Přepis: K věci Štěpánky Duchkové - rozhovor s Oldřichem Vaníčkem

Hostem byl v pátek 20. ledna prezident ÚAMK Oldřich Vaníček.

Štěpánka DUCHKOVÁ, moderátorka
--------------------
Dobrý den u pořadu K věci. Naším dnešním hostem je prezident Ústředního automotoklubu České republiky Oldřich Vaníček. Dobrý den.

Oldřich VANÍČEK, prezident ÚAMK
--------------------
Dobrý den.

Štěpánka DUCHKOVÁ, moderátorka
--------------------
Pane doktore, v Praze a jejím okolí můžeme nově jezdit po úsecích dálnic, které byly v minulosti zpoplatněné. Prosím, řekněte našim posluchačům, kde přesně tedy teď můžeme kolem Prahy jezdit bez dálniční známky?

Oldřich VANÍČEK, prezident ÚAMK
--------------------
Letošní rok zpříjemňuje řidičům určitý katalog dalších úseků a budu jenom říkat, nemáme tolik času, takže je to vjezd do Prahy po D0, je to Pražský okruh, od dálnice D7 po ulici K Barrandovu v délce 12 kilometrů. Obchvat Kroměříže na D1 v délce 2 kilometrů. Obchvat Berouna u Králova Dvora na D5, 8 kilometrů. Obchvat Plzně na D5, 22 kilometrů. A vjezd do Prahy po D6, to znamená výjezd na Karlovy Vary v délce 7 kilometrů. Tam my bychom ve prospěch našich motoristů především dojíždějících do práce z Kladna, velmi, velmi uvítali, kdy znova se mohlo jednat o dalším prodloužení o 5 kilometrů, protože tím by vlastně celá oblast Kladna byla u lidí, který dojíždí do práce vozidlem, trošku zvýhodněná.

Štěpánka DUCHKOVÁ, moderátorka
--------------------
Takže říkáte, že byste chtěli, aby tam bylo ještě těchto 5 kilometrů?

Oldřich VANÍČEK, prezident ÚAMK
--------------------
Ano, 5 kilometrů po výjezd na Kladno.

Štěpánka DUCHKOVÁ, moderátorka
--------------------
A čemu by to pomohlo?

Oldřich VANÍČEK, prezident ÚAMK
--------------------
Kladno je svojí pracovní angažovaností dost závislé na Praze a dojezdu a potom je to obrovská skupina lidí, kteří pracují na letišti, jak v různých obslužných firmách, tak samotní zaměstnanci letiště.

Štěpánka DUCHKOVÁ, moderátorka
--------------------
A vy někde tedy lobbujete, aby to bylo ještě těch 5 kilometrů na ministerstvu dopravy nebo co pro to děláte?

Oldřich VANÍČEK, prezident ÚAMK
--------------------
Ano, právě teď to je lobbing, že se trošku víc lidí za to postaví a samozřejmě by měli za to bojovat především Kladeňáci a jejich úřad. Další ten blok je ještě 20kilometrový a je to obchvat Ústí nad Labem na D8, kde silnice 1/13 a vjezd do Prahy po D10, to je od Mladé Boleslavi včetně obchvatu Brandýsa v délce 14 kilometrů a vjezd do Prahy po D11, to znamená od Hradce Králové v délce 8 kilometrů a poslední dva, obchvat Olomouce na D35 úsek až k silnici 1/55 v délce 12 kilometrů a obchvat Prostějova D46 v délce 5 kilometrů.

Štěpánka DUCHKOVÁ, moderátorka
--------------------
A to se týká úplně všech aut nebo je to nějak něco vyčleněno?

Oldřich VANÍČEK, prezident ÚAMK
--------------------
Toto je otázka osobních automobilů, které dneska využívají infrastrukturu zpoplatněnou, to znamená, které musí mít dálniční známku.

Štěpánka DUCHKOVÁ, moderátorka
--------------------
Proč se k tomuto kroku přistoupilo?

Oldřich VANÍČEK, prezident ÚAMK
--------------------
Z důvodu dopravy i vlastně řekl bych neférového znevýhodnění těch, kteří bydlí v těchto oblastech a využívají svůj osobní automobil, nebo své motorové vozidlo k jízdě do práce.

Štěpánka DUCHKOVÁ, moderátorka
--------------------
Ale ono to souvisí i s vytížeností silnic nižších tříd. Ta se tedy by měla snížit.

Oldřich VANÍČEK, prezident ÚAMK
--------------------
Ta se sníží, převede to samozřejmě část vozidel na dnes zpoplatněné úseky a odlehčí se především místní dopravě v některých obcích.

Štěpánka DUCHKOVÁ, moderátorka
--------------------
Jak s o tom řidiči dozví, kromě toho, že to tady od nás teď v tuto chvíli slyší, nebo že si to mohou přečíst v novinách, jak vypadají ty značky, pokud tedy vůbec nějaké jsou?

