Osobitý styl tří tras a stanice zdobené uměleckými díly. Pražské metro oslaví letos padesátku
9. května roku 1974 se rozjelo pražské metro. Byla to velká sláva, na trase C vozily vlaky cestující ze Sokolovské, dnešní Florence, až na Kačerov. V současnosti už metropoli křižují tři trasy, zelená trasa A, žluté béčko a červené céčko. Je na nich 17, 24 a 20 zastávek, tři jsou přestupní a některé dokonce nadzemní. A každá trasa má svůj styl. Kdo cestuje s očima otevřenýma, objeví ve stanicích a vestibulech metra i umělecká díla.
Čtyři roky po prvním úseku céčka byl zprovozněn první úsek trasy A mezi stanicemi Dejvická a Náměstí Míru. Nejmladší je trasa B, která je ale zároveň nejdelší. Její první úsek byl dokončen v roce 1985.
Trasa A - hliník a konkávní čočky
Architekti, designéři a umělci, kteří tvořili vzhled metra, patřili mezi nejlepší u nás. Materiály jsou kvalitní, výsledek povedený. Na áčku i dnes turisté nadšeně fotí eloxované hliníkové výlisky ve tvaru konvexních a konkávních čoček. Čočky různých barev krášlí stanice od Hradčanské po Floru a mají i praktický význam. Tlumí zvukové vlny, které vydávají podvozky vlakových souprav.
Na trase A je také nejméně světla. Zdánlivé přítmí tunelových prostor podtrhuje původní koncept mysteriózního charakteru historického podzemí. Má připomínat středověké sklepy a tím atmosféru starého města, pod kterým trasa A vede.
Na áčku najdete i různá umělecká díla, například ve vestibulu Malostranské kopie soch Bernarda Brauna. Vestibul zastávky Želivského zase zdobí několikametrová kamenná mozaika zobrazující husitského kazatele Jana Želivského.
Ve vestibulu stanice Můstek pod Václavským náměstím pak narazíte na odkryté zbytky opukového mostku a opěrné břidlicové zdi příkopu Starého Města pražského z poloviny 15. století.
Trasa B - sklo a keramika
Základním materiálem na trase B jsou sklo a keramika. Ve stanicích si všimnete velkoformátových skleněných nebo keramických obkladů nástupišť. Stěny stanice Karlovo náměstí pokrývají skleněné tvarovky a ve vestibulu směrem na Karlovo náměstí můžete obdivovat dvacetimetrovou mozaiku odkazující na významné počiny Karla IV.
Stanice Rajská zahrada se stala první stanicí, kde jsou nástupiště ve dvou úrovních: vlaky z centra přijíždějí do prvního nadzemního podlaží, vlaky směřující do města na druhé podlaží.
Trasa C - mramor a funkčnost
Prostory stanic na nejstarší trase metra C jsou mnohem jednodušší. Jejich strohost a funkčnost je vyvážena velkorysým použitím a kvalitou materiálů. Najdete zde mnoho druhů mramoru z různých částí světa.
Jednou z nejkrásnějších stanic této trasy je Vyšehrad. Nachází se na povrchu a nabízí velmi fotogenické panoramatické výhledy na město. Bohatou uměleckou výzdobu zase najdete ve stanici Kačerov, která dříve byla konečnou stanicí trasy C.
Pozoruhodná je i jedna z novějších stanic vybudovaných na trase C. Stanice metra Střížkov na Proseku získala v roce 2009 od Evropské asociace ocelových konstrukcí jedno z devatenácti mezinárodních ocenění za vzhled. Konstrukci tvoří dva mohutné obloukové nosníky uzavřené prosklenou střechou. Podzemní nástupiště jsou boční, ale díky třem mostům, umístěným ve dvou úrovních, mohou cestující pohodlně přecházet z jednoho nástupiště na druhé.
Zajímavosti
- Síť pražského metra měří dohromady 65,2 kilometru.
- Linky podzemní dráhy jsou na čtyřech místech vedeny pod Vltavou.
- Nejhlouběji položenou stanicí je Náměstí Míru na trase A.
- Největší vzdálenost mezi dvěma stanicemi je 2 748 metrů mezi Nádražím Holešovice a Kobylisy na trase C.
- Jen 425 metrů od sebe dělí Muzeum a Hlavní nádraží, také na céčku.
V současnosti už se buduje čtvrtá trasa metra. Modrá linka D propojí Písnici s Náměstím Míru a odlehčí dopravě na jihu města. Bude mít 10 stanic a do provozu by měla být uvedena v roce 2029.
Související
-
Dveře metra vám strojvedoucí nezavře schválně. Zjistěte, jak funguje ovládání soupravy metra
Denně přepraví metro přes milion cestujících, ve špičkách jezdí soupravy každé 2 až 4 minuty. Co všechno musí strojvedoucí metra ovládat?
-
Prahou v kabině řidiče tramvaje. Je potřeba se naučit předvídat, tramvaj nikam neuhne
Denně najezdí po Praze až sto kilometrů. Pracují přes den, v noci i o svátcích a jejich hlavním úkolem je dovézt cestující včas a v pořádku.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Vždycky jsem si přál ocitnout se v románu Julese Verna. Teď se mi to splnilo.
Václav Žmolík, moderátor
Tajuplný ostrov
Lincolnův ostrov nikdo nikdy na mapě nenašel, a přece ho znají lidé na celém světě. Už déle než sto třicet let na něm prožívají dobrodružství s pěticí trosečníků, kteří na něm našli útočiště, a hlavně nejedno tajemství.