Objektiv je geniální název, říká jeho moderátorka Vendula Krejčová
Každou neděli sleduje Objektiv šest set až osm set tisíc diváků. Je nejstarším cestovatelským magazínem na televizních obrazovkách a od roku 2006 ho moderuje a od roku 2014 je jeho dramaturgyní novinářka Vendula Krejčová.
Vystudovala žurnalistiku na univerzitě v Oklahomě a už z Ameriky v roce 1999 posílala životopis do České televize. Přijali ji a je tam dodnes. Začínala jako asistentka editora, pracovala ve směně, moderovala Studio 6, Večerník i Dobré ráno či rozhovory Před půlnocí.
Do Ameriky jsi odjela po maturitě, na výměnný studentský program, zopakovala sis maturitní ročník a dostala nabídku stipendia na univerzitní studium pro další čtyři roky. Jaké to bylo rozhodování, jestli zůstat v Americe?
„Já jsem do Ameriky strašně chtěla odjet na rok na studentskou výměnu. To se bavíme o roku 1993. A moje maminka mě nechtěla pustit, a já jsem za ní rok chodila a naštěstí jsem měla na své straně tatínka, který mě v tom podporoval. Hrozně jsem se na tuhle zkušenost těšila. Hrála jsem tam basketball v maturitním ročníku na střední škole a dostala jsem tam několik nabídek na stipendium, že bych tam mohla díky basketballu zůstat a studovat další čtyři roky. Ale odjela jsem po tom roce domů, a když jsem to říkala tátovi, tak on říkal proč to nevyužít. Já jsem chtěla, ale je to dlouhá doba. Nicméně jsem milovala ten sport a říkala jsem si, že to budou krásné roky. A byly. Dělala jsem to, co jsem milovala a ještě jsem k tomu získala vysokoškolské vzdělání.“
Až tvoje děti přijdou a řeknou, že chtějí studovat venku, co důležitého od tebe uslyší?
„Určitě jim to nezakážu, budu je v tom podporovat. Ale neumím si to představit, synovi je 15 let a já jsem odjížděla, když mi bylo necelých osmnáct. To teda upřímně, teď z pozice matky si to neumím představit. Ale nebudu jim v tom bránit, naopak. Do života je to skvělá zkušenost, navíc když je to třeba spojené s tím sportem.“
Teď tě budu citovat: Za Objektiv cítím zodpovědnost, a když se do vysílání dostane chyba, hodně to řeším. Tak mi řekni, jaké to je, moderovat pořad, na který ses už jako malá holka dívala v televizi?
„Jak říkáš, je to hrozná zodpovědnost, já na tom pořadu vyrostla. Když si vybavím ty neděle, tak my jsme na to s mým tátou koukali a třeba záběry z Afriky, to bylo něco jako zjevení. Pro mě to je dětství. A nějakým způsobem jsem začala vnímat svět a možná i tam se ve mně probudilo nějakým způsobem to, že bych chtěla objevovat svět. V životě by mě nenapadlo, že se na tom budu podílet a vůbec ne to, že až mi bude tolik, kolik mi je, že ten pořad bude ještě existovat.“
Historie Objektivu je hodně zajímavá, na počátku osmdesátých let vznikl měsíčník Perem a kamerou, a protože se divákům hodně líbil, tak tehdejší generální ředitel Jan Zelenka přišel s půlhodinovým týdeníkem jménem Objektiv. To je za mě geniální název.
„Je v něm všechno, podstata toho pořadu, že někdo vyrazí, má kameru v batohu a přinese ti zážitky, které s tebou nasdílí. Geniální název.“
Využíváte síť zahraničních zpravodajů, ale máte i řadu externích spolupracovníků. V jakém je to poměru?
„Využíváme našich stálých zpravodajů, ale není to pravidlo, že by v každém díle měli reportáž, ta agenda je tak nabitá, že někdy se stane, že nemáme od žádného zpravodaje reportáž k dispozici. Mají rubriku Objektiv osobně, kde oni jsou ti průvodci svou zemí a provádí diváka tím tématem, které si sami vyberou. A pak máme kolem stovky externích přispěvovatelů.“
Kdybychom měli vymyslet podtitul pro Objektiv, co by to bylo?
„Radost. Radost z práce, mě to strašně baví, číst scénáře. A pokaždé, když mi přijde do ruky nový, tak chci někam vyrazit.“
Související
-
Hokejové mistrovství světa vysíláme třeba z 22 kamer, říká režisér Karadžos
Charlie Karadžos studoval novinařinu a chystal se na kariéru píšícího novináře. Do ČT nastoupil v roce 1978 a připravoval příspěvky zahraničních zpravodajů.
-
Největší nepřátelé Sedmi pádů Honzy Dědka? Papoušci a pávi
Začínal jako novinář v hudebním časopise, byl redaktorem v Reflexu. Dnes moderuje dva různé pořady v různých dvou televizích, sám sebe si zahrál v seriálu Skoro na mizině.
-
Tři měsíce strávené na Ještědu mi daly nadhled nad životem, vzpomíná režisér Ondříček
Šeptej, Samotáři, Jedna ruka netleská, Grandhotel, Ve stínu, Dukla 61 a nově taky Zátopek. Co film Davida Ondříčka, to legenda. Třeba jen z pohledu Českých lvů.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Starosvětské příběhy lesníků z časů, kdy se na Šumavě ještě žilo podle staletých tradic.
Václav Žmolík, moderátor
Zmizelá osada
Dramatický příběh viny a trestu odehrávající se v hlubokých lesích nenávratně zmizelé staré Šumavy, několik let po ničivém polomu z roku 1870.