Jak se bude stávkovat?

18. červen 2004

Řidiči pražských autobusů, kteří vyhlásili na pondělí od 08:00 do 08:20 protestní akci proti vládnímu návrhu zákona o silniční dopravě, by neměli blokovat dopravu. Protest se má totiž podle plánu projevit na autobusových zastávkách, a nikoli na silnicích. Řekl to předseda pražských autobusových odborů Stanislav Havrlík.

"Úderem 08:00 zajede (řidič) do nejbližší traťové zastávky. Tam zůstane stát, otevře dveře, oznámí, že se 20 minut nikam nepojede, může říci i důvody, pak se nahlásí na dispečink a těsně před vypršením těch 20 minut se zase dispečinku ozve, že je připraven k jízdě," popsal formu protestu Havrlík. Pokud bude řidič s autobusem dvě minuty od konečné, pojede až tam. Také nebude stát na společné zastávce s tramvají. "Odtamtud odjede, aby neblokoval tramvajovou dopravu," upřesnil Havrlík. Vzhledem k tomu, že protest je dobrovolný, nedokázal odhadnout, kolik lidí se ho zúčastní. Pražský dopravní podnik žádá cestující, aby se připravili na možné komplikace, a pokud to je možné, cestování se v uvedené době vyhnuli. Vzhledem ke komplikacím, které protest může přinést, nebudou autobusy na některých linkách během dopoledne jezdit podle jízdního řádu. "Jedná se o individuální rozhodnutí části řidičů, proto bude možné přestoupit na následující autobus i mimo zastávku. Dopravní podnik má omezené možnosti nahradit autobusovou dopravu, nicméně je připraven operativně reagovat na dopravní situaci," oznámila mluvčí Michaela Kuchařová. Pražská policejní správa je připravena posílit počet dopravních policistů v ulicích, případná opatření bude ale řešit stejně jako dopravní podnik operativně. "Záleží na tom, jak bude protest probíhat. Ale z těch informací, co máme, předpokládáme, že řidiči nebudou ohrožovat plynulost silničního provozu," uvedl policejní mluvčí Ladislav Bernášek. Jako jediné na výzvu řidičů autobusů zareagovaly kladně Všeobecné odbory metro a rozhodly se je v protestu podpořit. Provoz metra ale omezen nebude. Naopak dva největší odborové svazy zaměstnanců v dopravě - Odborový svaz dopravy a Odborový svaz pracovníků dopravy, silničního hospodářství a autoopravárenství Čech a Moravy, se od protestu distancují. Stejně tak Odborové sdružení pracovníků elektrických drah a autobusové dopravy. Řidiči nesouhlasí zejména s tím, že by jako profesionálové měli být za dopravní přestupky trestáni přísněji. Podle nového zákona mohou dostávat vyšší pokuty a hrozí jim delší zákaz řízení motorových vozidel než ostatním řidičům. Odmítají také možnost, že by policisté mohli na místě zadržet řidičský průkaz. Podle vládního návrhu novely by měl řidič osobního auta dostat za nejtěžší přestupky pokutu do 50.000 korun, řidič nákladního vozu až 75.000 a autobusu dokonce 100.000 korun. Zákon sněmovna projednala v prvém čtení. Schvalovat by ho měla na nynější schůzi. Platit má od 1. ledna. Předloha mimo jiné obsahuje také zavedení bodového systému hodnocení dopravních přestupků řidičů. Naposledy protestovala Federace řidičů tramvají. Jednodenní stávkou chtěli dosáhnout srovnání svých platů s řidiči autobusů a odvolání generálního ředitele dopravního podniku. Akce, která se konala 3. února 2003, ale skončila fiaskem. Na trasu z vozoven tehdy nevyjela jen asi třetina všech pražských řidičů tramvají.

Spustit audio