Honza Sakař fotí na plech. Tak, jak to dělali před 160 lety
Skromný ateliér na Malé Straně je plný velkých fotografických přístrojů z 19. století. Většina lidí je zná z filmů. Fotograf Honza Sakař na ně fotí. Téměř na chlup stejně jako to dělali jeho předchůdci před půldruhým stoletím.
„Jde o techniku, která se jmenuje mokrý kolodiový proces zhruba z roku 1851. Já ji používám, kromě několika drobných úprav, bezpečnějšími postupy s bezpečnějšími chemikáliemi, podle původních předpisů. Zásadní rozdíl je, že tehdy neměli elektřinu a já používám blesková světla, vysvětluje Honza Sakař.
V době, kdy narazil na techniku mokrého kolodia, vyvolával v černé komoře a pracoval s vlastními vývojkami. Focení na plech umělce zaujalo černobílou barvou a jistými nedokonalostmi, které fotografii dávají punc originality. Honza Sakař fotí především portréty, ale i krajiny. Například ve Skotsku nebo na anglickém ostrově Wight. Jeho práce jsou v současnosti k vidění v Kafebar Kiosek Letná na výstavě Éter a inkoust.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Hurvínek? A s poslední rozhlasovou nahrávkou Josefa Skupy? Teda taťuldo, to zírám...
Jan Kovařík, moderátor Českého rozhlasu Dvojka
Hurvínkovy příhody 5
„Raději malé uměníčko dobře, nežli velké špatně.“ Josef Skupa, zakladatel Divadla Spejbla a Hurvínka