Poradíme vám, jak se bránit podvodným praktikám s tzv. prémiovými sms zprávami
Už vám někdy přišla sms zpráva, kterou jste si neobjednali a navíc byla zpoplatněná? Ve čtvrteční Třináctce jsme zjistili, jak se můžeme takových nevyžádaných "dárků" vyvarovat i jak s nimi případně naložit. Hostem Ivany Navrátilové byl právní poradce serveru Spotřebitel net Matouš Blažek.
--------------------
Dobrý den, milí posluchači, vítám vás u dnešní Třináctky a také svého pravidelného hosta, právního poradce Matouše Blažka ze sdružení Spotřebitel.net. Olda už to naznačil, dnes si budeme, Matouši, povídat o těch špatných SMS zprávách, ne o těch, co nám pošlou naši blízcí a jsou v tom nějaká odmítnutí a tak, ale o zprávách nevyžádaných, o které nestojíme, přesto nám přijdou a můžeme s nimi mít určité, s nimi starosti pak, komplikace, většinou nás to připraví o peníze.
Matouš BLAŽEK, právní poradce ze sdružení Spotřebitel.net
--------------------
Dobré odpoledne.
Ivana NAVRÁTILOVÁ, moderátorka
--------------------
Dobrý den.
Matouš BLAŽEK, právní poradce ze sdružení Spotřebitel.net
--------------------
Tak těchto zpráv jsou dva druhy, jedny zprávy jsou nezpoplatněné a druhé jsou zpoplatněné. Proti těm zprávám, které nejsou zpoplatněné a které nám přijdou, tak se můžeme bránit de facto u operátora můžeme takové číslo, které by nás obtěžovalo, nechat zablokovat, čili od takového čísla už nám žádné zprávy potom chodit nemůžou. No, ale problém je, pokud nám přijde nějaká zpráva, která je zpoplatněná a my jsme si ji neobjednali, takže nám přijde zpráva typu například nějaké sdělení o tom, jaké bude počasí, nebo o tom, co je nového v kultuře, ve sportu a tak dále, my tuhle tu SMSku buďto si přečteme, ignorujeme, smažeme a tak podobně, už to asi dál neřešíme, no, a následně nám přijde vyúčtování, ve kterém je udáno, že takováto SMSka nás stála třeba 100 korun.
Ivana NAVRÁTILOVÁ, moderátorka
--------------------
I když bychom ji neotevřeli, i když bychom ji nečetli, tak i tak za ni platíme?
Matouš BLAŽEK, právní poradce ze sdružení Spotřebitel.net
--------------------
Tak tyhle ty SMSky fungují na tom principu, že pokud je nám ta SMSka doručena, tak je tam jakoby už provedena nějaká služba, služba obsahu, to znamená, že v té SMSce je nějaká informace, za kterou platíme. A řekněme, že někteří, některé společnosti využívají toho, že vlastně rozesílají všem spotřebitelům, všem možným číslům tyto zpoplatněné SMSky bez toho, aniž by si je konkrétní příjemce objednal.
Ivana NAVRÁTILOVÁ, moderátorka
--------------------
No, ale to není úplně slušné jednání, to si mohou jen tak beztrestně dovolit?
Matouš BLAŽEK, právní poradce ze sdružení Spotřebitel.net
--------------------
Tak ono je to dokonce podle našeho názoru podvodné jednání a tohle to jednání už řešil i Český telekomunikační úřad a ten podal trestní oznámení třeba konkrétně na společnost DIMOCO Czech.
Ivana NAVRÁTILOVÁ, moderátorka
--------------------
To je taková společnost, která právě rozesílá takovéto zprávy, no, a jak my včas poznáme, abychom vůbec se do této situace nedostali, jako dá se tomu předejít?
Matouš BLAŽEK, právní poradce ze sdružení Spotřebitel.net
--------------------
Tak řešení té situace je velmi obtížné, pokud už k ní dojde, a proto je důležitá prevence. Zkusím vysvětlit, proč se ta situace tak velmi těžko řeší, a to je z toho důvodu, že většina z nás má zavedenou inkasní platbu operátorovi, čili většinou to zjistíme až v okamžiku, kdy už si operátor stáhnul peníze z našeho účtu, čili ty peníze už nemáme. No, a zkušenosti ukazují, že operátoři takovéto reklamace neřeší. My jsme si říkali, proč je tam taková nechuť tyhle ty reklamace řešit, a pak jsme zjistili, že operátoři mají provizi z těchto prémiových SMSek zhruba ve výši 50 %, čili nám bylo jasné, proč ti operátoři nechtějí tyto reklamace vlastně uspokojivým způsobem řešit a zabývat se jimi.
