Jen mírně lepšící Mrázovka

25. srpen 2004

Jen malé zlepšení dopravní situace v Praze přinese podle zástupců pražského magistrátu tunel Mrázovka v Praze 5. Podzemní stavba propojí od čtvrtka Strahovský tunel a silnici mezi Strakonickou a Radlickou ulicí. Představitelé města říkají, že Mrázovka je jen nezbytnou součástí dalších dopravních staveb vnitřního automobilového okruhu a sám o sobě není spásou. Zatím podle nich ulehčí zejména centru Smíchova.

Podle primátora Pavla Béma (ODS) se s otevřením zhruba kilometr dlouhého tunelu doprava ve městě nepochybně mírně zlepší. "Říkám mírně, protože zásadně se změní až po roce 2008, kdy předpokládám, že můžeme v tom optimistickém scénáři počítat s dokončením vnitřního městského okruhu v celé své délce," řekl dnes novinářům. Dokončením tunelu je hotova více než polovina okruhu. Zbývá postavit jeho severozápadní část od severního vyústění Strahovského tunelu po křižovatku Pelc-Tyrolka v Praze 8. Také tato silnice za zhruba 20 miliard korun povede pod zemí. Nejproblematičtějším místem jihozápadní části okruhu, jehož je Mrázovka součástí, se stane křižovatka Malovanka v Praze 6 za vyústěním Strahovského tunelu. Podle radního Radovana Šteinera (ODS) se připravuje její přestavba tak, aby byla mimoúrovňová. Teprve to umožní plně využít kapacitu tunelů, uvedl radní. Křižovatka by měla být hotova na přelomu let 2006 a 2007. První řidiči projedou tunelem Mrázovka ve čtvrtek odpoledne. Předtím se uskuteční jeho slavnostní otevření, kterého se zúčastní také prezident Václav Klaus. Představitelé magistrátu i zástupci dodavatelských firem zdůraznili to, že Mrázovka patří k nejmodernějším a nejbezpečnějším tunelům v Evropě. Původní deset let starý projekt byl po katastrofách v některých evropských podzemích komunikacích upraven. Zejména byl zvýšen výkon požárního větrání. Odsávání bylo před několika týdny podle Václava Soukupa z firmy Metrostav vyzkoušeno i v praxi. Na dvou místech tunelu byly zapáleny cisterny s benzinem. "Potvrdilo se, že vzduchotechnika stačí kouř odvětrat," uvedl Soukup. Bezpečnost v tunelu zvyšuje i to, že je řízen ze dvou pracovišť dispečinku. V podzemí jsou čtyři únikové cesty a dvě spojky, kterými bez problémů projede hasičský vůz. Mrázovka se otvírá se zhruba dvouletým zpožděním. Prodloužení výstavby údajně způsobily jak složité geologické podmínky, tak odvolání ekologických aktivistů ve schvalovacích řízeních. Podle aktivistů okruh pouze přivede dopravu do obytných území a na dohled Hradu. Magistrát naopak tvrdí, že na Smíchově zlepší životní prostředí. Původně se uvažovalo o tom, že okruh povede na Smíchově po povrchu. Zejména z ekologických důvodů se rozhodlo o tom, že bude postaven tunel. Jeho výstavba začala na konci roku 1998. Tunel stál zhruba 7,1 miliardy korun. Celé podzemní dílo tvoří soustava zhruba tří kilometrů tunelů. Základy některých domů na vrchu Mrázovka dělí od stropu tunelu pouhých 12 metrů.

Spustit audio