Přepis: K věci Štěpánky Duchkové - rozhovor se starostou Prahy 4 Petrem Štěpánkem
Hostem byl v pátek 27. ledna starosta Prahy 4 Petr Štěpánek.
Štěpánka DUCHKOVÁ, moderátorka
--------------------
Dobrý den, vítejte u pořadu K věci. Naším dnešním hostem je starosta Prahy 4 Petr Štěpánek ze Strany zelených. Dobrý den, pane starosto.
Petr ŠTĚPÁNEK, starosta Prahy 4 /SZ/
--------------------
Dobrý den.
Štěpánka DUCHKOVÁ, moderátorka
--------------------
Prahu a mnoho míst v celé republice tento týden zahalil smog. Hodnoty lehkého polétavého prachu v ovzduší jsou vysoko nad přípustnými normami. Když zůstaneme v té Praze, co konkrétně by jí pomohlo v těchto dnech?
Petr ŠTĚPÁNEK, starosta Prahy 4 /SZ/
--------------------
V Praze je situace proti ostatním městům specifická v tom, že tu nejsou zdroje znečištění typu továren, ale že drtivá většina toho znečištění hlavně polétavým prachem pochází z vozidel, z automobilů, nákladních automobilů, a tak jednoznačně je potřeba omezit počet vozidel, které projíždějí hlavně centrem města.
Štěpánka DUCHKOVÁ, moderátorka
--------------------
A to narážíte asi na nízkoemisní zóny, o těch se dlouho mluví, ale stále se nic neděje, proč už Praha nemá nízkoemisní zóny?
Petr ŠTĚPÁNEK, starosta Prahy 4 /SZ/
--------------------
Nízkoemisní zóny jsou celoroční opatření a v Praze se sešlo se zónami parkovacími a v podstatě to omezení možnosti parkování v těch parkovacích zónách de facto funguje stejně, takže město se rozhodlo nezavádět obě najednou, ale to by stejně nepomohlo v té současné smogové situaci, protože ta je výjimečná tím, že vlastně jak je bezvětří a jak ten ledový vzduch leží bez hnutí, tak i když nemáme teď zrovna mlhu a mračna, což bývá při inverzích, tak i bez inverze klasické nedochází k pohybu vzduchu, není zde významnější vítr a ty prachové částice opouštějí vlastně ty výfuky hned při zemi zůstávají a ta situace se rapidně zhoršuje, takže tam je bez ohledu na to, jaké je to uspořádání dopravy, během celého roku potřeba ještě dalším zásadním způsobem omezit vjezd automobilů do centra. A k tomu jsou ...
Štěpánka DUCHKOVÁ, moderátorka
--------------------
To znamená, jak by to vypadalo v praxi takové omezení vjezdu automobilů?
Petr ŠTĚPÁNEK, starosta Prahy 4 /SZ/
--------------------
K tomu jsou, prosím vás pěkně, opatření, řekněme, nabídková a restriktivní. První je vždycky potřeba zkusit tu nabídku a tím může být například nabídnutí městské hromadné dopravy zdarma, to je motivační, kdy spousta lidí si řekne, dobrá, mám to zdarma, pojedu městskou dopravu. Druhé je vzdělávací, což si myslím, že má smysl také. Prostě lidem vysvětlit, že si v tom autě navzájem ničí zdraví, samozřejmě pár sobců to nebude respektovat, ale pár kultivovaných lidí naopak to uposlechne a je-li to spojeno s tou motivací jízdného zdarma, tak určitě zvolí tu městskou hromadnou dopravu. Pak je samozřejmě potřeba to reflektovat i fakt, že přibyde uživatelů té dopravy, takže je potřeba přejít na ten špičkový harmonogram, jízdní řády jako ve špičce ...
Štěpánka DUCHKOVÁ, moderátorka
--------------------
Posílit.