Ivana NAVRÁTILOVÁ, moderátorka
--------------------
Takže jsou tady nefér nejenom ti, kteří to posílají, ale i ti zprostředkovatelé a bylo by asi dobré vědět, jak na ně, jak se k tomu postavit. Možná máte podobnou zkušenost i vy, posluchači, klidně zavolejte doTřináctky, zeptejte se Matouše, nebo dejte nějaký příklad, ať tomu přesně porozumíme, jak by to mohlo vypadat a hlavně, jak by to vypadat a být nemělo. Můžete využít 2 telefonní čísla k nám do studia 221553926 anebo 604311313, případně www.facebook.com/radio.regina.
redaktor
--------------------
Třináctka, volejte a zanechte vzkaz o všem, co vás trápí doma, v práci, ve společnosti. Třináctka má telefonní číslo 604311313.
Ivana NAVRÁTILOVÁ, moderátorka
--------------------
Dnes si ve Třináctce povídáme opět s naším právním poradcem Matoušem Blažkem ze sdružení Spotřebitel.net. Dnes máme téma podvodné nebo takzvané prémiové SMS zprávy, to jsou takové, které dostaneme do mobilu, vůbec o ně nestojíme, ani jsme si je neobjednali, a přesto nám pak hrozí, že za ně zaplatíme velké částky. Zaznělo tady už, Matouši, že vlastně ten operátor nás nijak nechrání, naopak, i on z toho má velký profit, což mi tedy přijde takové jakoby nefér na druhou, poprvé od té firmy, která to rozesílá, a pak vlastně firma, u které jsme, náš operátor, který to vlastně zprostředkovává.
Matouš BLAŽEK, právní poradce ze sdružení Spotřebitel.net
--------------------
Hm, určitě. Dá se říct vlastně, že my bychom za normálních okolností, pokud nejsme spokojeni s vyúčtováním, tak toto vyúčtování měli reklamovat u svého operátora a pokud nejsme se způsobem vyřízení reklamace spokojeni, čili je nám zamítnuta, tak se obrátit na Český telekomunikační úřad, ale problém je, že Český telekomunikační úřad řeší pouze věci, které se týkají toho přenosu komunikací, to znamená Český telekomunikační úřad může pouze zkoumat, jestli tam vlastně proběhlo to doporučení SMSky a tak dále, ale jaký byl ten obsah té zprávy, či zda jsme tu zprávu objednali, či ne, tak Český telekomunikační úřad neřeší, takže v tomto směru proti tomu není obrana, čili pokud už jsme zboží, pardon, pokud už jsme za tu zprávu zaplatili a peníze u sebe nemáme, tak je velmi těžké se jich domoci zpátky právě proto, že nám v tom úřad nemůže pomoci, čili jediný, na koho bysme se mohli obrátit, tak je v takovém případě soud, což je velmi komplikované. Na druhou stranu ...
Ivana NAVRÁTILOVÁ, moderátorka
--------------------
No, ale právo by mělo být na naší straně, milý pane právníku.
Matouš BLAŽEK, právní poradce ze sdružení Spotřebitel.net
--------------------
Právo je vždy na naší straně, ale je otázka, po jaké době se ho domůžeme a kolik nás to bude stát. A v tomto případě, pokud je nám doručeno třeba 5 prémiových SMS po sto korunách, tak 99,9 % spotřebitelů se kvůli nim soudit nebude, bohužel.
Ivana NAVRÁTILOVÁ, moderátorka
--------------------
No, to já bych se tedy určitě soudila, už jenom z principu, navíc tedy nepatřím k těm, kteří platí přes SIPO, protože se tyto věci snažím hlídat a kontrolovat, takže, byla-li bych právě takto uvedena v omyl a přišla by mi takováto zpráva a já bych zjistila, že v tom výpisu mám částku, kterou, se kterou nesouhlasím, tak ještě, než zaplatím, mám šanci peníze zachránit?
