Hledáte cestu, jak zlepšit dovednosti vašich dětí? Jednou z možností může být Druhá noha
9. říjen 2013
Internetový projekt Druhá noha je pro všechny od 6 do 15 let, kteří chtějí zlepšovat své dovednosti. Na jakých principech je projekt založen, na jaké oblasti vzdělávání se zaměřuje a proč se projekt jmenuje zrovna Druhá noha? Na to se ve středeční Třináctce ptala Štěpánka Duchková ředitele společnosti Scio Ondřeje Šteffla. Z jejich následujícího rozhovoru se dozvíte nejenom o tomto projektu, ale i o vzdělávání dětí všeobecně.
Štěpánka DUCHKOVÁ, moderátorka
--------------------
Ještě jednou krásný den, milí posluchači. Naším dnešním hostem je ředitel společnosti Scio Ondřej Šteffl. Dobrý den, pane řediteli.
Ondřej ŠTEFFL, ředitel společnosti, Scio
--------------------
Dobrý den.
Štěpánka DUCHKOVÁ, moderátorka
--------------------
A my dnes budeme mluvit o Druhé noze, což je takový název, který připomíná, že bychom, nebo připomíná, naznačuje jako kdybyste byl lékař a mluvili jsme třeba o nějaké náhradní noze. Ale není tomu tak. Je to projekt, který umožňuje rodičům sledovat vzdělávací pokrok svých dětí. A v čem ten projekt, řekněte na úvod, pane řediteli, spočívá?
Ondřej ŠTEFFL, ředitel společnosti, Scio
--------------------
Tak, já bych možná ještě vysvětlil ten název Druhá noha, který ...
Štěpánka DUCHKOVÁ, moderátorka
--------------------
No, to jsem se taky chtěla zeptat.
Ondřej ŠTEFFL, ředitel společnosti, Scio
--------------------
Tak já tím začnu, jo. Tak, my si tak všímáme, že děti, co chodí do škol, protože to je určeno teda pro děti školou povinné, tak se učí v tý škole chemii, biologii, fyziku, matematiku, dějepis, zeměpis, češtinu. To jsou všechno strašně důležité věci a to je ta jedna noha. A ta druhá noha se nám zdá, že nějak jako chybí, a to jsou ty měkké dovednosti, umět si poradit s kamarády, řešit problémy, komunikovat, spolupracovat s ostatními. A to se nám zdá, že školy řeší poměrně málo, tak vlastně proto jsme ten projekt nazvali Druhá noha, protože se snažíme s dětmi řešit vlastně ty měkké dovednosti, jak se tomu dneska obecně říká.
Štěpánka DUCHKOVÁ, moderátorka
--------------------
No, a ten projekt je tedy internetový?
Ondřej ŠTEFFL, ředitel společnosti, Scio
--------------------
Ano, projekt je portál internetový, který se jmenuje, jak by to kdo řekl, Druhá noha, takže pokud by to někoho zajímalo hned, tak si může do vyhledavače napsat druhanoha.cz a je tam. A všechno, co já tady budu říkat, se tam vlastně dozví taky.
Štěpánka DUCHKOVÁ, moderátorka
--------------------
No, a přesto ale, když to tam je, tak to od vás rádi uslyšíme. Ne, mě by zajímalo, v čem to spočívá, ano, o co jde. Tak člověk si otevře www.druhanoha.cz a co? Maminka s tatínkem.
Ondřej ŠTEFFL, ředitel společnosti, Scio
--------------------
Já se ještě, najdou tam spoustu věcí. Ale já ještě trošku řeknu, proč je tam najdou. Já jsem si to teď tady ještě ve studiu jsem si to schválně našel, je spousta míst, kde můžete najít, jak se vaše děti mají vyvíjet. V 6 měsících má umět říkat ba, va, ma, ca a uchopení za, když mu dáte prsty, tak se zvedne za ručičku. Je to přesně popsaný a spousta rodičů to velmi pečlivě sleduje a když prostě v 6 měsících dítě neříká ba, va, ma, tak běží k doktorovi ...
Štěpánka DUCHKOVÁ, moderátorka
--------------------
Nervy.
Ondřej ŠTEFFL, ředitel společnosti, Scio
--------------------
A tam prostě řeší ten problém.
Štěpánka DUCHKOVÁ, moderátorka
--------------------
To jsou nervy, ano.
Ondřej ŠTEFFL, ředitel společnosti, Scio
--------------------
No, ale zajímavý je, že tyhle všechny věci jsou přesně do 6 let. A v 6 letech to všechno utne, děti dáme do školy a přestaneme se starat o to, jak se rozvíjejí. A staráme se o to, aby měli jedničky z té teda první nohy, z té biologie, chemie, fyziky, dějepisu a jaksi zapomínáme, že ty děti se musí rozvíjet ještě nějak jinak. A ten náš portál vlastně teda nabízí postup, jak, za prvé sledovat, jestli ty děti se rozvíjejí v rámci aspoň nějakých jaksi všeobecně uznávaných jako když dítě v 12 letech neumí jít nakoupit, tak to je divný, že jo. A když si neumí uvařit vajíčka, tak je to taky už v 12 letech trošku divný. Takže je tam jedna ta diagnostická část, kde se můžete jako podívat, jak asi na tom to vaše dítě je. Samozřejmě, že se to dělá na prostě takovýchhle příkladech, jako jsem uvedl. No, a pak jsou tam stovky aktivit, které můžete s těmi dětmi dělat, abyste je nějak posouvali teda v těchhle těch stránkách.
Štěpánka DUCHKOVÁ, moderátorka
--------------------
A můžete být, prosím, konkrétní? Můžete uvést nějaký konkrétní příklad v souvislosti s těmi měkkými dovednostmi?
Ondřej ŠTEFFL, ředitel společnosti, Scio
--------------------
Tak, já řeknu, my samozřejmě neděláme úplně všechno. Zatím tam máme 5 těch aktivit. Spolupráce, tvořivost, tedy 5 těch jaksi linií, spolupráce, tvořivost, komunikace, řešení problémů, sebeřízení. Ty aktivity jsou nejrůznějšího typu, já nevím, teď jsem třeba viděl aktivita na jaksi rozdělování rolí. Na spolupráci.
Štěpánka DUCHKOVÁ, moderátorka
--------------------
Jako myšleno ve škole?
Ondřej ŠTEFFL, ředitel společnosti, Scio
--------------------
Myšleno obecně. Ne ve škole, myšleno obecně.
Štěpánka DUCHKOVÁ, moderátorka
--------------------
A to znamená u dítěte, jak je to myšleno teda u dítěte? Jako role v rodině, nebo spolupráce, jak to myslíte?
Ondřej ŠTEFFL, ředitel společnosti, Scio
--------------------
Tak, dítě potřebuje spolupracovat, samozřejmě to slovo spolupráce jako se vztahuje vlastně k zaměstnání. Tam je to slovo práce. Ale dítě spolupracuje už na pískovišti, nebo spolupracuje v rodině. Samozřejmě, ano, v rodině, spolupracuje ve škole.
