Hlavní ranvej Letiště Václava Havla je uzavřená kvůli pravidelné údržbě. Jak takový servis vypadá?
Speciální vozy čistí hlavní ranvej na Letišti Václava Havla. Pravidelná údržba se musí dělat dvakrát do roka. Kromě sekání trávy, opravy spár nebo světel a značení je její součástí také odgumování.
Ranvej odgumovává speciální nákladní auto s čistícím strojem.
Hlavní ranvej měří přes 3,5 kilometru a široká je 70 metrů. Technici ji kvůli bezpečnosti čistí hlavně uprostřed, kolem osy, bílé přerušované čáry podobné těm, které jsou na silnicích, a na takzvaných dotykových plochách. Právě tam bývají nánosy pneumatik nejsilnější.
„Čím víc přistání, tím víc gumy na dráze. Čím více gumy na dráze ulpí, tím ta dráha začíná za deště klouzat,“ říká manažer řízení provozu ploch Jan Kadlec.
Během uzavírky hlavní ranveje musí piloti využívat vedlejší dráhu. „Ta trasa na přistání letadel vede přes hustě osídlené části Prahy a Kladenska. Tuhle situaci vyřeší až výstavba paralelní dráhy, která bude stejná k té hlavní, bude ve stejném směru a dojte k úplnému uzavření této vedlejší dráhy. Uleví se tak až 200 tisícům obyvatel právě Prahy a Kladenska,“ vysvětluje mluvčí letiště Kateřina Pavlíková.
Stavba nové dráhy by podle plánů mohla začít za šest let.
Zprávy z iROZHLAS.cz
-
Spolupráce KSČM a SOCDEM je pochybná ideologicky i voličsky. Konečná zamířila do vod SPD, říká expert
-
Česká pošta a Balíkovna o pár korun podraží. Za lehké balíky bude chtít víc i Zásilkovna
-
ONLINE: Část obytného domu v Poltavě zmizela. Při ruských útocích zemřeli 4 lidé, 14 dalších bylo zraněno
-
Na silnicích v lednu zahynulo 27 lidí, nejvíce ve středních Čechách. Meziročně je to pokles