Matouš BLAŽEK, právní poradce ze sdružení Spotřebitel.net
--------------------
Tak to jste vzorný spotřebitel, protože to je de facto jediná rada, kterou můžeme udělit, a sice neplatit inkasem operátorovi, protože tam nemáme záruku, že si ten operátor nevezme peníze za takovéto nejrůznější nekalé prémiové SMSky, ale platit výhradně převodem z účtu poté, co nám je doručeno vyúčtování. A dále kromě tohoto, že si hlídáme, aby si operátor nevzal peníze bez našeho svolení, takže ještě necháme tyto prémiové SMSky zablokovat. Každopádně prémiové SMSky, to je pojem, který zahrnuje i SMS jízdenky, čili, pokud si necháme zablokovat prémiové SMSky, tak přijdeme i o možnost si objednávat SMS jízdenky, takže s tím musíme počítat a nemůžeme pak být překvapeni.
Ivana NAVRÁTILOVÁ, moderátorka
--------------------
Takže operátor dopředu vždycky tuší, co je takzvaná prémiová SMS zpráva a vlastně nám ji posílá o nás bez nás, a ví, že na nás vydělá i na té zprávě?
Matouš BLAŽEK, právní poradce ze sdružení Spotřebitel.net
--------------------
Operátor dostane zadání od té nějaké společnosti, ta společnost mu zadá, že má poslat právě tu prémiovou SMSku, operátor ji pošle a už ho víc vlastně nezajímá, jenom to ...
Ivana NAVRÁTILOVÁ, moderátorka
--------------------
A neřeší operátor, jestli to ten jeho zákazník chce, nebo nechce?
Matouš BLAŽEK, právní poradce ze sdružení Spotřebitel.net
--------------------
Přesně tak. Operátor nám řekne, že je pouze operátor a že si ten spor máme řešit s tou společností, která nám právě tu prémiovou SMS vlastně poslala.
Ivana NAVRÁTILOVÁ, moderátorka
--------------------
No, a není tu nějaká ruka zákona, která by vlastně té společnosti, která to posílá, a je jasné, že je to podvodné a špatné jednání, tak, která by prostě společnost v uvozovkách chytila pod krkem, sebrala jí živnost, a prostě by taková společnost nebyla, aby to nemohla dělat? Asi se ptám hodně naivně a laicky, ale ...
Matouš BLAŽEK, právní poradce ze sdružení Spotřebitel.net
--------------------
Taková ruka není v žádném odvětví a v žádném odvětví podnikání rozhodně takovou ruku nečekám.
Ivana NAVRÁTILOVÁ, moderátorka
--------------------
Do Třináctky můžete také zavolat, sami se ptát, naše dnešní téma podvodné SMS zprávy, které dostáváme, nestojíme o ně. Nevím, jestli se vám to už stalo? Povídali jsme tady v úvodu také, že může přijít zpráva, že člověk, který vám chce volat, chce s vámi mluvit, nemá dostatečný kredit, abyste mu zavolali zpátky, nevím, jestli tohle je také kategorie podvodných SMS zpráv, zeptáme se hned, nebo dotaz už padl, já jenom řeknu, kdo ho zodpoví, náš pravidelný právní poradce Matouš Blažek ze sdružení Spotřebitel.net. Připomenu vám ještě kontakty na nás do studia, dvě telefonní linky 604311313 anebo 221553926. Je, Matouši, i toto podvodná zpráva, může být?
Matouš BLAŽEK, právní poradce ze sdružení Spotřebitel.net
--------------------
Tak odeslání těchto SMSek je zdrama, pokud je mi známo.
Ivana NAVRÁTILOVÁ, moderátorka
--------------------
Příjem spíš tedy, možná jestli člověk, už když tuto SMSku přijal, tak, jestli už taky něco neplatí?
Matouš BLAŽEK, právní poradce ze sdružení Spotřebitel.net
--------------------
Příjem je taky zdarma, každopádně nepovažuji to za moc slušné, řekněme, mezi cizími lidmi. V rodině bych to pochopil, že mi někdo pošle SMSku, která je pro něj zdarma, ať mu zavolám, že nemá kredit, ale mezi cizími lidmi ...
Ivana NAVRÁTILOVÁ, moderátorka
--------------------
To číslo většinou známe a máme ho uložené.
