Festival Opera v Praze

3. leden 2005

Sedmý ročník festivalu českého hudebního divadla Opera nabídne pražskému publiku inscenace desítky operních souborů z celé republiky. Od 7. ledna do 27. února se podle organizátorů uskuteční na několika scénách 13 představení.

Festival vyvrcholí 5. března ve Stavovském divadle galakoncertem. Budou při něm předány ceny za nejlepší inscenaci a za hlavní a vedlejší roli, které udělují kritici a známí emeritní pěvečtí sólisté Národního divadla, a ceny laické poroty a ředitelky festivalu. Dramaturgie je zcela na zúčastněných divadlech. Vedle významných českých děl poskytne přehlídka možnost vidět i opery, které se v Praze nehrály dlouhá desetiletí. Program otevře Smetanova Prodaná nevěsta v nastudování souboru opery pražského Národního divadla. První festivalový víkend bude však v Praze patřit i Severočeskému divadlu opery a baletu z Ústí nad Labem, které v sobotu 8. ledna uvede Pucciniho opery Plášť a Gianni Schicchi, dále soukromé operní produkci Pergolesiho opery Tracollo e Livietta a libereckému Divadlu F. X. Šaldy s inscenací v Česku málo uváděné Čajkovského opery Jolanta. V dalších týdnech se v metropoli představí Moravské divadlo Olomouc s Janáčkovými Příhodami lišky Bystroušky, Slezské divadlo z Opavy s Belliniho Normou, Janáčkova opera z Brna se Smetanovými Branibory v Čechách, plzeňské divadlo s Lucernou Vítězslava Nováka, Komorní opera Orfeo s Grétryho operou Dva lakomci, ostravské Národní divadlo moravskoslezské s Janáčkovou operou Její pastorkyňa, Pražská kapesní opera s inscenací dvou aktovek Bohuslava Martinů Slzy nože a Ariadna a Jihočeské divadlo České Budějovice se Salieriho Falstaffem. Státní opera Praha uvede Čajkovského Pikovou dámu. Festival se bude odehrávat na scénách Národního divadla, Stavovského divadla, Státní opery, Divadla v Dlouhé, Divadla Kolowrat a Salesiánského divadla.

Akce, kterou pořádá Jednota hudebního divadla od roku 1993 každý druhý rok, je jedinou periodickou přehlídkou tvorby všech profesionálních operních souborů České republiky. Festival vznikl podle pořádajícího sdružení Jednota hudebního divadla počátkem 90. let jako "záchranná akce" žánru opery. Kvůli proměnám pravidel financování se totiž tehdy opera cítila v ohrožení. Nyní však už může být přehlídkou toho, jak se v Česku nyní vytváří operní divadlo, uvedl teatrolog Josef Herman.

Spustit audio