Pražský Semmering slaví 150 let. Na malebné železniční trati překonávají vlaky převýšení 93 metrů
Vybavíte si závěrečnou scénu filmu Přednosta stanice? Vlasta Burian naskočí do vlaku, zpívá a buřinkou se loučí s diváky. A právě tyto záběry vznikly na nádraží v Praze – Jinonicích, na trati Pražského Semmeringu. Tento malebný hornatý železniční úsek postavili dělníci počátkem 70. let předminulého století a na den přesně před 150 lety po něm začaly jezdit první osobní vlaky.
„Podle mě je to nejkrásnější trať na území Prahy,“ ukazuje Dominik Lipner viadukt kousek od stanice Praha-Žvahov. Už léta trať obdivuje a fotí, ve sbírce má tisíce snímků.
Pražský Semmering stoupá od Smíchovského nádraží, aby překročil Prokopské údolí po dvou viaduktech. Oba postavili italští stavbaři za neuvěřitelných 17 měsíců.
„Před 150 lety již byla všechna údolí a přístupové cesty podél vodních toků do Prahy obsazena železniční tratí. A společnost Buštěhradské dráhy hledala cestu, kudy se dostat do centra města. Primárním zájmem byla přeprava uhlí,“ podotýká Bohumil Augusta, ředitel společnost KŽC Doprava, která dnes o víkendech jezdí na trati s takzvaným Pražským motoráčkem.
Na jízdy nasazují ikonické motorové vozidlo Kredenc, do jeho kabiny pravidelně usedá i Petr Kužel: „Ta trať má poměrně velké stoupání. Ze společného nádraží do Jinonic vystoupá zhruba o 93 metrů.“
Pražský motoráček i linka S65
V 19. století sloužila trať zejména nákladním vlakům. „Ve 20. letech 20. století měla dráha 25 krát víc nákladních než osobních vozů,“ přibližuje Adam Horký z Národního technického muzea.
To se ale změnilo, hustota provozu neustále rostla. V 80. letech se dokonce uvažovalo o zdvoukolejnění. Koncem minulého tisíciletí ale provoz zeslábl, trati paradoxně pomohly povodně před 20 lety.
„Po trati byly vedeny jak nákladní vlaky, tak mezinárodní vlaky, v neposlední řadě se také jednalo o jakousi náhradu metra B," dodává Petr Kužel. Od roku 2010 tratí neprojíždějí pouze víkendové motoráčky, ale také linka S65, která každou hodinu spojuje Prahu s Rudnou.
Související
-
Tichý provoz bez emisí. Vodíkový vlak budoucnosti by u nás mohl začít jezdit v roce 2027
Ve Výzkumném ústavu železničním ve Velimi představily České dráhy a výrobce - společnost Alstom ekologický vodíkový vlak budoucnosti.
-
Nejhorší je zelená a fialová, říká čistič graffiti na vlacích. České dráhy stojí odstranění miliony
Přezdívá se jim Ešus, většina z nás je ale zná jako vlaky CityElefant. Často teď čelí útokům sprejerů a vandalů, České dráhy proto posilují ostrahu míst, kde vlaky stojí.
-
Na Pražský Semmering se po opravě vrátily vlaky, kompletně hotovo bude příští rok
Po víc než třech měsících skončila výluka na železniční trati mezi pražským Smíchovem a Hostivicí, která je známá také pod označením Pražský Semmering.
Zprávy z iROZHLAS.cz
-
Ficovi jde ve sporu s Kyjevem o to, aby Slovákům plyn nezdražil. Je to jeho PR, popisuje novinář
-
Od neděle bude v Pásmu Gazy platit příměří, řekl katarský premiér. Potvrdil i propuštění rukojmích
-
ONLINE: Ukrajinská armáda má 880 000 vojáků, ruská 600 000. Nepřítel je ale koncentrovaný, řekl Zelenskyj
-
Německo už dva roky ekonomicky slábne. Čína mu konkuruje cenami, někdy i kvalitou