Matouš BLAŽEK, právní poradce ze sdružení Spotřebitel.net
--------------------
... bych se vůbec necítil nějak špatně nezavolat zpátky.
Ivana NAVRÁTILOVÁ, moderátorka
--------------------
Tak ale teď volá někdo k nám do studia, takže si prosím pěkně vezměte sluchátka.
osoba
--------------------
Dobrý den.
Ivana NAVRÁTILOVÁ, moderátorka
--------------------
Vydržte ještě vteřinečku, vydržte, už je to dobré, Matouš už má sluchátka a teď už vás také bude vnímat. Dobrý den.
osoba
--------------------
Dobrý den. Karel u telefonu. Já jsem se chtěl zeptat na jednu věc, jestli jsou zpoplatněny třeba, když vám přijde přes SMS bránu SMSka a vy tomu dotyčnému přes tu SMS bránu odpovíte nazpátek, jestli třeba tohle to ví nějak, jestli je to nějakým způsobem zpoplatněné, jestli víc než klasická SMSka?
Ivana NAVRÁTILOVÁ, moderátorka
--------------------
SMS brána je takové to, že to vlastně píšete přes počítač, přes internet?
osoba
--------------------
Z počítače, ano, přesně tak, přesně tak.
Ivana NAVRÁTILOVÁ, moderátorka
--------------------
Nevím, jestli tohle Matouš už někdy zažil?
Matouš BLAŽEK, právní poradce ze sdružení Spotřebitel.net
--------------------
Tak to je spíš taková jako obecná znalost, než právní odpověď, ale řekněme, že ty SMS brány operátorů, ty bývají zpoplatněné řekněme, někdo to má třeba do cizích sítí, do vlastních zdarma, jiný to má zase podle počtu SMSek, ale dá se říci, že pokud ta SMS brána není operátora, tak ten odesílatel řekněme nemá právo si nárokovat potom příjemci zaplacení za odeslání té zprávy. Takže, pokud nás někdo zahlcuje nějakými zprávami z SMS bran, tak bych se neobával toho, že to bude placené, nebo jsem nikdy neslyšel o tom, že by se za příjem takových zpráv platilo, ale je samozřejmě možné, že někdo vymyslí nějaký obdobný podvod třeba jako tady ty některé společnosti, které rozesílají prémiové SMSky a že třeba se tam pojede stejným principem, to znamená, že to bude označené třeba jako prémiová zpráva a tak podobně.
Ivana NAVRÁTILOVÁ, moderátorka
--------------------
A je ta zpráva tak nadepsaná prémiová zpráva, nebo jak vlastně poznáme, že je prémiová? Ona se nám může i hodit, když nám přijde SMSka o tom, jaké bude počasí, tak například zajásáme. Řekneme si - jé, to je prima nebo nám pošlou jaký bude večerní program v televizi, nebo já nevím, cokoliv?
Matouš BLAŽEK, právní poradce ze sdružení Spotřebitel.net
--------------------
Oni se klienti vlastně shodují, že ty zprávy, že tam byly celkem zajímavé informace a tak dále, ale jedna podstatná věc, že za 100 korun už to tak zajímavá zpráva o tom počasí není.
Ivana NAVRÁTILOVÁ, moderátorka
--------------------
Tak to je jasné, nás to potěší do té chvíle, než zjistíme zpětně, kolik jsme zaplatili.
Matouš BLAŽEK, právní poradce ze sdružení Spotřebitel.net
--------------------
Že musíme něco platit.
Ivana NAVRÁTILOVÁ, moderátorka
--------------------
Takže ta rada tady od právníka by byla raději zrušit takové ty příkazy dané trvalé, nebo inkaso, aby ...
Matouš BLAŽEK, právní poradce ze sdružení Spotřebitel.net
--------------------
Tak jednoznačně my jsme se tady o tom bavili o přestávce tady kolektivně, že vlastně jednoznačně doporučujeme zrušit všechny inkasní platby, čili aby nikdo neměl právo ani korunu si strhávat z našeho účtu bez našeho svolení, čili cokoliv, jakékoliv vyúčtování dostaneme do ruky, tak si nejdříve zkontrolujeme a teprve potom platíme, protože ve chvíli, kdyby došlo ke stržení peněz z našeho účtu, tak my bychom ty peníze museli takzvaně dolovat z té druhé strany a ve chvíli, kdyby to bylo dejme tomu 300 korun a ta druhá strana by nám je dobrovolně nechtěla navrátit, no, tak by nám nezbylo, než se obrátit na soud a platit soudní poplatky a tak podobně.