Štěpánka DUCHKOVÁ, moderátorka
--------------------
No, a jak, kdy, pane řediteli, má někdo teď nás poslouchá, má třeba desetiletého syna, tak jak ho může posunout práv v téhle oblasti, o které vy teď mluvíte? V té oblasti spolupráce.
Ondřej ŠTEFFL, ředitel společnosti, Scio
--------------------
No, tak půjde na náš web, tam si otevře ty aktivity a ty některý ty aktivity bude dělat třeba s dítětem a některý ty aktivity si děti můžou dělat samy.
Štěpánka DUCHKOVÁ, moderátorka
--------------------
A vzpomenete si vy teď na nějakou konkrétní aktivitu, která tam třeba v tomhle je?
Ondřej ŠTEFFL, ředitel společnosti, Scio
--------------------
Když jsem to nakousl, ano, tak tam je konkrétně úplně to neřeknu, ale je tam 10 úkolů a vedle máte Simpsonovic rodinu, kterou děti většinou znají a teď máte ty úkoly šikovně rozdělit do, mezi ty členy Simpsonovy rodiny, aby se ty úkoly splnily. Tak prostě nějakej pečlivej úkol nebudu dávat Bártovi, a prostě mám o tom nějakou představu ...
Štěpánka DUCHKOVÁ, moderátorka
--------------------
A dám to paní Simpsonový.
Ondřej ŠTEFFL, ředitel společnosti, Scio
--------------------
A dám ho paní Simpsonový, zatímco prostě kreativní úkol dám, já neumím teď ty jména tý, tomu děvčátku, co hraje na saxofon ...
redaktor
--------------------
Líza.
Štěpánka DUCHKOVÁ, moderátorka
--------------------
Líza, ano.
Ondřej ŠTEFFL, ředitel společnosti, Scio
--------------------
Líza, děkuju, tak to dám Líze, že jo. A mám o tom nějakou představu. Tak to dítě to buď udělá dobře, nebo udělá špatně. Ale ono vlastně nejde o to, jestli to udělá dobře nebo špatně. Ono o tom začne přemejšlet. A to už jako nastartuje ten rozvoj. Čili tam jako jsou vlastně důležitý, že to dítě tu aktivitu absolvuje, tak ani není důležitý, že to udělá dobře, ale začne o tom přemejšlet a příště jako když bude rozdělovat úkoly, tak jako si řekne, no jo, ale to teda to bráška nebude umět, to radši udělám sám jako, to zjednoduším hodně.
Štěpánka DUCHKOVÁ, moderátorka
--------------------
To je zajímavé, mám asi 75 otázek, ale musíme si teď poslechnout písničku, abych si to pěkně rozmyslela. Naším dnešním hostem je ředitel společnosti Scio Ondřej Šteffl.
/ Písnička /
/ Reklama /
Štěpánka DUCHKOVÁ, moderátorka
--------------------
A naším dnešním hostem je ředitel společnosti Scio Ondřej Šteffl. Pokud máte nějaké dotazy, můžete nám volat 221 553 926 nebo 604 31 13 13. A my už jsme tady dostali teďka dotaz, mám ho tady připravený. Ale ještě se vrátím k tomu, kde jsme skončili. Jak jste, pane řediteli, ten projekt Druhá noha tam ty jednotlivé aktivity, jak jste to testovali, abyste věděli, že to funguje,
Ondřej ŠTEFFL, ředitel společnosti, Scio
--------------------
No, tak jak jsme to testovali. Našli jsme děti, popřípadě rodiče, kde byli potřeba děti a rodiče a ty aktivity jsme jim předložili, ty děti, nebo děti s rodiči to vyzkoušely a řekly, tohle to se nedá dělat, to je hloupý, tak jsme to jako vyřadili, nebo jsme to nějak pozměnili, u něčeho řekly, to je výborný, to nás bavilo, protože mimochodem to se ukázalo, že je samozřejmě jako klíčová věc, že ty aktivity musí ty děti bavit. Tam není vlastně nic, nebo aspoň tak, jak jsem to vyzkoušeli, co by ty děti řekly, co je, když děti řekly, to je otrava, to nebudeme dělat, tak jsme to taky rovnou vyřadili. Čili to jsou nějaký věci, který ty děti teda by měly bavit.
Štěpánka DUCHKOVÁ, moderátorka
--------------------
Je to tedy vyzkoušené?
Ondřej ŠTEFFL, ředitel společnosti, Scio
--------------------
Všechno je to vyzkoušený, ano.
Štěpánka DUCHKOVÁ, moderátorka
--------------------
A jak rodiče podle, v tom projektu jak mohou poznat, jestli to dítě má nějakou dovednost, kterou stojí za to rozvíjet?
Ondřej ŠTEFFL, ředitel společnosti, Scio
--------------------
Počkejte, to jste to teda přehodila trošku jinam. My, my se spíš snažíme jako rozvíjet dovednost, kterou stojí za to rozvíjet, to spíš jdete jako po talentu. Že dítě má nějakej talent a to stojí za to rozvíjet. To není cílem tohohle projektu. My spíš řešíme jako tu obrácenou věc, že dítě jako jsem mluvil o těch, o těch malejch dětech, dítě se prostě v 6 měsících neumí převrátit z bříška na záda, tak to se musí řešit, jo. A nám se spíš zdá, že ty děti mají hluboké nedostatky v řadě věcí a spíš se snažíme napravit ten nedostatek než hledat něco, co by se mělo rozvíjet.
Štěpánka DUCHKOVÁ, moderátorka
--------------------
Jaký například nedostatek?
Ondřej ŠTEFFL, ředitel společnosti, Scio
--------------------
No, tak já jsem říkal ten příklad prostě, dítě v 12 letech pošlete nakoupit a ono neumí prostě jednat s prodavačkou, nenajde to v tom krámu, neumí zaplatit, nezkontroluje si peníze. Takt o je zcela triviální dovednost.
Štěpánka DUCHKOVÁ, moderátorka
--------------------
Ale víte, co mě, pane řediteli, napadá? Jestli v tomto případě spíš to není selhání těch rodičů. A jestli vůbec děti, kteří mají takovýhle rodiče, o kterých tady teď mluvíme, jestli vůbec ty rodiče jim někdy, jestli je nějaká Druhá noha bude zajímat.
Ondřej ŠTEFFL, ředitel společnosti, Scio
--------------------
Tak, já jsem samozřejmě uvedl jako triviální příklad. Ale jako rodiče například mají nejistotu, v kolika letech můžu posílat dítě na nákup.
Štěpánka DUCHKOVÁ, moderátorka
--------------------
Ano, s tím souhlasím. To je, ano. To je ...
Ondřej ŠTEFFL, ředitel společnosti, Scio
--------------------
A co by asi tak to dítě mělo umět.
