Pražský komorní orchestr je na tom bledě

3. únor 2005

Pražský komorní orchestr (PKO) nedostal letos s některými dalšími uměleckými subjekty po několika letech žádný grant od hlavního města. Dosud získával částku zhruba do půl milionu korun ročně, kterou považoval za významnou. Jeho vedení se nyní rozhoduje, zda od podzimu přesune abonentní koncerty v metropoli do levnějšího sálu, než je Rudolfinum, nebo zda s nimi po 50 letech skončí. Ani jednu variantu nepovažuje za dobrou.

Ve středu večer se souborem vystoupil v Rudolfinu Héctor Ulises Pasarella, uruguayský skladatel a hráč na bandoneon, jihoamerickou knoflíkovou tahací harmoniku. Jeho tvorba zněla vedle Haydnovy a Mozartovy hudby a vedle díla pro bandoneon a orchestr od Argentince Astora Piazzolly. Další z celkem pěti programů této sezony mají následovat 4. dubna a 8. června. Soubor na ně však zatím nemá peníze. PKO pořádá pražské koncerty od roku 1991 zcela ve své režii. Znamená to podle manažera orchestru Svatoslava Gosmana, že hudebníci hrají bez nároku na honorář a že agentura PKO platí pronájem sálu i honoráře sólistům, jejich leteckou dopravu a ubytování v hotelu. "Statisícové částky, které tato 'hudební charita' stojí, pocházejí z honorářů získaných na zahraničních turné," řekl Gosman ČTK. Světoznámé těleso hrající bez dirigenta ztratilo v roce 1991 statut rozpočtové organizace a hrozila mu záhuba. Hráči však podle něj tehdy "zdvihli hozenou rukavici" a přeměnili těleso na soukromé, vlastněné samotnými hudebníky, které formálně zastupuje společnost s ručením omezeným PKO-agentura. Touto vynucenou "privatizací" začal nekonečný boj o holé přežití a udržení umělecké úrovně, uvedl manažer. Obojí se podle něj daří, ale se stále větším vypětím. Orchestr v podstatě žije výhradně ze svých zahraničních zájezdů, přičemž si z těchto příjmů platí zaměstnance, pronajímá zkušebnu, hradí pojistné, transporty hráčů i nástrojů a další provozní výdaje.

PKO byl založen v roce 1951. Bolestivé téma neuděleného grantu rozvířilo podle manažera v orchestru znovu zásadnější diskusi o jeho budoucnosti.

Spustit audio