Oldřich VANÍČEK, prezident ÚAMK
--------------------
Je to otázka mediální práce, snažíme se samozřejmě prostřednictvím webu Ústředního automotoklubu a dalších výstupů...

Štěpánka DUCHKOVÁ, moderátorka
--------------------
No a nemyslíte, že by stálo zato, upozornit ty řidiče značkou? Protože ta značka tedy zmizela, že to bylo, že tam bylo potřeba mít dálniční známku, teď už tam ta značka není. Jak z toho mají ty řidiči vydedukovat, že tam mohou jet bez dálniční známky?

Oldřich VANÍČEK, prezident ÚAMK
--------------------
Máte pravdu, že bez informace v tomto případě nebudou vědět a mnoho z těchto řidičů už si dálniční známku zakoupili. Otázka vzniku další značky dopravní, v tomto případě by podle mě byla, byl tak dlouhý proce schvalovací, že asi bychom v letošní sezoně těmto řidičům příliš nepomohli.

Štěpánka DUCHKOVÁ, moderátorka
--------------------
Naším hostem je prezident Ústředního automotoklubu České republiky Oldřich Vaníček. Pojďme na další téma. To je vydávání takzvaných řidičáků na zkoušku. S tím počítá novela zákona o provozu na pozemních komunikacích. Znamená to, že nezkušeným řidičům by se přestupky bodovaly dvojnásobně, prakticky tedy místo těch 12 bodů by měli jenom 6. Co si o tomto projektu, který ještě zdůrazňuji, nevstoupil v platnost, co si o něm myslíte?

Oldřich VANÍČEK, prezident ÚAMK
--------------------
Je velmi konfliktní v tom, že se přesouvá do oblasti represe. Namísto, aby se zabýval především prevencí. Mladý človíček nezkušený, který vyjíždí, myslím si, že by měl mít jakousi ochranu tak, jak v právu používáme termín presumpce neviny, tak v tomto případě brát mladého řidiče jako zařazovat ho do kategorie presumpce nekonfliktnosti. Tento model vychází přesně z toho...

Štěpánka DUCHKOVÁ, moderátorka
--------------------
No ale...

Oldřich VANÍČEK, prezident ÚAMK
--------------------
Každý dělá něco špatně a zabývejme se jenom těmi, kteří dělají špatně. K samotným termínům...

Štěpánka DUCHKOVÁ, moderátorka
--------------------
Jak byste ale tedy jim pomohl těm novopečeným řidičům, kteří často jezdí jako šílenci? Jsou to mladí lidé, jsou to takové ty takzvané diskotékové nehody. Co byste navrhoval? Jaké řešení by je zbrzdilo, když ne toto?

Oldřich VANÍČEK, prezident ÚAMK
--------------------
Máme tady především zahraniční modely, které jsou velmi úspěšné ve snížení úmrtnosti té věkové kategorie od 18 do 26 let a k samotnému termínu řidičák na zkoušku. Terminologie Evropské unie takový výraz nezná. Tam je pouze řidičský průkaz s omezenou platností a to je základ našeho námětu a nejenom našeho námětu, ale především úspěšného rakouského modelu. Jestliže mladý řidič bude mít pouze nad sebou meč, který bude trestat, potom v mnoha případech raději dva roky nebude vůbec jezdit a po dvou letech vlastně si vydrží svůj plnohodnotný řidičák a ohodnocení plnohodnotný řidič tím, že mu uplyne doba. Uplynutím doby, aby někdo získal kvalifikaci, to je asi věc nesmyslná a co je více...

Štěpánka DUCHKOVÁ, moderátorka
--------------------
No, ale proto se ptám, co byste tedy...

Oldřich VANÍČEK, prezident ÚAMK
--------------------
Výcvik tedy...

Štěpánka DUCHKOVÁ, moderátorka
--------------------
Navrhl?

Oldřich VANÍČEK, prezident ÚAMK
--------------------
Omezená platnost a především vezmu za příklad rakouský model, kde novopečený řidič do, s určitými výjimkami do 12 měsíců se musí dostavit na jeden z 8 polygonů, které provozují naši kolegové z rakouského automotoklubu a tam projít dvoudenním výcvikem především ve zvládání specifických a náročných prvků jako je jízda z kopce v zatáčce a pokropená, takže takových kritických situací, které nastanou někdy jednou v životě, někdy mnohokrát, ale v tom případě mohou zachraňovat lidské životy jak řidičů, tak spolujezdců.

Štěpánka DUCHKOVÁ, moderátorka
--------------------
No ale ti, co připravili tu novelu zákona, tvrdí, že cílem je, aby si řidič dával dvojnásobný pozor a nebral to tak, že pokud má řidičský průkaz, tak je na silnici králem?

