Nevhodný dárek? Zkuste ho vyměnit
Dárky už jsou rozbalené, ale co když se nám třeba stalo, že máme dva stejné, nebo nám dárek nesedí, nebo se nám prostě nelíbí? Co musíme udělat pro to, abychom ho mohli vyměnit? Ivana Navrátilová se na to ptala tiskového mluvčího České obchodní inspekce Jiřího Fröhlicha.
Podle něj je postup jasný. Nejprve musíme v obchodě dokázat, že tam zboží bylo koupené. „To znamená požádat Ježíška o účtenku, když účtenku nemá, tak o výpis z karty, pokud s ní za dárek platil,“ říká Jiří Fröhlich.
V kamenném obchodě neexistuje právní nárok na výměnu zboží. „Ale když přijdete a požádáte je, zda by zboží nevyměnili za jiné, většinou obchodníci souhlasí,“ říká mluvčí ČOI.
Na internetu je situace jiná, platí tam 14denní lhůta pro odstoupení od smlouvy bez udání důvodů, nejlépe písemně. Vzorový formulář najdete na www.coi.cz
Slevy
Podle Jiřího Fröhlicha slevy až ve 40 procentech případů slevami vlastně vůbec nejsou. Radí proto pečlivě kontrolovat cenu v letáku nebo v regálu a pak u pokladny. "Hned na místě byste měli žádat vrácení rozdílu a trvat na tom, že to chcete za cenu ve slevě," doporučuje. Obrátit se pak můžete i na Českou obchodní inspekci.
I u věcí, které jsou ve slevách, a dokonce i u použitého zboží platí záruka. "To lidé často něvědí," říká Jiří Fröhlich, "v případě, že jde o použitou věc, musí na dokladu o koupi být jasně napsáno, jaké vady to zboží už má, a také délka záruční lhůty, která se může zkrátit až na jeden rok."
Poslechněte si Poradny o spotřebitelských právech v našem archivu
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Starosvětské příběhy lesníků z časů, kdy se na Šumavě ještě žilo podle staletých tradic.
Václav Žmolík, moderátor
Zmizelá osada
Dramatický příběh viny a trestu odehrávající se v hlubokých lesích nenávratně zmizelé staré Šumavy, několik let po ničivém polomu z roku 1870.