Štěpánka DUCHKOVÁ, moderátorka
--------------------
Nebo samotného do školy.
Ondřej ŠTEFFL, ředitel společnosti, Scio
--------------------
Nebo samotnýho do školy, jo. Tak my tam máme třeba aktivitu, jako už specielně vykonstruovanou, do který musí ty rodiče vložit nějakou jako iniciativu a vypadá to takhle. Pošlete dítě nakoupit do krámu, který znáte, dejte mu seznam věcí, co má koupit a dejte tam jednu věc, o který určitě víte, že ji nemají. A teď jako co se stane. A teď ta, ten náš jakoby teda "test" jako vy to uděláte a teď je tam jako 6 možností jako který jsme jako oexperimentovali, co se tak jako může stát. A z toho pak můžete usuzovat, moje dítě je úplně nemožný, protože teda vlastně si toho ani nevšimlo, nebo já nevím, nepřineslo to. Moje dítě je skvělý, protože zjistilo teda, že to nemají a šlo do vedlejšího krámu a tam to koupilo. Vyptalo se, nebo přišlo s tím, zjistilo to a přijde s tím. Oni to sice dneska nemají a dovezou to pozejtří. No, tak to je samozřejmě lepší výsledek než když to dítě teda nepřinese nic a je to o dovednosti komunikace a je to prostě na místě toho rozvoje tý komunikace. Já teď z hlavy nevím teda, pro jak velký dítě je to teda určený. Ale to samozřejmě na tom portálu najdete, včetně teda všech těch jako variant, o kterejch jsem mluvil.
Štěpánka DUCHKOVÁ, moderátorka
--------------------
A ono je to od 6 nebo od 7 let. Pro mladší děti nic podobného není? Nebo to ještě nemá cenu?
Ondřej ŠTEFFL, ředitel společnosti, Scio
--------------------
No, tak my jsme, takhle, my jsme do jistý míry, jak jsem to říkal, jako pro ty děti do těch 6 let ten žebříček toho rozvoje, on já jsem tady mluvil o tom převalování z břicha na záda, ono to má i ten, tu kognitivní stránku. A tam je to celkem jako popsaný. A to většina lidí nějak řeší. Samozřejmě, že když půjde na náš web, budete mít pětiletý, nebo vy jste říkala, že máte děti 4,5 teda, jestli to můžu prozrazovat posluchačům tady ...
Štěpánka DUCHKOVÁ, moderátorka
--------------------
Jo, ano, můžete, můžete, já už tady, oni už i byly ve vysílání.
Ondřej ŠTEFFL, ředitel společnosti, Scio
--------------------
Tak myslím si, že v té sekci od 6 do 10 nebo jak to tady máme rozdělený, do 9 let, tak že tam najdete i nějaký aktivity, který jde dělat s menšíma dětma. Ale v principu teda řešíme tu Druhou nohu jako kde ta první noha je ta škola a my řešíme tu Druhou nohu.
Štěpánka DUCHKOVÁ, moderátorka
--------------------
Je to tedy už spíš pro školáky.
Ondřej ŠTEFFL, ředitel společnosti, Scio
--------------------
Je to spíš pro školáky.
Štěpánka DUCHKOVÁ, moderátorka
--------------------
A já se teď tady obrátím k tomu dotazu. Pavlína Lutovská, Hloubětín se ptá: "Může pan ředitel Scia trochu odbočit od tématu? Mám sedmiletého syna, který by nejraději celý den strávil u počítače. My ho od něj samozřejmě odháníme. Jak dlouhou dobu by mělo takové dítě strávit denně u počítačových her, aby ho to nepoškodilo?" Tady jsou ty otázky dvě. První teda dávám tuto, pane řediteli.
Ondřej ŠTEFFL, ředitel společnosti, Scio
--------------------
Ano, počkejte, kterou teda.
Štěpánka DUCHKOVÁ, moderátorka
--------------------
Teďka dávám tuto, jak dlouho by mělo takové dítě strávit denně u počítačových her, aby ho to nepoškodilo?
Ondřej ŠTEFFL, ředitel společnosti, Scio
--------------------
To, no, tak to záleží, co tam dělá.
Štěpánka DUCHKOVÁ, moderátorka
--------------------
No, tady, vidím, že hraje hry, no.
Ondřej ŠTEFFL, ředitel společnosti, Scio
--------------------
No, jako, no jo, ale počítačových her je teda celá spousta. A jejich škála ...
Štěpánka DUCHKOVÁ, moderátorka
--------------------
Jo, že jsou chytrý a nejsou chytrý hry.
Ondřej ŠTEFFL, ředitel společnosti, Scio
--------------------
Jsou chytrý, mimochodem teda, že odbočím od tématu, na to my máme taky portál, shodou okolností, který se jmenuje Jakou hru a ten pomáhá rodičům, Jakouhru.cz zase když si napíšete, a ten přesně v tomhle tom případě pomáhá rodičům ...
Štěpánka DUCHKOVÁ, moderátorka
--------------------
Žádnou, nejradši žádnou, pane řediteli.
Ondřej ŠTEFFL, ředitel společnosti, Scio
--------------------
Ne, to není pravda. Hry, je spoustu ...
Štěpánka DUCHKOVÁ, moderátorka
--------------------
Já vím, že to nejde.
Ondřej ŠTEFFL, ředitel společnosti, Scio
--------------------
No, za prvé to nejdem ale za druhý spousta her na spoustě her se můžou ty děti strašně věcí naučit. Mimochodem i věci teda do té druhé nohy, jo. A ten náš portál je přesně o tom, že se můžete podívat, s kterou hrou se vaše dítě si může rozvíjet jazykové dovednosti, komunikaci, práce s lidmi, i to se dá rozvíjet v počítačovejch hrách. A to najdete na tom portálu, tam si vyberete věk dítěte a podíváte se, jaké hry jsou k dispozici a my zas máme teda skupinu jaksi oponentů, nebo recenzentů, který k těm hrám vypracovali takové jako posudky a i to hodnocení teda podle jednotlivých věcí. Čili obecná odpověď, dítě může jako, můj syn taky seděl jednu dobu u počítače hodně, ale fakt záleží na tom, co tam dělá, jo. Takže na to se nedá odpovědět. No, a na tu první otázku, jak ty děti ...
Štěpánka DUCHKOVÁ, moderátorka
--------------------
Jakým způsobem podle vás dostat dítě od počítače?
Ondřej ŠTEFFL, ředitel společnosti, Scio
--------------------
No, tak je možný volit třeba tyhle aktivity, co máme v Druhé noze, protože ty většinou nejsou tak, že to jsou aktivity s počítačem. Na tom počítači je vlastně jenom popis té aktivity, jak jsem to tady popisoval třeba s tím nákupem. No, tak to se nedělá u počítače, musím do krámu, jako to fakt není u počítače. A takže ten počítač tam jenom slouží jako to médium toho přenosu, kde teda najdete to zadání, může to tam někdo vložit ten výsledek. Ale ta aktivita probíhá jinde. A často ty děti sedí teda u počítače proto, že vlastně nemají nabídku jinejch aktivit. Tak toto je jedna z možností. Samozřejmě možná, že to nepomůže, jo. Ale to nechci říct, že to je všelék. Ale je to taky hodně o tom, o nabídce jiných aktivit.
