Praha si platila kampaň na Parlamentních listech. Za neoznačené texty dala téměř 120 tisíc
Pražský magistrát si platil PR texty na serveru Parlamentní listy. Za bannery a čtyři texty zaplatil bezmála 120 tisíc korun. Web je ale neoznačil jako komerční sdělení, jak mu ukládá zákon. „Nevěděli jsme o tom,“ tvrdí mluvčí úřadu Vít Hofman.
Na přelomu loňského července a srpna si Praha objednala reklamní kampaň, takzvanou PR komunikaci. Chtěla zpropagovat mimo jiné rozhodnutí Rady hlavního města, která v metropoli zakázala segwaye, a pomocí bannerové kampaně zase upozornit na digitální mapu budov přístupných osobám s pohybovým postižením.
Jak stojí v objednávce, kterou magistrát před časem zveřejnil v registru smluv, původní ceníková cena činila 245 500 korun. Praha ale dostala šedesátiprocentní slevu, a za celou reklamní kampaň tak zaplatila bezmála 120 tisíc korun s DPH. To vše za měsíční bannerovou reklamu a čtyři PR texty.
Jenže články, které chtěl magistrát zveřejnit na webu Parlamentní listy, nejsou jako komerční sdělení označeny. Tedy jako texty, za které dostala redakce zaplaceno.
"Na označení textů se zeptejte přímo společnosti Our Media (vydavatel Parlamentních listů; pozn. red.)," odpověděl stručně mluvčí magistrátu Vít Hofman na dotaz, z jakého důvodu nejsou tyto texty přiznané jako komerční sdělení.
Firma Our Media ale jen uvedla, že zaplacené texty na webu označuje. "Tyto vybrané po kontrole považujeme za informační sdělení," napsala bez dalších podrobností marketingová ředitelka Markéta Grušáková. Co konkrétně myslí "informačním sdělením", už ale neuvedla.
Pozitivní obraz
Podle odborníka na mediální právo, právníka Aleše Rozehnala, ale za označení textu mají odpovědnost obě strany.
Komerční sdělení je takové sdělení, které získal zadavatel za peníze. Jedná se o reklamní formát, jehož cena se liší. Zaplacený text by měl být označen dokonce už v úvodu celé zprávy a podle Unie vydavatelů, která vydala Etický kodex internetové reklamy, by mělo být čtenáři "bez podrobného čtení ihned zřejmé, že se jedná o reklamní materiál".
"Za způsob šíření reklamy odpovídá její šiřitel, tedy v tomto případě provozovatel serveru, na kterém byla zveřejněna. Za porušení povinností při šíření reklamy však odpovídá i její zadavatel, tedy Magistrát hlavního města Prahy," uvedl pro Zpravodajský web Českého rozhlasu. Zadavatel se podle jeho slov může zprostit odpovědnosti, musí ale prokázat, že šiřitel reklamy nedodržel jeho pokyny, kvůli čemuž je reklama ve svém důsledku nezákonná.
Navíc právo nic takového jako „informační sdělení“ podle Rozehnala nezná. Platí, že reklama musí být zřetelně označena od redakčního textu, jinak se jedná o porušení zákona o regulaci reklamy.
„Tento požadavek je celkem logický, protože čtenář dává větší váhu informacím, které jsou součástí redakčního textu, nežli informacím obsaženým v reklamě," doplnil ještě.
Mluvčí Hofman uvedl, že magistrát o neoznačených textech nevěděl. „Snažíme se přijít na to, proč tomu tak bylo,“ uvedl.
Reklama u Valenty
O společnost Our Media, která Parlamentní listy vydává, se donedávna dělili mediální podnikatel Michal Voráček a senátor Ivo Valenta. Majitel hazardní skupiny Synot ale před časem svůj vliv v médiu posílil na sedmdesát procent (psali jsme ZDE), uvedl týdeník Respekt.
Analýza think tanku Evropské hodnoty také před časem zařadila Parlamentní listy mezi dezinformační weby, které v České republice působí. Podle výzkumníků z Masarykovy univerzity navíc Parlamentní listy uvádí zdroje informací pouze ve čtyřiceti procentech případů.
Proč se hlavní město rozhodlo pro komunikaci právě na Parlamentních listech, mluvčí Hofman nespecifikoval. "Jednalo se o běžnou PR podporu magistrátu. Měli jsme zadanou například bannerovou kampaň, kde jsme propagovali digitální mapu přístupnosti, která v té době byla tématem a kterou jsme propagovali i v dalších médiích,“ popsal Hofman s tím, že v době zadání objednávky analýza o důvěryhodnosti webů neexistovala. O další spolupráci podle jeho slov Praha aktuálně neuvažuje.
Primátorka Prahy Adriana Krnáčová (ANO) ale problém ve spolupráci jejího úřadu a Parlamentních listů nevidí. Komunikační strategie je podle ní plně v kompetenci odboru marketingu a komunikace.
