Po Skálovi do Rudolfina Alén Diviš

10. leden 2005

Po velmi úspěšné výstavě děl Františka Skály připravuje pražská Galerie Rudolfinum přehlídku prací Aléna Diviše (1900 až 1956). Tato dosud nejrozsáhlejší Divišova výstava potrvá od 10. února do 24. dubna.

Alén Diviš se v posledních třiceti letech stal pro české umění synonymem uměleckého outsiderství. Samotářský a nezařaditelný tvůrce halucinačních vizí, hororových scén i procítěných náboženských výjevů byl doposud jednou z nejméně probádaných osobností českého výtvarného umění, opředenou mnohými legendami a mýty. Diviš žil od 20. let v Paříži, kde studoval mimo jiné i u Františka Kupky a jiných významných tvůrců. Zprvu byl ovlivněn kubismem a abstraktním uměním, ale ve 30. letech se od dráhy moderního umělce odklonil a soustředil se na základní otázky života a umění. Kromě drsných a pustých krajin tehdy maloval lidi z okraje společnosti. První roky druhé světové války strávil v různých věznicích a internačních táborech ve Francii. V samovazbě pařížského vězení La Santé, kde pobýval několik měsíců, přetvořil stěny cely v jedinečný obraz vězeňského světa. Tímto výtvorem předznamenal dílo, kterým později do výtvarného umění zasáhli slavní umělci, třeba Jean Dubuffet.

V roce 1941 se mu podařilo odjet do USA, kde zůstal šest let. Americká tvorba, kterou vystavil v Praze po návratu do vlasti v roce 1948, se setkala s velkým ohlasem zejména mezi mladými výtvarníky. O rok později uspěl i s ilustracemi k Erbenově baladě Svatební košile. V posledních letech života Diviš již pouze kreslil, ke konci jen biblické výjevy. Po desetiletích přehlížení bylo Divišovo dílo objeveno v 70. letech. Připravovaná výstava obsahuje klíčový cyklus vězeňských zdí, ilustrační doprovod k baladám Karla Jaromíra Erbena a povídkám Edgara Alana Poea a na závěr představuje velkoformátové uhlové kresby inspirované biblickými příběhy. Výstavu připravují kurátoři Tomáš Pospiszyl a Vanda Skálová, kteří jsou také autory nové monografie.

Spustit audio