Půl roku po povodních bude metro opět funkční v celé své délce
V celé délce se v pondělí rozjedou soupravy metra i v poslední ze tří tras pražské podzemní dráhy. Ještě dnes, přesně půl roku po povodních, totiž stále jezdí na trase B jen v okrajových úsecích. Otevřou se i stanice Florenc a Můstek, zbylé čtyři pak postupně do 31. března.
Loňské povodně velkou část metra zaplavily a způsobily mu tak mnohamiliardové škody, přestože k tomu podle dřívějších ujištění provozovatele vůbec nemělo dojít. Příčiny proto šetří policie i speciální magistrátní komise. Po povodních se navíc objevily spekulace, že město udržovalo provoz podzemní dráhy do poslední chvíle a že tlakové uzávěry nebyly uzavřeny včas.
První část policejního vyšetřování skončila v druhé polovině září. Policisté a odborníci po odčerpání vody prohlédli stanice i většinu prostor. Připustili, že zatopení mohla zavinit nedbalost při údržbě ochranného systému, chybná rozhodnutí pražského krizového štábu a vedení dopravního podniku při povodni. Další posun ve vyšetřování ale přinesou až znalecké expertízy.
Také magistrátní komise již poodhalila možné příčiny zatopení. Byla to především nedostatečná protipovodňová opatření počítající s úrovní nejvýše stoleté vody, netěsnost kabelových průchodek a nedostatečné uzavření některých tlakových vrat. Komise hovoří i o výpadku elektřiny, který znemožnil odčerpávání. Konkrétní odpovědné osoby však zatím nikdo nejmenoval. Voda začala metro plnit v podvečer 13. srpna. Přitom ještě den předtím vyzýval Pražany tehdejší primátor Igor Němec, aby se nebáli metrem cestovat. Kulminovala teprve 15. srpna, zatímco v tu dobu již hladina Vltavy v Praze klesala.
Po povodních nefungovalo 25 stanic metra, tedy zhruba polovina. Voda zatopila nebo ohrozila 17 z nich. Nejvíce zřejmě poškodila Florenc, kde zůstaly zatopeny i dvě vlakové soupravy. Z poškozených stanic otevřel dopravce nejdříve Smíchovské nádraží, a to 26. srpna. Na otevření poslední si Pražané budou muset počkat do konce března.
Na trase A jezdily těsně po povodni soupravy jen ze Skalky na náměstí Míru a zpět. Na trase B zase jen v úseku Zličín - Nové Butovice a v úseku Hloubětín - Černý Most. Trasa C byla otevřena pouze mezi stanicemi Háje a Muzeum.
Nejdříve začala v plném rozsahu fungovat trasa C, v polovině prosince se totiž otevřela její poslední poničená stanice - Vltavská. Po otevření Staroměstské a Malostranské ji 16. ledna následovala i trasa A.
Přestože se i trasa B otevře v celé své délce cestujícím v pondělí, stanicemi Národní třída, Náměstí Republiky, Křižíkova a Invalidovna budou vlaky zatím projíždět. Zprovozněny budou postupně do 31. března, čímž se metro vrátí do normálního režimu jako před povodní. Opravy však budou pokračovat i nadále.
Nejdříve měly stačit na škody v metru dvě miliardy korun, později šest. Poslední odhad peněz potřebných na obnovu metra je necelých sedm miliard korun. Nečekaný nárůst financí způsobily podle provozovatele zejména výměny až devadesáti procent kabelů a opravy eskalátorů, jejichž cenu nečekaně zvýšil ruský dodavatel.
Zprávy z iROZHLAS.cz
-
Amerikanista: Panuje obava, že data federálních zaměstnanců zneužijí technologické firmy
-
Nelze odsoudit zemi za to, že pár lidí krade. Ukrajina se za 20 let posunula kupředu, hodnotí aktivista
-
Spisovatel Kosatík: V USA končí vláda práva. Nikým nevolený Musk se dostává k citlivým údajům
-
Hejtman Půta nebude kandidovat do Sněmovny. ‚Zůstávám v regionální politice,‘ vysvětlil