Lístky na MHD budou dražší. Dopravní podnik zatím nevím, na kolik ho změna vyjde.
Od 1.července se zdraží jízdné na městskou hromadnou dopravu. Změna se ale dotkne pouze těch, kteří si kupují jednotlivé lístky nebo sms jízdenky. Místo původních 26 korun za přestupní lístek budou muset vytáhnout z peněženky 32 korun. Majitelé Karty Pražana známé jako OpenCard mohou ale zůstat v klidu. Jejich tarify zůstávají stejné.
Změna tarifu Pražské integrované dopravy rozhodně není jednoduchou záležitostí. Zahrnuje v sobě totiž řadu technologických, provozních, finančních a marketingových úkonů a záležitostí. Potvrdil nám to mluvčí společnosti ROPID, která organizuje městskou hromadnou dopravu v Praze, Filip Drápal. "Jednak to celé souvisí se změnou celého odbavovacího systému, to znamená přeprogramování všech odbavovacích zařízení, pokladem v příměstských autobusech, jízdenkových automatů, jak ve stanicích metra, tak v povrchové dopravě. Dále převěšení všech informačních materiálů, což opět znamená změnu všech materiálů, jak na zastávkách, tak ve vozidlech, v metru, tramvajích i autobusech, i ve vlacích,"upřesňuje Drápal.
Navíc je s takovou změnou spojené i proškolování všech, kteří mají s tarifem něco společného. A to ať už se jedná o revizory, řidiče příměstských autobusů, nebo těch, kteří jízdenky prodávají. A velké změny se samozřejmě uskuteční i v samotných prodejních místech. "Celý ten prodejní systém, včetně prodeje elektronického jízdného se musí přeprogramovat. A dále musí dojít také k vytištění nových papírových jízdenek, které budou mít jiné ceny a jiné platnosti," říká Filip Drápal.
Je tedy jasné, že toto všechno se musí stihnout připravit dostatečně dopředu. Radní hlavního města Dopravnímu podniku a ROPIDU sice příliš dlouhou dobu neposkytly, podle Filipa Drápala by se ale mělo k prvnímu červneci všechno stihnout a zvládnout. Teď si ale pojďme společně posvítit na tom, kdo má při takovém významném kroku v životě pražské hromadné dopravy hlavní úkol na svých bedrech.
"Na změně informačního systému a změně odbavovacího systému, to znamená přeprogramování jízdenkových automatů, vytištění nových jízdních dokladů, tak toto všechno má na starosti Dopravní podnik hlavního města Prahy, který to zároveň částečně financuje i z příjmů z tržeb," dodává Drápal.
Za tu část pražské integrované dopravy, která se týká ostatních dopravců zodpovídá ROPID. Podle Filipa Drápala má pod sebou společnosti přes 10 dalších dopravců a za chystané změny tarifu zaplatí zhruba půl miliardy korun. O vyjádření k odhadu finanční náročnosti jsme samozřejmě požádali i Dopravní podnik. Odpovědi se nám ale nedostalo, údajně je předčasné se ptát. A největší pražský dopravce se nám zatím nechtěl vyjádřit ani k tomu, jakou formu informační kampani v rámci zdražování jízdného chystá.
Zprávy z iROZHLAS.cz
-
Ruské útočení se zhoršilo, schválně míří na civilisty, popisují obyvatelé Chersonu na podzemní modlitbě
-
Děti na zakázku: Číňan si objednal novorozence na Ukrajině. Vyzvedl si ho v Praze, zaplatil miliony
-
Žvanírna? ‚Durch‘ se už nejedná, ale máloco se dá ve Sněmovně plánovat, tvrdí reportérka
-
Chtěl za otcem do Británie, skončil ve vazbě. Soud po 59 letech očistil muže stíhaného komunisty