Oldřich VANÍČEK, prezident ÚAMK
--------------------
Jak jsem říkal, vždycky myslím si musíme uvažovat o celé skupině řidičů a nemůžeme vycházet z toho, že je každý problémový. Těch problémových skutečně je malá, malá část a myslím si, že stávající bodové trestání je shodné a neměly by být diskriminováni různé skupiny řidičů. Zrovna tak bychom měli potom, nebo museli postupovat vůči starším řidičům. Ta skupina 18 až 26 ano, je specifická, ale těch nebezpečí a řekl bych pojízdných zbraní, protože automobil je vlastně projektil o váze 1,5 tuny, těch skutečně není tolik, abychom přicházeli k tak drastické ne preventivní, ale represivní konstrukci.

Štěpánka DUCHKOVÁ, moderátorka
--------------------
Naším hostem je prezident Ústředního automotoklubu České republiky Oldřich Vaníček. Hodně se mluvilo v minulém roce o nízkoemisní zóně v Praze. Měla začít platit teď 1. ledna, ale některé městské části vyjádřily takový odpor, že neplatí. Praha by tedy podle všeho zavedla tu nízkoemisní zónu až ve chvíli, kdy se dokončí Pražský okruh. Jak vypadá, pane doktore, nízkoemisní zóna v praxi, třeba v Německu? Já vím, že já sama mám na autě takovou tu zelenou nálepku kulatou a mohu vjíždět do německých měst některých autem díky té nálepce. To by něco takového bylo i v Praze?

Oldřich VANÍČEK, prezident ÚAMK
--------------------
Každá země řeší jinak a do dneska vlastně není žádný mezinárodní standard tohoto řešení. Já ve své pozici viceprezidenta FIA, který právě řeší koordinaci těchto projektů v rámci mezinárodní motoristické organizace, mám v kompetenci řešení určité unifikace tohoto principu a je to záležitost...

Štěpánka DUCHKOVÁ, moderátorka
--------------------
A nálepka by se vám líbila?

Oldřich VANÍČEK, prezident ÚAMK
--------------------
Ano, ale jedna. Takže naším cílem a Mezinárodní automobilové federace, která množstvím svých více než 100 milionů členů skutečně je váhavou skupinou motoristů, samozřejmě vnímá, že není možné si zneprůhlednit čelní sklo 20 nálepkami pro každou zemi, každá země zatím k tomu přichází jiným způsobem a zrovna tak se nedivím, že Praha zatím nedošla k žádnému řešení, protože různé řešení je stejně komplikované i v jiných zemích. Takže cíl je mezinárodně unifikovat jednu ekologickou plaketu, která by neznamenala to, že si zaryjeme výhled na to, abychom viděli vůbec co se děje na silnici.

Štěpánka DUCHKOVÁ, moderátorka
--------------------
Zlepší ovzduší v Praze takovéto opatření jako je ta nízkoemisní zóna?

Oldřich VANÍČEK, prezident ÚAMK
--------------------
Domnívám se, že ne.

Štěpánka DUCHKOVÁ, moderátorka
--------------------
A k čemu to tedy je?

Oldřich VANÍČEK, prezident ÚAMK
--------------------
Myslím si, že zbytečně si někdy ztěžujeme, různými nařízeními a komplikovaností legislativy. Je to věc módní a ekologie je citovaný pojem, ale domnívám se, že abychom mohli říct, že toto bude znamenat v procentech zlepšení ovzduší, tak to určitě ne.

Štěpánka DUCHKOVÁ, moderátorka
--------------------
Je to tedy vůbec k něčemu ta nízkoemisní zóna v Praze?

Oldřich VANÍČEK, prezident ÚAMK
--------------------
Do budoucna je to rozhodně motiv k tomu, aby lidé přicházeli k novějším vozidlům, stáří vozového parku je skutečně drastické v České republice a myslím si, že postavením dnes v Evropské unii nemůžeme říct, že jsme země zcela chudá, myslím si, že tady jsou jiné případy jakým způsobem regulovat množství emisí, a to je především zvýhodnit nákupy vozidel ekologických, především elektromobilů, řešit jiné zvýhodnění vozidel s menšími exhalacemi, a to je mnoho, mnoho nástrojů, které ale bohužel nemůžeme ovlivňovat my, ale to je otázka vlády a systému daňového, nepřímých daní a různých poplatků, které s tím souvisí.

Štěpánka DUCHKOVÁ, moderátorka
--------------------
Naším hostem byl prezident Ústředního automotoklubu České republiky Oldřich Vaníček. Děkuji, že jste přišel do studia a na shledanou.

Oldřich VANÍČEK, prezident ÚAMK
--------------------
Já děkuju. Na shledanou.

Štěpánka DUCHKOVÁ, moderátorka
--------------------
Přeji vám hezký zbytek dne na vlnách Českého rozhlasu. Na shledanou.

Autorizovaným dodavatelem doslovných elektronických přepisů pořadů Českého rozhlasu je NEWTON Media, a.s. Texty neprocházejí korekturou.

Spustit audio