té ulici si řidiči navykli, že rodiče tam nenajíždějí s těmi auty. Navíc už to není jenom pilotní projekt, ale od nového roku tam budou i značky. Otevíráme dříve školu, takže není nápor v jednu určitou dobu,“ upřesňuje ředitelka školy Marie Pojerová.
Zlepšily se tak i podmínky pro docházení pěšky nebo dojíždění na kole. A to může motivovat rodiče k tomu, aby své děti do školy nevozili autem. Částečně však došlo ke zhoršení dopravní situace v okolních ulicích. Někteří řidiči totiž začali zajíždět k dolnímu vchodu do školy v ulici Sušická. Tam teď městská část plánuje další úpravy jako je zvýšený práh nebo sloupky bránící vjezdu na chodník. Během pilotního projektu tam také stál strážník. O něco větší provoz je i na hlavní silnici Na Hanspaulce. Tam jsou ale nově čtyři místa pro krátkodobé zastavení.
Školní ulice i na dalších místech Prahy 6
Praha 6 chce projekt rozšířit i na další základní školy, uvažuje se teď o třech - Na Dlouhém lánu, Bílá a Věry Čáslavské. „Školy jsme vybrali podle ČVUT, která nám udělala studii situace ohledně všech škol na naší městské části. Nejdále jsme s přípravou u školy Na Dlouhém lánu,“ přibližuje místostarosta Prahy 6 Jiří Lála z ODS. Se školami teď městská část bude jednat a zjišťovat, jestli má u vedení škol i u rodičů projekt podporu.
V Praze 6 přišli původně s projektem samotní rodiče. Nápad ale vzešel z Klubu přátel základní školy Hanspaulka. Už při pilotním testování nám to popisovala Martina Galušková: „Rodiče se na nás čím dál častěji obraceli, protože se ke škole dostávalo čím dál více aut. To znamená, že v našem případě se tady protočí 250 až 300 aut během asi 20 minut.“
Školní ulici zavedla i Praha 20 v Horních Počernicích a podle závěrečné zprávy se zvýšil počet žáků, kteří přijeli na kole, koloběžce nebo šli pěšky. Ve středních Čechách zase funguje v Říčanech u Prahy. Projekt ale původně pochází ze zahraničí a osvědčil se třeba ve Vídni nebo v Haagu.
Zprávy z iROZHLAS.cz
-
Migrace je jednoduché téma na vytváření strachu. Ve veřejné debatě nemají čísla velký dopad, míní Faltová
-
Evropa trpí syndromem Petra Pana. Aby byla konkurenceschopná, nesmí se bát růst, tvrdí analytik
-
USA uvalí cla na dovoz z Kanady, Mexika i Číny. Trump zatím nerozhodl, kdy zavede cla na dovoz z EU
-
Medvídek Paddington se vydal do džungle. Potká tam Antonia Banderase a padá do průměru rodinné zábavy