Petr ŠTĚPÁNEK, starosta Prahy 4 /SZ/
--------------------
Posílit tak, aby lidé vlastně, aby je to hned první den neodradilo, když se nedostanou do autobusu. Ale to si myslím, že není problém Prahy, protože s tím systémem tramvají po čtyřech minutách, metrobusů a tří linek metra je zvládnutelné a vlastně v poslední době nejsou velké návaly v podstatě nikde kromě přetížených úseků metra C.
Štěpánka DUCHKOVÁ, moderátorka
--------------------
Vy jste známý tím, že jezdíte po Praze na kole, jezdíte i v této smogové situaci na kole?
Petr ŠTĚPÁNEK, starosta Prahy 4 /SZ/
--------------------
Já jezdím, ale kombinuji to s městskou dopravou, takže já se třeba přesunu u nás na pankrácké plošině na kole, tam je to ovzduší určitě lepší než dole ve městě a pak třeba z té radnice na Budějovické jsem sem jel dvacet minut na Florenc metrem C a pak první tramvají do Urxovy zastávky a je to vlastně na dvacet minut, takže to kombinuju v rámci zdraví a bezpečí.
Štěpánka DUCHKOVÁ, moderátorka
--------------------
Naším hostem je starosta Prahy 4 Petr Štěpánek ze Strany zelených. U toho ovzduší teď zůstaneme. Spořilovská ulice, ta trápí už dlouho obyvatele Prahy 4. Kvůli chybějící části Pražského okruhu jezdí kamiony přes sídliště Spořilov, kde jsou tak obyvatelé vystaveni hluku, vibracím, zhoršenému životnímu prostředí. Spořilovská ulice by se měla zakrýt. Vy, co tam bydlíte, máte jasnou představu, pro nás, co tam nebydlíme, jak to zakrytí bude vypadat?
Petr ŠTĚPÁNEK, starosta Prahy 4 /SZ/
--------------------
To zakrytí, které je hlavně z důvodu hluku, ale samozřejmě místně bude mít určité, bude chránit právě proti tomu prachu a některým dalším, například oxidům dusíku a tak dál v určitém úseku, tak bude to v podstatě tunel, jako kdybyste dělali hloubený tunel. Tam je to vyhloubení té Spořilovské, nad ní se postaví dva tubusy tunelu a ty se následně zasypou a na tom zasypaném povrchu bude park.
Štěpánka DUCHKOVÁ, moderátorka
--------------------
Park, kam budou moci lidé jít nebo to bude jenom na oko?
Petr ŠTĚPÁNEK, starosta Prahy 4 /SZ/
--------------------
Přesně tak. Bude to skutečně park, kam budou moci lidé jít. On ten vlastní tunel bude nějakých 720, možná 750 metrů dlouhý, teď ještě se uvažuje o jeho prodloužení v té jižní a severní části, takže řešíme území dlouhé skoro kilometr, takže tam bude skutečně plnohodnotný park.
Štěpánka DUCHKOVÁ, moderátorka
--------------------
Kde přesně?
Petr ŠTĚPÁNEK, starosta Prahy 4 /SZ/
--------------------
Bude to mezi Starým a Novým Spořilovem, mezi sídlištěm a starou spořilovskou zástavbou přímo nad tou Spořilovskou ulicí.
Štěpánka DUCHKOVÁ, moderátorka
--------------------
Mnohým obyvatelům se ale to zakrytí Spořilovské ulice nelíbí, oni například tvrdí: Vysoké koncentrace škodlivin se budou do sídliště dostávat komínem a zhorší se emisní situace na obou koncích tunelu. Co tomu říkáte?