Štěpánka DUCHKOVÁ, moderátorka
--------------------
Naším dnešním hostem je ředitel společnosti Scio Ondřej Štefl. Pokud máte nějaké dotazy, můžete volat 604 31 13 13 nebo 221 553 926.
/ Písnička /
Štěpánka DUCHKOVÁ, moderátorka
--------------------
Naším dnešním hostem je ředitel společnosti Scio Ondřej Šteffl. Bavíme se o projektu Druhá noha, který umožňuje rodičům sledovat vzdělávací pokrok svých dětí. A teď jsme se bavili o počítačích s panem ředitelem, kdy se i teďka během písničky, kdy se ukázalo, že já jsem velmi konzervativní a pan ředitel není konzervativní. Ale nakolik jsou si podle vašich zkušeností současní rodiče vědomi toho, že mají při výchově svých potomků v těch médiích, v počítačích silného konkurenta?
Ondřej ŠTEFFL, ředitel společnosti, Scio
--------------------
Já, když dovolíte, ještě nejdřív vás opravím úplně na začátku. Vy jste mluvila o vzdělávacích aktivitách. No, to vlastně říkáte dobře, ale bohužel je to tak, že když řekneme vzdělávání, tak většina lidí si představí školu a pod vzdělávacíma aktivitama si představí doučování matematiky, fyziky, chemie. Tak my radši říkáme rozvojové aktivity, přestože rozvoj i to školství patří do toho vzdělávání. A radši říkáme rozvojové aktivity, protože každý hned vidí, že to jsou věci, který nejsou úplně v tý škole, že to jsou prostě tady to, co my tady máme, komunikace, kreativita, spolupráce, věci, věci, který rozvíjí to dítě v nějakých jiných oblastech než v těch jedničkách, dvojkách, trojkách, případně pětkách, který dostávají ve škole. Tak to jsem odbočil od vaší otázky. A vaše otázka zněla, do jaký míry ty ...
Štěpánka DUCHKOVÁ, moderátorka
--------------------
Jak ty dnešní rodiče, do jaký míry jsou si vědomi toho, že je to, ten počítač, ty média, že jsou obrovský, ta média, že jsou obrovský konkurent. To jako mluvím teď i sama za sebe.
Ondřej ŠTEFFL, ředitel společnosti, Scio
--------------------
To je zajímavá otázka. Já mám dojem, a to, prosím, teď teda tady mluvím spíš jako občan, a fakt je to dojem, nemám k tomu žádný čísla, ale jenom nějaký víc sleduju možná tuhle tu oblast. Já mám dojem, že rodiče si to většinou uvědomujou. Ale velmi často to neřeší. Rodiče, teda rodiče, učitelé ze škol si hrozně často stěžují na to, že rodiče furt vydělávají peníze a nemají na ty děti čas. A že často ty samý rodiče jakoby rádi jako s těma dětma něco, neví co a nemají ten čas. Takže já si myslím, že ty rodiče si to uvědomujou, ale furt vydělávají ty prachy a nemají čas jako, jo. Tak to bych řekl, že samozřejmě ta, já strašně zobecňuju, někdo si to uvědomuje, řeší to, někdo děti vůbec k těm počítačům nepouští. Je celá škála jako, takže každé zobecnění jako není moc na místě. Co mně ale přijde zajímavý obráceně, že to, že mají konkurenta, si hrozně málo uvědomujou školy. Že ...
Štěpánka DUCHKOVÁ, moderátorka
--------------------
Že neposkytují dětem dostatečný prostor v oblasti počítačů?
Ondřej ŠTEFFL, ředitel společnosti, Scio
--------------------
Ne, ne, ne. Prostě vzdělání, vzdělávání se na ty děti teď hrne ze všech stran. Teda zejména teda přes ten internet a přes počítač. Protože tam si děti můžou nastudovat co si zamanou jako, když si zamanou. Můžou se dozvědět o každý věci, o který se něco dozvědí ve škole, tak se na tom internetu můžou dozvědět stokrát tolik než jim může říct učitel ve škole. V každý věci prostě, která je obklopuje, ta škola má ohromnou konkurenci v tom internetu a ta škola si to málo uvědomuje. Já mám vždycky, říkám, takovej hloupej příklad, tak ho zopakuju. Prostě když děti, některý školy to dovolujou, můžou mít ve škole počítač a přijde tam učitelka, napíše na tabuli láčkovci a začne tam, jak my jsme byli zvyklí, říkat láčkovci jsou, dělí se na, něco takovýho, tak ten student, kterej má před sebou ten tablet, tak než ta učitelka dopíše datum, tak tam má stránku BBC, kde je prostě skvělej film o láčkovcích. Bohužel pak prostě ten student tu učitelku neposlouchá. A já se mu teda fakt nedivím, protože prostě to BBC to nějak umí líp, teda no.
Štěpánka DUCHKOVÁ, moderátorka
--------------------
Tak to nebyly úplně pozitivní slova na závěr, pane řediteli. Ale bylo to trefné.
Ondřej ŠTEFFL, ředitel společnosti, Scio
--------------------
Tak já nevím, pozitivní, že jo, ale tak je to ...
Štěpánka DUCHKOVÁ, moderátorka
--------------------
Kdybyste chtěl říct něco pozitivního, máte poslední šanci.
Ondřej ŠTEFFL, ředitel společnosti, Scio
--------------------
No, pozitivní je, že ty děti mají možnost se vzdělávat jako i jinak a i v případě, že ta škola teda úplně nedělá to, co by mohla a měla, tak tu možnost pořád mají. Takže já vždycky říkám, že se školstvím jsou velký problémy, ale se vzděláváním je to skvělý.
Štěpánka DUCHKOVÁ, moderátorka
--------------------
Tak to bylo lepší na ten závěr. Pane řediteli, díky, že jste přišel, na shledanou.
Ondřej ŠTEFFL, ředitel společnosti, Scio
--------------------
Děkuju taky, na shledanou.
Štěpánka DUCHKOVÁ, moderátorka
--------------------
Naším dnešním hostem byl ředitel společnosti Scio Ondřej Šteffl. A pokud vás zajímá projekt Druhá noha, o kterém jsme dnes většinu času hovořili, www.druhanoha.cz.
Ondřej ŠTEFFL, ředitel společnosti, Scio
--------------------
Ano, přesně tak.
Štěpánka DUCHKOVÁ, moderátorka
--------------------
Na shledanou.
Spustit audio
--------------------
Ještě jednou krásný den, milí posluchači. Naším dnešním hostem je ředitel společnosti Scio Ondřej Šteffl. Dobrý den, pane řediteli.