Ivana NAVRÁTILOVÁ, moderátorka
--------------------
No, ale já mám pořád za to, že je jasné a nezpochybnitelné, že právo je na naší straně, takže bychom to měli vyhrát a pak ty náklady by hradila protistrana?
Matouš BLAŽEK, právní poradce ze sdružení Spotřebitel.net
--------------------
To bychom sice vyhrát měli, ale pokud je ta druhá strana šikovná a má ten podvod dobře udělaný, tak v případě, že by jí hrozilo nějaká pokuta a tak dále, tak se to přepíše ta firma na nějakého bezdomovce nebo se pošle do likvidace a tak podobně, a ta pokuta se stejně nezaplatí, to je stejné jako u těch předváděček, rozdávají se tady pokuty milion sem, milion tam, ale nikdo to nikdy nezaplatí.
Ivana NAVRÁTILOVÁ, moderátorka
--------------------
Jak dobře udělaný podvod? Přeci podvod je vždycky podvodem a je to špatné.
Matouš BLAŽEK, právní poradce ze sdružení Spotřebitel.net
--------------------
Podvod je vždycky špatný ...
Ivana NAVRÁTILOVÁ, moderátorka
--------------------
Co nám to tady ten právník říká?
Matouš BLAŽEK, právní poradce ze sdružení Spotřebitel.net
--------------------
Právník je realista bohužel.
Ivana NAVRÁTILOVÁ, moderátorka
--------------------
Se zkušeností, jak to chodí u soudu. Ale Olda ukazuje vidličku z rukou, to znamená, že sluchátko někdo drží na druhé straně, dobrý den. Tak podařilo se spojení? Haló, haló. Nevadí. Zkuste to, pustíme písničku, třeba to pak bude lepší. Dnes si ve Třináctce posíláme podvodné a prémiové SMS zprávy, zlehčuji téma, vůbec to není legrace, můžeme se dostat do problémů, do složitostí, do komplikací, vysvětlujete nám to tady náš pravidelný právní poradce Matouš Blažek ze sdružení Spotřebitel.net. V písničce se dovolal nějaký posluchač, Olda si s ním povídal, takže prosím prozraď.
Olda
--------------------
Byla to posluchačka a ptala se, jestli může vlastně tu SMSku, tu podvodnou SMSku, která jí odečte jaksi kredit, dostat, i když neplatí paušál, ale platí si, jenom si kupuje kredit na volání?
Matouš BLAŽEK, právní poradce ze sdružení Spotřebitel.net
--------------------
Tak já si myslím, že v zásadě to jde. Každopádně asi nejjednodušší bude, pokud si paní posluchačka dotáže svého operátora a případně ho požádá o zablokování těchto prémiových zpráv a současně, ať třeba požádá o zablokování reklamních zpráv, pokud se třeba cítí tak, že ji občas operátor obtěžuje nějakými těmi, těmi inzercemi a tak dále, takže ať si to nechá zablokovat všechno an bloc.
Ivana NAVRÁTILOVÁ, moderátorka
--------------------
Ale operátor sám o sobě, když posílá takové ty své informační zprávy pro nás, že se něco mění, že nám nabízí výhodné podmínky, jak je na nás hodný, tak by zpoplatněno být nemělo od žádného operátora?
Matouš BLAŽEK, právní poradce ze sdružení Spotřebitel.net
--------------------
No, to si myslím, že v žádném případě a jak říkám, i to se dá zablokovat, takže já jsem si to také nechal zablokovat, mně také obtěžovalo, když mi ve 3 hodiny v noci přišla zpráva, že operátor pro mě výhodnou nabídku XY.
Ivana NAVRÁTILOVÁ, moderátorka
--------------------
To jsou vražedné situace, určitě je známe všichni. Vy jste vlastně nabízel tu možnost raději zrušit ty inkasní platby. A nestačilo by tedy v tomto případě dopředu požádat operátora svého, aby nám tedy prémiové SMS zprávy, mají takový krásný název a takové nepříjemné důsledky, že si je prostě nepřejeme a nechceme.
