Příměstským vlakem až do centra Prahy díky novému tunelu. Seznamte se s projektem metra S
Dojíždíte do Prahy příměstskými vlaky a přestupujete třeba na Smíchově na metro nebo ve Vršovicích na tramvaj? Tak to možná v horizontu desetiletí nebudete muset. Vlaky by cestující mohly dovézt až na Václavské náměstí nebo na Albertov. Projekt takzvaného metra S představí dnes v Praze výstava na Karlově náměstí – u příležitosti Evropského týdne mobility.
„V podstatě máme dva městské tunely, podzemní, které se vzájemně kříží v jedné podzemní stanici. A ty směry jsou Smíchovské nádraží versus Karlín a Vršovice versus Negrelliho viadukt,“ vysvětluje Martin Vaněk ze Správy železnic.
Čtěte také
Středová stanice se zatím pracovně nazývá Opera, mohla by vyrůst v podzemí někde mezi současným Hlavním nádražím a Václavským náměstím.
V současnosti má Správa železnic, ROPID a Institut plánování a rozvoje hl. m. Prahy šest předběžných variant. Některé zvažují v podzemí vést i dálkovou a vysokorychlostní dopravu. Nejpravděpodobnější je ale varianta pro příměstské vlaky.
„Varianta, kterou máme v územně plánovací dokumentaci, má přibližně osm kilometrů délky tunelu,“ říká Lukáš Tittl z Institutu plánování a rozvoje hl. m. Prahy. Projekt podle něj souvisí s výstavbou vysokorychlostních tratí.
Na ně se v budoucnu přesunou dálkové vlaky a na stávající železnici by mělo zbýt místo pro zvyšující se počet příměstských vlaků. Do podzemních stanic Prahy by soupravy z jednotlivých směrů měly přijíždět po sedmi a půl minutách.
Podle předběžných odhadů by měl projekt vyjít na vyšší desítky miliard korun a první cestující se pod Prahou svézt v roce 2050.
S projektem se můžete seznámit dnes mezi 10. a 18. hodinou u vstupu do stanice metra Karlovo náměstí.
Související
-
Správa železnic začne s modernizací trati z Prahy do Kladna. Změny v dopravě letos nejsou v plánu
O chystané dvojkolejné železniční trati z Prahy na letiště Václava Havla a do Kladna slýcháváme desítky let. Teď Správa železnic oznámila, že s pracemi začne ještě letos.
-
Podchod ve Vršovicích při deštích opakovaně zatopila voda. Lidé se na nástupiště museli brodit
Správa železnic upraví okolí teprve rok otevřeného podchodu u nádraží v pražských Vršovicích. Za poslední měsíc ho při prudkých deštích třikrát vytopila voda.
-
Nejhorší je zelená a fialová, říká čistič graffiti na vlacích. České dráhy stojí odstranění miliony
Přezdívá se jim Ešus, většina z nás je ale zná jako vlaky CityElefant. Často teď čelí útokům sprejerů a vandalů, České dráhy proto posilují ostrahu míst, kde vlaky stojí.
Zprávy z iROZHLAS.cz
-
Perutka: Změny Bidena vůči Kubě jsou trochu zbytečné. Nastupuje Trump a ten je nepředvídatelný
-
Ficovi jde ve sporu s Kyjevem o to, aby Slovákům plyn nezdražil. Je to jeho PR, popisuje novinář
-
Od neděle bude v Pásmu Gazy příměří, řekl katarský premiér. Od té doby měly údery Izraele zabít 20 lidí
-
Ukrajinská armáda má 880 000 vojáků, ruská 600 000. Nepřítel je ale koncentrovaný, řekl Zelenskyj