Ondřej ŠTEFFL, ředitel společnosti, Scio
--------------------
Dobrý den.
Štěpánka DUCHKOVÁ, moderátorka
--------------------
A my dnes budeme mluvit o Druhé noze, což je takový název, který připomíná, že bychom, nebo připomíná, naznačuje jako kdybyste byl lékař a mluvili jsme třeba o nějaké náhradní noze. Ale není tomu tak. Je to projekt, který umožňuje rodičům sledovat vzdělávací pokrok svých dětí. A v čem ten projekt, řekněte na úvod, pane řediteli, spočívá?
Ondřej ŠTEFFL, ředitel společnosti, Scio
--------------------
Tak, já bych možná ještě vysvětlil ten název Druhá noha, který ...
Štěpánka DUCHKOVÁ, moderátorka
--------------------
No, to jsem se taky chtěla zeptat.
Ondřej ŠTEFFL, ředitel společnosti, Scio
--------------------
Tak já tím začnu, jo. Tak, my si tak všímáme, že děti, co chodí do škol, protože to je určeno teda pro děti školou povinné, tak se učí v tý škole chemii, biologii, fyziku, matematiku, dějepis, zeměpis, češtinu. To jsou všechno strašně důležité věci a to je ta jedna noha. A ta druhá noha se nám zdá, že nějak jako chybí, a to jsou ty měkké dovednosti, umět si poradit s kamarády, řešit problémy, komunikovat, spolupracovat s ostatními. A to se nám zdá, že školy řeší poměrně málo, tak vlastně proto jsme ten projekt nazvali Druhá noha, protože se snažíme s dětmi řešit vlastně ty měkké dovednosti, jak se tomu dneska obecně říká.
Štěpánka DUCHKOVÁ, moderátorka
--------------------
No, a ten projekt je tedy internetový?
Ondřej ŠTEFFL, ředitel společnosti, Scio
--------------------
Ano, projekt je portál internetový, který se jmenuje, jak by to kdo řekl, Druhá noha, takže pokud by to někoho zajímalo hned, tak si může do vyhledavače napsat druhanoha.cz a je tam. A všechno, co já tady budu říkat, se tam vlastně dozví taky.
Štěpánka DUCHKOVÁ, moderátorka
--------------------
No, a přesto ale, když to tam je, tak to od vás rádi uslyšíme. Ne, mě by zajímalo, v čem to spočívá, ano, o co jde. Tak člověk si otevře www.druhanoha.cz a co? Maminka s tatínkem.
Ondřej ŠTEFFL, ředitel společnosti, Scio
--------------------
Já se ještě, najdou tam spoustu věcí. Ale já ještě trošku řeknu, proč je tam najdou. Já jsem si to teď tady ještě ve studiu jsem si to schválně našel, je spousta míst, kde můžete najít, jak se vaše děti mají vyvíjet. V 6 měsících má umět říkat ba, va, ma, ca a uchopení za, když mu dáte prsty, tak se zvedne za ručičku. Je to přesně popsaný a spousta rodičů to velmi pečlivě sleduje a když prostě v 6 měsících dítě neříká ba, va, ma, tak běží k doktorovi ...
Štěpánka DUCHKOVÁ, moderátorka
--------------------
Nervy.
Ondřej ŠTEFFL, ředitel společnosti, Scio
--------------------
A tam prostě řeší ten problém.
Štěpánka DUCHKOVÁ, moderátorka
--------------------
To jsou nervy, ano.
Ondřej ŠTEFFL, ředitel společnosti, Scio
--------------------
No, ale zajímavý je, že tyhle všechny věci jsou přesně do 6 let. A v 6 letech to všechno utne, děti dáme do školy a přestaneme se starat o to, jak se rozvíjejí. A staráme se o to, aby měli jedničky z té teda první nohy, z té biologie, chemie, fyziky, dějepisu a jaksi zapomínáme, že ty děti se musí rozvíjet ještě nějak jinak. A ten náš portál vlastně teda nabízí postup, jak, za prvé sledovat, jestli ty děti se rozvíjejí v rámci aspoň nějakých jaksi všeobecně uznávaných jako když dítě v 12 letech neumí jít nakoupit, tak to je divný, že jo. A když si neumí uvařit vajíčka, tak je to taky už v 12 letech trošku divný. Takže je tam jedna ta diagnostická část, kde se můžete jako podívat, jak asi na tom to vaše dítě je. Samozřejmě, že se to dělá na prostě takovýchhle příkladech, jako jsem uvedl. No, a pak jsou tam stovky aktivit, které můžete s těmi dětmi dělat, abyste je nějak posouvali teda v těchhle těch stránkách.
Štěpánka DUCHKOVÁ, moderátorka
--------------------
A můžete být, prosím, konkrétní? Můžete uvést nějaký konkrétní příklad v souvislosti s těmi měkkými dovednostmi?
Ondřej ŠTEFFL, ředitel společnosti, Scio
--------------------
Tak, já řeknu, my samozřejmě neděláme úplně všechno. Zatím tam máme 5 těch aktivit. Spolupráce, tvořivost, tedy 5 těch jaksi linií, spolupráce, tvořivost, komunikace, řešení problémů, sebeřízení. Ty aktivity jsou nejrůznějšího typu, já nevím, teď jsem třeba viděl aktivita na jaksi rozdělování rolí. Na spolupráci.
Štěpánka DUCHKOVÁ, moderátorka
--------------------
Jako myšleno ve škole?
Ondřej ŠTEFFL, ředitel společnosti, Scio
--------------------
Myšleno obecně. Ne ve škole, myšleno obecně.
Štěpánka DUCHKOVÁ, moderátorka
--------------------
A to znamená u dítěte, jak je to myšleno teda u dítěte? Jako role v rodině, nebo spolupráce, jak to myslíte?
Ondřej ŠTEFFL, ředitel společnosti, Scio
--------------------
Tak, dítě potřebuje spolupracovat, samozřejmě to slovo spolupráce jako se vztahuje vlastně k zaměstnání. Tam je to slovo práce. Ale dítě spolupracuje už na pískovišti, nebo spolupracuje v rodině. Samozřejmě, ano, v rodině, spolupracuje ve škole.
Štěpánka DUCHKOVÁ, moderátorka
--------------------
No, a jak, kdy, pane řediteli, má někdo teď nás poslouchá, má třeba desetiletého syna, tak jak ho může posunout práv v téhle oblasti, o které vy teď mluvíte? V té oblasti spolupráce.
Ondřej ŠTEFFL, ředitel společnosti, Scio
--------------------
No, tak půjde na náš web, tam si otevře ty aktivity a ty některý ty aktivity bude dělat třeba s dítětem a některý ty aktivity si děti můžou dělat samy.
Štěpánka DUCHKOVÁ, moderátorka
--------------------
A vzpomenete si vy teď na nějakou konkrétní aktivitu, která tam třeba v tomhle je?
