Jaké změny můžeme očekávat v pražské dopravě?
Bude se zdražovat jízdné? Kdy se propojí metropolitní doprava s regionální? A jak je daleko projekt Praha bezbariérová? Nejenom na to se v pořadu Třináctka Plus ptala Ivana Navrátilová Jiřího Pařízka, radního hlavního města Prahy pro oblast dopravy.
"Projekt Praha bezbariérová je nekonečným příběhem", posteskl si radní, ale hned dodal, že tento boj Praha nevzdává. Pražské metro má ze svých 57 stanic už 34 bezbariérových a v nejbliží době se chytá přizpůsobit i stanice Muzeum, I. P.Pavlova a Anděl. V rámci bezbariérovosti výstupu z nově zrekonstruované stanice metra Národní třída, která se otevře podle plánu na začátku července, se také opraví a handicapovaným přizpůsobí stanice tramvaje Lazarská.
Nově budované stanice metra A - Bořislavka, Nádraží Veleslavín, Petřiny a Motol mají být také podle plánu otevřeny na jaře příštího roku.
Integrace pražské a středočeské dopravy by v ideálním případě měla vypadat podle hesla: 1 jízdenka, 1 tarif, 1 síť, aby i lidé např. z Mělnicka, Slaného, Rakovnicka či Neratovicka měli šanci cestovat do Prahy stejně jako současní cestující autobusových linek 300. Nejprve se ale musí propočítat, kdo protarifovací ztrátu zhruba 65 miliónů v pražské dopravě "uhradí", aby Středočech nad slevou nezajásal a Pražan naopak nad zdražením MHD nezaplakal.
Ideální situací by bylo zatraktivnění takovéto dopravy natolik, aby ji rázem využilo alespoň 3x více Středočechů. Pak by ztrátový byl snad jen počet středočeských aut v pražských ulicích a zdražování jízdného v Praze by se nekonalo. Jistotu, že se tak zatím nestane, mají Pražané alespoň do konce roku.
Podrobnosti uslyšíte v pořadu Třináctka Plus z 10. dubna 2014.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Starosvětské příběhy lesníků z časů, kdy se na Šumavě ještě žilo podle staletých tradic.
Václav Žmolík, moderátor
Zmizelá osada
Dramatický příběh viny a trestu odehrávající se v hlubokých lesích nenávratně zmizelé staré Šumavy, několik let po ničivém polomu z roku 1870.