„A já jim do ní nezasahuji. Pokud tam bylo adekvátní plnění, a to si ověřím, pak s tím žádný problém nemám. Je to spolupráce jako jakákoliv jiná,“ uvedla pro Zpravodajský web Českého rozhlasu.
Podle odborníka na mediální právo Rozehnala se nicméně jedná o porušení zákona.
"Pokud je účelem článků zlepšit obraz a image magistrátu či jejich představitelů ve vztahu k veřejnosti, jedná se o politickou reklamu," upozornil. Za politickou reklamou jsou podle jeho slov považována i taková sdělení, která nepropagují "politické ideje, cíle, volební program, ale osobnost politika nebo práci úřadu".
Na podobný případ neoznačených komerčních sdělení už Zpravodajský web Českého rozhlasu upozornil. Tehdy si kampaň na serveru Krajské listy objednala ministryně pro místní rozvoj Karla Šlechtová (ANO). Označení "komerční sdělení" se u textů objevilo až poté, co se na ně Český rozhlas zeptal.
Na webu Parlamentní listy si zaplatila inzerci také Všeobecná zdravotní pojišťovna, podle serveru Lidovky.cz ale některé z textů nebyly označeny jako komerční. Podobnou reklamu si na webu zaplatil i hejtman Michal Hašek (ČSSD) či Moravskoslezský kraj za vedení Miroslava Nováka (ČSSD).
Mohlo by vás také zajímat
!['Bylo tam hodně těsno, lidi se tlačili ven.' V České Třebové měli na útěk z haly půl minuty 'Bylo tam hodně těsno, lidi se tlačili ven.' V České Třebové měli na útěk z haly půl minuty](https://media.rozhlas.cz/_obrazek/3781769--v-dobe-havarie-se-v-budove-konal-turnaj-florbalistu-nikdo-nebyl-zranen--1-300x200p1.jpeg)
Rozbořená sportovní hala v České Třebové zůstává zajištěná policejními páskami. Policisté ale naštěstí vyšetřují jen příčinu zřícení střechy při florbalovém turnaji v sobotu večer. Přitom ve chvíli, kdy střecha padala, bylo v hale asi osmdesát lidí a...
![Nezapiješ, nevyhraješ. Biatlonisté slaví medailová umístění cestou do Itálie Nezapiješ, nevyhraješ. Biatlonisté slaví medailová umístění cestou do Itálie](https://media.rozhlas.cz/_obrazek/3781993--eva-puskarcikova-gabriela-koukalova-a-dalsi-clenove-ceskeho-tymu-po-poslednim-zavode-v-ruhpoldingu--1-140x93p1.jpeg)
S německým Ruhpoldingem se čeští biatlonisté rozloučili stylově. Gabriela Koukalová si odnesla další medaili, Michal Krčmář naopak...
![Rusové viděli poslední díl Sherlocka dřív než Britové. Seriál unikl na internet Rusové viděli poslední díl Sherlocka dřív než Britové. Seriál unikl na internet](https://media.rozhlas.cz/_obrazek/3780914--sherlock-serie-4--1-300x200p1.jpeg)
Dříve než miliony britských diváků viděli poslední díl seriálu Sherlock s Benedictem Cumberbatchem lidé v Rusku. Dostal se na internet, kam ho podle všeho umístila polostátní ruská televize První kanál.
![Falešné informace se zrnkem pravdy. Švédové zkoumali, jak funguje ruská propaganda Falešné informace se zrnkem pravdy. Švédové zkoumali, jak funguje ruská propaganda](https://media.rozhlas.cz/_obrazek/3398469--ruske-bojove-letouny-nad-kremlem-9-kvetna-2015-ilustracni-foto--1-140x93p1.jpeg)
Téměř 4000 textů a řadu falešných informací prostudovali odborníci ze Švédského institutu mezinárodních vztahů, aby zjistili, jak...
![Nové modré zóny: stovky pokut rozdává auto s kamerami. Kde a kdy jezdí nejčastěji? Nové modré zóny: stovky pokut rozdává auto s kamerami. Kde a kdy jezdí nejčastěji?](https://media.rozhlas.cz/_obrazek/3779578--casove-rozlozeni-prestupku-spojenych-s-parkovanim-interaktvni-verze-uvnitr--1-300x200p1.png)
DATA. Rozšíření parkovacích zón vyneslo magistrátní pokladně na pokutách už více než milion korun. Městská policie eviduje v nových zónách v Praze 6 měsíčně pět set přestupků spojených s parkováním. V Praze 5 jich loni v říjnu řešila skoro šest set....
Zprávy z iROZHLAS.cz
-
OVĚŘOVNA: Hnědá vejce nikdo nezakazuje. Z obchodů postupně mizí na úkor bílých z ekonomických důvodů
-
UNESCO, právo i překlad Malého prince do hanáčtiny. Bývalým europoslancům skončilo ochranné období
-
Politika se vyprázdnila. Mladý talent je konkurent, proto se recyklují pořád stejní lidé, myslí si Havlík
-
V modelu Kantaru oproti loňskému roku výrazně posílili Motoristé, naopak oslabilo ANO i koalice Spolu