Matouš BLAŽEK, právní poradce ze sdružení Spotřebitel.net
--------------------
Přesně tak, to je naprosto nejlepší řešení, takže za prvé první krok tyto dvě věci, zablokovat prémiové zprávy, zrušit inkasní platby u svého účtu.
Ivana NAVRÁTILOVÁ, moderátorka
--------------------
Pak si tedy budeme kupovat ty jízdenky klasické do MHD.
Matouš BLAŽEK, právní poradce ze sdružení Spotřebitel.net
--------------------
Papírové.
Ivana NAVRÁTILOVÁ, moderátorka
--------------------
Protože tím se zbavíme té možnosti posílat SMSku, a to by asi byl ten nejmenší problém, protože ono někdy, když tu SMSku pošlete včas, v podstatě, než se nastoupí do té tramvaje, a ona pak nepřijede, tak by člověk mohl platit také zbytečně, takže najděme v tom špatném i ty výhody. Co zprávy od obchodníků, máme slevy od to, to jsou také prémiové zprávy zpoplatněné, anebo ne?
Matouš BLAŽEK, právní poradce ze sdružení Spotřebitel.net
--------------------
No tak, pokud se nás někdo snaží podvést, tak třeba to u operátora uvede jako zpoplatněnou zprávu, ale v zásadě taková inzerce by měla být zdarma a i proti této inzerci se můžeme bránit a třeba to číslo, ze kterého nám chodí, tak to nechat zablokovat.
Ivana NAVRÁTILOVÁ, moderátorka
--------------------
Tady ale většinou s tím souhlasíme, protože předpokládám, že jsou to situace, kde někde něco nakupujeme, obchodník nám nabídne, že nás bude průběžně informovat například o slevách, o novém zboží a tak dále, takže tam bychom si měli včas dát pozor a zeptat se, jestli jsou to zprávy tedy zpoplatněné anebo ne?
Matouš BLAŽEK, právní poradce ze sdružení Spotřebitel.net
--------------------
Já, pokud mi přijde nějaká zpráva nevyžádaná, tak bych na ni rozhodně neodpovídal, protože tam je riziko, že ta naše odpověď bude nějakým způsobem brána z té druhé strany jako zpoplatněná služba, čili zase jakoby podvodným jednáním, takže já bych se nesnažil volat na to číslo, ze kterého nám někdo posílá reklamní nabídky, ani tam cokoliv psát, ale zamířil bych k operátorovi, ať operátor nechá toto číslo zablokovat.
Ivana NAVRÁTILOVÁ, moderátorka
--------------------
Tak a pak je také situace, kdy teď spousta lidí má neomezená volání, že si vlastně nastaví určitý měsíční tarif, určitou platbu a má neomezený počet SMS zpráv, neomezený počet volání, to, co přijímáme, je vlastně vždycky zadarmo, a tak, jak by to mohlo být v případě těchto prémiových nevyžádaných zpráv?
Matouš BLAŽEK, právní poradce ze sdružení Spotřebitel.net
--------------------
Tak my jsme se tu vlastně snažili vysvětlit, co je rozdíl mezi tím, co je služba a co je uskutečnění nějakého telefonního hovoru nebo přenosu zprávy a tak dále, čili ty limity se zpravidla nevztahují na prémiové SMS, protože to jsou služby, takže, pokud si u operátora sjednáme nějaký limit, tak bychom se měli také informovat, jestli do tohoto limitu se počítají i tyto prémiové SMS a další služby, protože skutečně, pokud máme limit na 300 korun volání a zprávy, tak by se nám mohlo stát, že například služby, které si objednáme za několik set korun, třeba ty jízdenky, takže tento limit překročí a bude to v pořádku, takže je potřeba se informovat u operátora a seznámit se s jeho obchodními podmínkami, což může být zdlouhavá věc, tak spíše poslat tomu operátorovi e-mail a nechat si to vysvětlit.
Ivana NAVRÁTILOVÁ, moderátorka
--------------------
Anebo jít osobně někam do prodejny a ty věci řešit?
