Není cesty zpět

9. květen 2011

Před tramvají nemá člověk na přechodu pro chodce přednost! Takové je hlavní sdělení druhého ročníku bezpečnostně preventivního projektu s názvem Není cesty zpět. Ve spolupráci s pražskou policií ho dnes v tramvajovém obratišti na Výstavišti dopoledne odstartoval Dopravní podnik hlavního města.

V loňském roce zaznamenala pražská policie nejpříznivější vývoj dopravní nehodovosti z hlediska těžkých následků za posledních 12 let. Podle statistik si nehody vyžádali o 68 těžce zraněných méně než v roce 2009. A usmrcených bylo o 11 méně. V poslední době ale příjemné statistiky narušil zvýšený počet střetů tramvají s chodci. Regině to potvrdil ředitel pražské policie Martin Vondrášek: "V současné době jsme zaznamenali za první čtvrtletí celkem 26 případů střetů chodců s tramvají. A je to celá čtvrtina všech nehod chodců na území hlavního města Prahy."

Z toho osm lidí bylo usmrceno. Čtyři zemřeli následkem střetu člověka a tramvaje. Poslední tragédie se odehrála o víkendu v ulici Jelení v Praze 1. Smutnou statistiku by měl zmírnit projekt Není cesty zpět, který dnes vstoupil do svého druhého ročníku. Ten se zaměří na chování účastníků silničního provozu ve vztahu k tramvajím. Podrobnosti sdělil generální ředitel Dopravního podniku Martin Dvořák: "My opravdu chceme více a více apelovat na Pražany, zejména na ty cílové skupiny, které jsou nejvíce ohrožené, to znamená na děti a na důchodce, že tramvaj prostě má i na přechodu přednost."

A má to i své logické důsledky. Jak doplňuje Dopravní ředitel Dopravního podniku Petr Blažek, není jednoduché kolosální soupravu ukočírovat tak rychle, jak si možná někdo představuje: "Tramvaj, na rozdíl od automobilu, když jede rychlostí kolem 50 kilometrů za hodinu, tak brzdí řádově 70 metrů, zaokrouhleno. Auto třeba 30 metrů. A tím pádem už je vidět ten rozdíl, jakou vlastně má šanci řidič tramvaje reagovat. To znamená, že když jde chodec a je zvyklý, že vstoupí ještě v takovéhle vzdálenosti před přijíždějící auto a auto to v pohodě a bezpečně zastaví, tak u té tramvaje to prostě není pravda. Takže uvědomit si to, že tady nám jede hodně tun po železe a ten rozdíl je značně veliký."

Poměrně vysoké číslo obětí střetů tramvají a chodců má podle ředitele Martina Dvořáka ještě další důvod: "My, jak se věnujeme tramvajovým tratím, rekonstruujeme je, používáme moderní technologie, používáme nové tramvaje, v minulosti to bylo tak, že když tramvaj přijížděla, tak jste jí slyšeli kilometr daleko, a dneska je to tak, že máme nové technologie, které prostě způsobují to, že když se blíží tramvaj, tak jí většinou už neslyšíte. V tom okamžiku je opravdu na přechodu, když přecházíte na přechodu tramvajovou trať, potřeba se rozhlédnout."
V rámci projektu bude ve tramvajové smyčce u pražského Výstaviště pro zájemce odstavena speciální tramvaj plná informačních materiálů. V jejím okolí se budou až do 13. května také konat krátké přednášky a besedy s bezpečnostní tematikou. V týdnu od 16. května nabídne speciální tramvaj stejný program také v tramvajové smyčce Sídliště Řepy.

Spustit audio