Petr ŠTĚPÁNEK, starosta Prahy 4 /SZ/
--------------------
Ne, ne, není to tak. My naštěstí máme už data ze Strahovského tunelu a z Blanky a tady máme situaci značně zjednodušenou tím, že ta Spořilovská směrem z Prahy vede do kopce a tudíž ten vlastní tunel bude v podstatě komínem, kde budou jednoznačně tyto nečistoty unikat tím jižním směrem nahoru, to znamená třeba zrovna z hlediska obav sídliště mimo sídliště. A necháváme si teď dělat rozptylovou studii. Pokud by se ukázalo, že tento komínový efekt sám o sobě nebude dostatečný, tak je ještě už v tom plánu na tom jižním konci, to znamená směrem k Jižnímu Městu, připraven výduch, který by se naplánoval do takové výšky, aby vzduch z něj unikal rychlostí několik desítek kilometrů v hodině, to je prostá fyzika, a vlastně se rozptyloval v dostatečné výšce, aby už neměl na to sídliště a Starý Spořilov efekt, takže v této věci mohu s jistotou slíbit, že dojde k zásadnímu zlepšení situace, protože dnes vlastně pochází to znečištění z desítek a stovek automobilů, z výfuku, který je několik desítek centimetrů nad zemí, a ten se tam povaluje v té rýze té Spořilovské a všelijak přetéká a vytéká a je skutečně někde ve výši toho chodce nebo ve výši těch domů, ale ...
Štěpánka DUCHKOVÁ, moderátorka
--------------------
A teď se to posune.
Petr ŠTĚPÁNEK, starosta Prahy 4 /SZ/
--------------------
... při tomhle zakrytí se posune o desítky metrů výš, takže skutečně bude znamenat zásadní zlepšení pro obyvatele domů i v těch posledních patrech.
Štěpánka DUCHKOVÁ, moderátorka
--------------------
Kdy se začne stavět? Pokud ještě tomu něco nebrání.
Petr ŠTĚPÁNEK, starosta Prahy 4 /SZ/
--------------------
My teď spolupracujeme s Technickou správou komunikací, zpracovává to pro ně Satra a kolektiv architektů kolem pana Fischera to vlastní zakrytí a ty práce základní jsou odevzdané a teď je věc vlastně na rozhodnutí o posuzování vlivu pro životní prostředí, vlivu na životní prostředí, promiňte, a bude velmi záležet, jestli ta věc bude muset do velké EIY nebo ne. Pokud ...
Štěpánka DUCHKOVÁ, moderátorka
--------------------
A pokud ano, tak na jak dlouho se to protáhne začátek stavby?
Petr ŠTĚPÁNEK, starosta Prahy 4 /SZ/
--------------------
Pokud ano, tak musíme počítat zhruba další rok, rok a půl z hlediska přípravy. Pokud by se povedlo v tom zjišťovacím řízení věci prokázat tak, aby nemusel projekt do velké EIY, protože tam vlastně se nechystá žádný nový zdroj znečištění, naopak je to opatření proti němu, tak by asi mohly ty přípravné práce trvat kolem dvou let.
Štěpánka DUCHKOVÁ, moderátorka
--------------------
To znamená, že odtaď za dva roky by se začalo stavět?
Petr ŠTĚPÁNEK, starosta Prahy 4 /SZ/
--------------------
By se asi mohly dělat první přípravné práce.
Štěpánka DUCHKOVÁ, moderátorka
--------------------
Naším dnešním hostem je starosta Prahy 4 Petr Štěpánek ze Strany zelených. A ještě jedno téma, vy už jste ho dnes trochu zmínil, nové parkovací zóny. Ty se loni rozšířily na další městské části a do toho systému parkovacích zón by se měla připojit také Praha 4 a Praha 9. Vím, že teď ten váš návrh leží na magistrátě, tam rozhodnou, ale přesto, jak vám by se to líbilo na Praze 4? Jak byste chtěli, aby tam parkovací zóny byly?
Petr ŠTĚPÁNEK, starosta Prahy 4 /SZ/
--------------------
Tak my jsme jednou z městských částí, která je v pořadí na zavedení zón. Skutečně je dělá magistrát, takže my jsme v podstatě připomínkovým místem. A z hlediska té přípravy z minulého volebního období byla chystána parkovací místa, stručně řečeno, podél metra C a nově je k tomu připojeno ještě Podolí zhruba a spodní část Nuslí, z jednoho prostého důvodu. Už dnes právě i při zavedení na Praze 5 se nám především z Podolí a z části Nuslí stává vlastně park and ride pro ty, kdo přijíždějí z mimo Prahy nebo z těch odlehlejších čtvrtí a začíná to dopadat na možnosti parkování našich obyvatel, takže i z toho důvodu jsme v podstatě nuceni zóny zavést. Určitě budeme rádi, když v budoucnu se systém zón nějak sjednotí a bude pokrývat větší území Prahy.