Matouš BLAŽEK, právní poradce ze sdružení Spotřebitel.net
--------------------
To už já zase někdy nedoporučuji, protože v prodejně nám podají ústní informaci a pokud je ta informace špatná, tak později to zpravidla zapřou a my budeme mít prostě smůlu, z druhé strany nám jednom řeknou, že s obchodními podmínkami jsme vyslovili souhlas, když jsme podepisovali smlouvu a tak podobně a že žádná taková ústní informace nám poskytnuta nebyla.
Ivana NAVRÁTILOVÁ, moderátorka
--------------------
Takže raději černé na bílém, anebo kombinace obého, nechat si to vysvětlit, já potřebuji s lidmi mluvit, koukat se jim do očí a pochopit tu nabídku a ne vždy mi ten internet vyhovuje, ale pak tedy raději požádat o to, aby to bylo v písemné formě posláno, anebo ...
Matouš BLAŽEK, právní poradce ze sdružení Spotřebitel.net
--------------------
Tak to jsme na tom úplně stejně, já si to vždycky nechám vysvětlit, ale pak to chci černé na bílém.
Ivana NAVRÁTILOVÁ, moderátorka
--------------------
Tak my se budeme snažit to dělat tak podobně. Teď jenom nevím, jestli jsem ještě na něco důležitého nezapomněla, ano, mám jeden případ SMS zprávy, a to nevím, jestli mohou být podvodné, kdy je to opět z neznámého čísla a mně onehdá přišla SMSka, kde bylo napsáno jenom R, tak jsem si říkala - někdo možná zkouší moji zvědavost, protože pak člověk může volat zpátky, nespletl jste se, bylo to možná pro někoho jiného a tak dále, může nás někdo záměrně uvést v omyl, anebo přijde SMSka - rychle volej, stalo se něco strašného, přestože to je číslo, které neznáme, mohl by i někdo takto zneužívat ten éter a my bychom platili to, co bychom nechtěli?
Matouš BLAŽEK, právní poradce ze sdružení Spotřebitel.net
--------------------
Takové zneužití určitě hrozí. Já bych asi doporučil, abychom na tyto SMS nereagovali. Pokud by se stalo něco hrozného, tak pravděpodobně ten člověk bude volat nejdříve na policii a tak podobně, nebo bude volat nám, ale že nám bude posílat SMSku, to asi určitě ne a ještě k tomu, pokud je to číslo, které neznáme.
Ivana NAVRÁTILOVÁ, moderátorka
--------------------
Takže raději volat když tak tísňové linky, ty všichni známe.
Matouš BLAŽEK, právní poradce ze sdružení Spotřebitel.net
--------------------
Tak.
Ivana NAVRÁTILOVÁ, moderátorka
--------------------
Hasiči 150, policie 158 a záchranka 155, pro zahraničáře 112. Matouši, děkuji, na shledanou a příští týden nový občanský zákoník a společné jmění manželů ve čtvrtek.
Matouš BLAŽEK, právní poradce ze sdružení Spotřebitel.net
--------------------
Na slyšenou.
Ivana NAVRÁTILOVÁ, moderátorka
--------------------
Budeme se těšit. Díky.
Autorizovaným dodavatelem doslovných elektronických přepisů pořadů Českého rozhlasu je firma NEWTON Media a.s. Texty neprocházejí korekturou.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Víte, kde spočívá náš společný ukrytý poklad? Blíž, než si myslíte!
Jan Rosák, moderátor
![slovo_nad_zlato.jpg slovo_nad_zlato.jpg](https://praha.rozhlas.cz/sites/default/files/styles/cro_3x2_mobile/public/images/19c0a47caca04bb76b27ba3edcdf74cd.jpg?itok=1i0_J3I_)
![](https://praha.rozhlas.cz/sites/default/files/styles/cro_1x1_mobile/public/images/e2afc965669332fc5318f1eaa402a4b5.jpg?itok=i3X2CUFb)
Slovo nad zlato
Víte, jaký vztah mají politici a policisté? Kde se vzalo slovo Vánoce? Za jaké slovo vděčí Turci husitům? Že se mladým paním původně zapalovalo něco úplně jiného než lýtka? Že segedínský guláš nemá se Segedínem nic společného a že známe na den přesně vznik slova dálnice? Takových objevů je plná knížka Slovo nad zlato. Tvoří ji výběr z rozhovorů moderátora Jana Rosáka s dřívějším ředitelem Ústavu pro jazyk český docentem Karlem Olivou, které vysílal Český rozhlas Dvojka.