Ondřej ŠTEFFL, ředitel společnosti, Scio
--------------------
Když jsem to nakousl, ano, tak tam je konkrétně úplně to neřeknu, ale je tam 10 úkolů a vedle máte Simpsonovic rodinu, kterou děti většinou znají a teď máte ty úkoly šikovně rozdělit do, mezi ty členy Simpsonovy rodiny, aby se ty úkoly splnily. Tak prostě nějakej pečlivej úkol nebudu dávat Bártovi, a prostě mám o tom nějakou představu ...
Štěpánka DUCHKOVÁ, moderátorka
--------------------
A dám to paní Simpsonový.
Ondřej ŠTEFFL, ředitel společnosti, Scio
--------------------
A dám ho paní Simpsonový, zatímco prostě kreativní úkol dám, já neumím teď ty jména tý, tomu děvčátku, co hraje na saxofon ...
redaktor
--------------------
Líza.
Štěpánka DUCHKOVÁ, moderátorka
--------------------
Líza, ano.
Ondřej ŠTEFFL, ředitel společnosti, Scio
--------------------
Líza, děkuju, tak to dám Líze, že jo. A mám o tom nějakou představu. Tak to dítě to buď udělá dobře, nebo udělá špatně. Ale ono vlastně nejde o to, jestli to udělá dobře nebo špatně. Ono o tom začne přemejšlet. A to už jako nastartuje ten rozvoj. Čili tam jako jsou vlastně důležitý, že to dítě tu aktivitu absolvuje, tak ani není důležitý, že to udělá dobře, ale začne o tom přemejšlet a příště jako když bude rozdělovat úkoly, tak jako si řekne, no jo, ale to teda to bráška nebude umět, to radši udělám sám jako, to zjednoduším hodně.
Štěpánka DUCHKOVÁ, moderátorka
--------------------
To je zajímavé, mám asi 75 otázek, ale musíme si teď poslechnout písničku, abych si to pěkně rozmyslela. Naším dnešním hostem je ředitel společnosti Scio Ondřej Šteffl.
/ Písnička /
/ Reklama /
Štěpánka DUCHKOVÁ, moderátorka
--------------------
A naším dnešním hostem je ředitel společnosti Scio Ondřej Šteffl. Pokud máte nějaké dotazy, můžete nám volat 221 553 926 nebo 604 31 13 13. A my už jsme tady dostali teďka dotaz, mám ho tady připravený. Ale ještě se vrátím k tomu, kde jsme skončili. Jak jste, pane řediteli, ten projekt Druhá noha tam ty jednotlivé aktivity, jak jste to testovali, abyste věděli, že to funguje,
Ondřej ŠTEFFL, ředitel společnosti, Scio
--------------------
No, tak jak jsme to testovali. Našli jsme děti, popřípadě rodiče, kde byli potřeba děti a rodiče a ty aktivity jsme jim předložili, ty děti, nebo děti s rodiči to vyzkoušely a řekly, tohle to se nedá dělat, to je hloupý, tak jsme to jako vyřadili, nebo jsme to nějak pozměnili, u něčeho řekly, to je výborný, to nás bavilo, protože mimochodem to se ukázalo, že je samozřejmě jako klíčová věc, že ty aktivity musí ty děti bavit. Tam není vlastně nic, nebo aspoň tak, jak jsem to vyzkoušeli, co by ty děti řekly, co je, když děti řekly, to je otrava, to nebudeme dělat, tak jsme to taky rovnou vyřadili. Čili to jsou nějaký věci, který ty děti teda by měly bavit.
Štěpánka DUCHKOVÁ, moderátorka
--------------------
Je to tedy vyzkoušené?
Ondřej ŠTEFFL, ředitel společnosti, Scio
--------------------
Všechno je to vyzkoušený, ano.
Štěpánka DUCHKOVÁ, moderátorka
--------------------
A jak rodiče podle, v tom projektu jak mohou poznat, jestli to dítě má nějakou dovednost, kterou stojí za to rozvíjet?
Ondřej ŠTEFFL, ředitel společnosti, Scio
--------------------
Počkejte, to jste to teda přehodila trošku jinam. My, my se spíš snažíme jako rozvíjet dovednost, kterou stojí za to rozvíjet, to spíš jdete jako po talentu. Že dítě má nějakej talent a to stojí za to rozvíjet. To není cílem tohohle projektu. My spíš řešíme jako tu obrácenou věc, že dítě jako jsem mluvil o těch, o těch malejch dětech, dítě se prostě v 6 měsících neumí převrátit z bříška na záda, tak to se musí řešit, jo. A nám se spíš zdá, že ty děti mají hluboké nedostatky v řadě věcí a spíš se snažíme napravit ten nedostatek než hledat něco, co by se mělo rozvíjet.
Štěpánka DUCHKOVÁ, moderátorka
--------------------
Jaký například nedostatek?
Ondřej ŠTEFFL, ředitel společnosti, Scio
--------------------
No, tak já jsem říkal ten příklad prostě, dítě v 12 letech pošlete nakoupit a ono neumí prostě jednat s prodavačkou, nenajde to v tom krámu, neumí zaplatit, nezkontroluje si peníze. Takt o je zcela triviální dovednost.
Štěpánka DUCHKOVÁ, moderátorka
--------------------
Ale víte, co mě, pane řediteli, napadá? Jestli v tomto případě spíš to není selhání těch rodičů. A jestli vůbec děti, kteří mají takovýhle rodiče, o kterých tady teď mluvíme, jestli vůbec ty rodiče jim někdy, jestli je nějaká Druhá noha bude zajímat.
Ondřej ŠTEFFL, ředitel společnosti, Scio
--------------------
Tak, já jsem samozřejmě uvedl jako triviální příklad. Ale jako rodiče například mají nejistotu, v kolika letech můžu posílat dítě na nákup.
Štěpánka DUCHKOVÁ, moderátorka
--------------------
Ano, s tím souhlasím. To je, ano. To je ...
Ondřej ŠTEFFL, ředitel společnosti, Scio
--------------------
A co by asi tak to dítě mělo umět.
Štěpánka DUCHKOVÁ, moderátorka
--------------------
Nebo samotného do školy.
Ondřej ŠTEFFL, ředitel společnosti, Scio
--------------------
Nebo samotnýho do školy, jo. Tak my tam máme třeba aktivitu, jako už specielně vykonstruovanou, do který musí ty rodiče vložit nějakou jako iniciativu a vypadá to takhle. Pošlete dítě nakoupit do krámu, který znáte, dejte mu seznam věcí, co má koupit a dejte tam jednu věc, o který určitě víte, že ji nemají. A teď jako co se stane. A teď ta, ten náš jakoby teda "test" jako vy to uděláte a teď je tam jako 6 možností jako který jsme jako oexperimentovali, co se tak jako může stát. A z toho pak můžete usuzovat, moje dítě je úplně nemožný, protože teda vlastně si toho ani nevšimlo, nebo já nevím, nepřineslo to. Moje dítě je skvělý, protože zjistilo teda, že to nemají a šlo do vedlejšího krámu a tam to koupilo. Vyptalo se, nebo přišlo s tím, zjistilo to a přijde s tím. Oni to sice dneska nemají a dovezou to pozejtří. No, tak to je samozřejmě lepší výsledek než když to dítě teda nepřinese nic a je to o dovednosti komunikace a je to prostě na místě toho rozvoje tý komunikace. Já teď z hlavy nevím teda, pro jak velký dítě je to teda určený. Ale to samozřejmě na tom portálu najdete, včetně teda všech těch jako variant, o kterejch jsem mluvil.