Štěpánka DUCHKOVÁ, moderátorka
--------------------
Vy nechystáte ale jenom modré zóny, ale také fialové zóny pro podnikatele, jak to funguje?
Petr ŠTĚPÁNEK, starosta Prahy 4 /SZ/
--------------------
V podstatě u těch parkovacích zón jsou tři možnosti. Jedna je modrá, takzvaná rezidenční, a pak je fialová a oranžová, a ta fialová je určitý kompromis mezi potřebou pokrytí rezidenčního parkování těch, co tam bydlí s trvalým bydlištěm, a těch, kdo tam zajíždějí, a my jsme požádali, aby na taková ta frekventovaná místa u hlavních ulic byly právě ty zóny fialové. V těch čistě rezidenčních ulicích modré a asi na dvou až třech místech tam máme tu oranžovou, což je vlastně placená parkovací zóna, ale to se skutečně týká oblastí třeba jenom těsně u úřadů a podobně.
Štěpánka DUCHKOVÁ, moderátorka
--------------------
Uvažujete o výstavbě záchytného parkoviště typu P+R na Praze 4?
Petr ŠTĚPÁNEK, starosta Prahy 4 /SZ/
--------------------
Tak znovu, ta záchytná parkoviště jsou vlastně starostí hlavního města Prahy, my ani komunikace nevlastníme a přimlouváme se spíš na variantu, aby vznikala už na území Středočeského kraje, protože když to vlastně domyslíte, tak nemá smysl, aby lidé jeli tím autem desítky kilometrů na nějaké místo uvnitř Prahy, už mezitím projeli kolem velkých sídlišť, jako je Jižní Město s 80 tisíci obyvateli, Modřany, Komořany s desítkami tisíc obyvatel, a pak přestupovali někam na koleje, když na ty koleje už můžou přestupovat přímo, řekněme, v Říčanech, Černošicích, v Hostivici a podobně, takže určitě je klíčová spolupráce hlavního města Prahy se Středočeským krajem. A ten důvod je i ekonomický, protože Středočeský kraj jako vlastně kraj s životní úrovní pod průměrem Evropské unie má mnohem snazší přístup k dotacím pro tyto věci než hlavní město Praha, takže určitě maximum těch park and ride by mělo být vlastně na železničních stanicích už ve Středočeském kraji.
Štěpánka DUCHKOVÁ, moderátorka
--------------------
Pane starosto, díky, že jste přišel do pořadu K věci, na shledanou.
Petr ŠTĚPÁNEK, starosta Prahy 4 /SZ/
--------------------
Děkuji, na slyšenou.
Štěpánka DUCHKOVÁ, moderátorka
--------------------
Hezký den na vlnách Českého rozhlasu, milí posluchači, na shledanou.
Autorizovaným dodavatelem doslovných elektronických přepisů pořadů Českého rozhlasu je NEWTON Media, a.s. Texty neprocházejí korekturou.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Víte, kde spočívá náš společný ukrytý poklad? Blíž, než si myslíte!
Jan Rosák, moderátor


Slovo nad zlato
Víte, jaký vztah mají politici a policisté? Kde se vzalo slovo Vánoce? Za jaké slovo vděčí Turci husitům? Že se mladým paním původně zapalovalo něco úplně jiného než lýtka? Že segedínský guláš nemá se Segedínem nic společného a že známe na den přesně vznik slova dálnice? Takových objevů je plná knížka Slovo nad zlato. Tvoří ji výběr z rozhovorů moderátora Jana Rosáka s dřívějším ředitelem Ústavu pro jazyk český docentem Karlem Olivou, které vysílal Český rozhlas Dvojka.