Štěpánka DUCHKOVÁ, moderátorka
--------------------
A ono je to od 6 nebo od 7 let. Pro mladší děti nic podobného není? Nebo to ještě nemá cenu?
Ondřej ŠTEFFL, ředitel společnosti, Scio
--------------------
No, tak my jsme, takhle, my jsme do jistý míry, jak jsem to říkal, jako pro ty děti do těch 6 let ten žebříček toho rozvoje, on já jsem tady mluvil o tom převalování z břicha na záda, ono to má i ten, tu kognitivní stránku. A tam je to celkem jako popsaný. A to většina lidí nějak řeší. Samozřejmě, že když půjde na náš web, budete mít pětiletý, nebo vy jste říkala, že máte děti 4,5 teda, jestli to můžu prozrazovat posluchačům tady ...
Štěpánka DUCHKOVÁ, moderátorka
--------------------
Jo, ano, můžete, můžete, já už tady, oni už i byly ve vysílání.
Ondřej ŠTEFFL, ředitel společnosti, Scio
--------------------
Tak myslím si, že v té sekci od 6 do 10 nebo jak to tady máme rozdělený, do 9 let, tak že tam najdete i nějaký aktivity, který jde dělat s menšíma dětma. Ale v principu teda řešíme tu Druhou nohu jako kde ta první noha je ta škola a my řešíme tu Druhou nohu.
Štěpánka DUCHKOVÁ, moderátorka
--------------------
Je to tedy už spíš pro školáky.
Ondřej ŠTEFFL, ředitel společnosti, Scio
--------------------
Je to spíš pro školáky.
Štěpánka DUCHKOVÁ, moderátorka
--------------------
A já se teď tady obrátím k tomu dotazu. Pavlína Lutovská, Hloubětín se ptá: "Může pan ředitel Scia trochu odbočit od tématu? Mám sedmiletého syna, který by nejraději celý den strávil u počítače. My ho od něj samozřejmě odháníme. Jak dlouhou dobu by mělo takové dítě strávit denně u počítačových her, aby ho to nepoškodilo?" Tady jsou ty otázky dvě. První teda dávám tuto, pane řediteli.
Ondřej ŠTEFFL, ředitel společnosti, Scio
--------------------
Ano, počkejte, kterou teda.
Štěpánka DUCHKOVÁ, moderátorka
--------------------
Teďka dávám tuto, jak dlouho by mělo takové dítě strávit denně u počítačových her, aby ho to nepoškodilo?
Ondřej ŠTEFFL, ředitel společnosti, Scio
--------------------
To, no, tak to záleží, co tam dělá.
Štěpánka DUCHKOVÁ, moderátorka
--------------------
No, tady, vidím, že hraje hry, no.
Ondřej ŠTEFFL, ředitel společnosti, Scio
--------------------
No, jako, no jo, ale počítačových her je teda celá spousta. A jejich škála ...
Štěpánka DUCHKOVÁ, moderátorka
--------------------
Jo, že jsou chytrý a nejsou chytrý hry.
Ondřej ŠTEFFL, ředitel společnosti, Scio
--------------------
Jsou chytrý, mimochodem teda, že odbočím od tématu, na to my máme taky portál, shodou okolností, který se jmenuje Jakou hru a ten pomáhá rodičům, Jakouhru.cz zase když si napíšete, a ten přesně v tomhle tom případě pomáhá rodičům ...
Štěpánka DUCHKOVÁ, moderátorka
--------------------
Žádnou, nejradši žádnou, pane řediteli.
Ondřej ŠTEFFL, ředitel společnosti, Scio
--------------------
Ne, to není pravda. Hry, je spoustu ...
Štěpánka DUCHKOVÁ, moderátorka
--------------------
Já vím, že to nejde.
Ondřej ŠTEFFL, ředitel společnosti, Scio
--------------------
No, za prvé to nejdem ale za druhý spousta her na spoustě her se můžou ty děti strašně věcí naučit. Mimochodem i věci teda do té druhé nohy, jo. A ten náš portál je přesně o tom, že se můžete podívat, s kterou hrou se vaše dítě si může rozvíjet jazykové dovednosti, komunikaci, práce s lidmi, i to se dá rozvíjet v počítačovejch hrách. A to najdete na tom portálu, tam si vyberete věk dítěte a podíváte se, jaké hry jsou k dispozici a my zas máme teda skupinu jaksi oponentů, nebo recenzentů, který k těm hrám vypracovali takové jako posudky a i to hodnocení teda podle jednotlivých věcí. Čili obecná odpověď, dítě může jako, můj syn taky seděl jednu dobu u počítače hodně, ale fakt záleží na tom, co tam dělá, jo. Takže na to se nedá odpovědět. No, a na tu první otázku, jak ty děti ...
Štěpánka DUCHKOVÁ, moderátorka
--------------------
Jakým způsobem podle vás dostat dítě od počítače?
Ondřej ŠTEFFL, ředitel společnosti, Scio
--------------------
No, tak je možný volit třeba tyhle aktivity, co máme v Druhé noze, protože ty většinou nejsou tak, že to jsou aktivity s počítačem. Na tom počítači je vlastně jenom popis té aktivity, jak jsem to tady popisoval třeba s tím nákupem. No, tak to se nedělá u počítače, musím do krámu, jako to fakt není u počítače. A takže ten počítač tam jenom slouží jako to médium toho přenosu, kde teda najdete to zadání, může to tam někdo vložit ten výsledek. Ale ta aktivita probíhá jinde. A často ty děti sedí teda u počítače proto, že vlastně nemají nabídku jinejch aktivit. Tak toto je jedna z možností. Samozřejmě možná, že to nepomůže, jo. Ale to nechci říct, že to je všelék. Ale je to taky hodně o tom, o nabídce jiných aktivit.
Štěpánka DUCHKOVÁ, moderátorka
--------------------
Naším dnešním hostem je ředitel společnosti Scio Ondřej Štefl. Pokud máte nějaké dotazy, můžete volat 604 31 13 13 nebo 221 553 926.
/ Písnička /
Štěpánka DUCHKOVÁ, moderátorka
--------------------
Naším dnešním hostem je ředitel společnosti Scio Ondřej Šteffl. Bavíme se o projektu Druhá noha, který umožňuje rodičům sledovat vzdělávací pokrok svých dětí. A teď jsme se bavili o počítačích s panem ředitelem, kdy se i teďka během písničky, kdy se ukázalo, že já jsem velmi konzervativní a pan ředitel není konzervativní. Ale nakolik jsou si podle vašich zkušeností současní rodiče vědomi toho, že mají při výchově svých potomků v těch médiích, v počítačích silného konkurenta?
Ondřej ŠTEFFL, ředitel společnosti, Scio
--------------------
Já, když dovolíte, ještě nejdřív vás opravím úplně na začátku. Vy jste mluvila o vzdělávacích aktivitách. No, to vlastně říkáte dobře, ale bohužel je to tak, že když řekneme vzdělávání, tak většina lidí si představí školu a pod vzdělávacíma aktivitama si představí doučování matematiky, fyziky, chemie. Tak my radši říkáme rozvojové aktivity, přestože rozvoj i to školství patří do toho vzdělávání. A radši říkáme rozvojové aktivity, protože každý hned vidí, že to jsou věci, který nejsou úplně v tý škole, že to jsou prostě tady to, co my tady máme, komunikace, kreativita, spolupráce, věci, věci, který rozvíjí to dítě v nějakých jiných oblastech než v těch jedničkách, dvojkách, trojkách, případně pětkách, který dostávají ve škole. Tak to jsem odbočil od vaší otázky. A vaše otázka zněla, do jaký míry ty ...
Štěpánka DUCHKOVÁ, moderátorka
--------------------
Jak ty dnešní rodiče, do jaký míry jsou si vědomi toho, že je to, ten počítač, ty média, že jsou obrovský, ta média, že jsou obrovský konkurent. To jako mluvím teď i sama za sebe.
Ondřej ŠTEFFL, ředitel společnosti, Scio
--------------------
To je zajímavá otázka. Já mám dojem, a to, prosím, teď teda tady mluvím spíš jako občan, a fakt je to dojem, nemám k tomu žádný čísla, ale jenom nějaký víc sleduju možná tuhle tu oblast. Já mám dojem, že rodiče si to většinou uvědomujou. Ale velmi často to neřeší. Rodiče, teda rodiče, učitelé ze škol si hrozně často stěžují na to, že rodiče furt vydělávají peníze a nemají na ty děti čas. A že často ty samý rodiče jakoby rádi jako s těma dětma něco, neví co a nemají ten čas. Takže já si myslím, že ty rodiče si to uvědomujou, ale furt vydělávají ty prachy a nemají čas jako, jo. Tak to bych řekl, že samozřejmě ta, já strašně zobecňuju, někdo si to uvědomuje, řeší to, někdo děti vůbec k těm počítačům nepouští. Je celá škála jako, takže každé zobecnění jako není moc na místě. Co mně ale přijde zajímavý obráceně, že to, že mají konkurenta, si hrozně málo uvědomujou školy. Že ...
Štěpánka DUCHKOVÁ, moderátorka
--------------------
Že neposkytují dětem dostatečný prostor v oblasti počítačů?
Ondřej ŠTEFFL, ředitel společnosti, Scio
--------------------
Ne, ne, ne. Prostě vzdělání, vzdělávání se na ty děti teď hrne ze všech stran. Teda zejména teda přes ten internet a přes počítač. Protože tam si děti můžou nastudovat co si zamanou jako, když si zamanou. Můžou se dozvědět o každý věci, o který se něco dozvědí ve škole, tak se na tom internetu můžou dozvědět stokrát tolik než jim může říct učitel ve škole. V každý věci prostě, která je obklopuje, ta škola má ohromnou konkurenci v tom internetu a ta škola si to málo uvědomuje. Já mám vždycky, říkám, takovej hloupej příklad, tak ho zopakuju. Prostě když děti, některý školy to dovolujou, můžou mít ve škole počítač a přijde tam učitelka, napíše na tabuli láčkovci a začne tam, jak my jsme byli zvyklí, říkat láčkovci jsou, dělí se na, něco takovýho, tak ten student, kterej má před sebou ten tablet, tak než ta učitelka dopíše datum, tak tam má stránku BBC, kde je prostě skvělej film o láčkovcích. Bohužel pak prostě ten student tu učitelku neposlouchá. A já se mu teda fakt nedivím, protože prostě to BBC to nějak umí líp, teda no.
Štěpánka DUCHKOVÁ, moderátorka
--------------------
Tak to nebyly úplně pozitivní slova na závěr, pane řediteli. Ale bylo to trefné.
Ondřej ŠTEFFL, ředitel společnosti, Scio
--------------------
Tak já nevím, pozitivní, že jo, ale tak je to ...
Štěpánka DUCHKOVÁ, moderátorka
--------------------
Kdybyste chtěl říct něco pozitivního, máte poslední šanci.
Ondřej ŠTEFFL, ředitel společnosti, Scio
--------------------
No, pozitivní je, že ty děti mají možnost se vzdělávat jako i jinak a i v případě, že ta škola teda úplně nedělá to, co by mohla a měla, tak tu možnost pořád mají. Takže já vždycky říkám, že se školstvím jsou velký problémy, ale se vzděláváním je to skvělý.
Štěpánka DUCHKOVÁ, moderátorka
--------------------
Tak to bylo lepší na ten závěr. Pane řediteli, díky, že jste přišel, na shledanou.
Ondřej ŠTEFFL, ředitel společnosti, Scio
--------------------
Děkuju taky, na shledanou.
Štěpánka DUCHKOVÁ, moderátorka
--------------------
Naším dnešním hostem byl ředitel společnosti Scio Ondřej Šteffl. A pokud vás zajímá projekt Druhá noha, o kterém jsme dnes většinu času hovořili, www.druhanoha.cz.
Ondřej ŠTEFFL, ředitel společnosti, Scio
--------------------
Ano, přesně tak.
Štěpánka DUCHKOVÁ, moderátorka
--------------------
Na shledanou.
Autorizovaným dodavatelem doslovných elektronických přepisů pořadů Českého rozhlasu je firma NEWTON Media a.s. Texty neprocházejí korekturou.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Hurvínek? A s poslední rozhlasovou nahrávkou Josefa Skupy? Teda taťuldo, to zírám...
Jan Kovařík, moderátor Českého rozhlasu Dvojka
![hurvinek.jpg hurvinek.jpg](https://praha.rozhlas.cz/sites/default/files/styles/cro_3x2_mobile/public/images/4c83e43279b642121b870ce888c62be8.jpg?itok=5JPOJ2vm)
![](https://praha.rozhlas.cz/sites/default/files/styles/cro_1x1_mobile/public/images/4247ad974925176a3765341e86733918.jpg?itok=ZPQ_6MMg)
Hurvínkovy příhody 5
„Raději malé uměníčko dobře, nežli velké špatně.“ Josef Skupa, zakladatel Divadla Spejbla a Hurvínka