Chcete se dozvědět víc o pražských fontánách a kašnách?
Kašny byly dříve hlavním zdrojem pitné vody v Praze. Stávaly na každém prostranství. Některé zůstaly, jiné vodní zdroje dokonce přibyly. Kašnu s delfíny, Neptunem, prameník na Havelském tržišti, pítka ve Františkánské zahradě a mnoho dalších jsme si s Jolanou Novákovou "prohlíželi" od 3.2. do 16.2. na Regině.
Některé kašny bývaly prosté a roubené, jiné byly zdobeny plastikami s antickými, biblickými a přírodními motivy. Zejména za renesance a baroka se bohatí měšťané a šlechtici předháněli v okázalé výzdobě kašen a stavěli krásné fontány.
V roce 1858 zásobovaly pražské vodárny 440 kašen, z toho 72 veřejných, ostatní byly soukromé. Dnes je kašen méně, ale i dnešní doba projektuje a staví zejména v odpočinkových zónách nové vodní prvky a staré se snaží uchovat.
Například Pražský hrad má na 30 funkčních kašen a fontán. Fontány a kašny bývají u nás v provozu zpravidla od 1. května do 30. září, někdy už od dubna do října, mnohé však nejsou funkční.
Pražských studánek evidují ochránci přírody na 120. V roce 1872 bylo zaznamenáno 1 717 studní, z nichž se 636 studní neužívalo. Ještě k roku 1915 se uvádí 151 veřejných studní a 1200 soukromých.
Pražská vodohospodářská společnost postupně předávala studny jednotlivým pražským částem. V současnosti například Praha 1 eviduje 16 veřejných studní, více jich je v uzavřených dvorech a soukromých domech.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Kdo jste vy? Klára, nebo učitel?
Tereza Kostková, moderátorka ČRo Dvojka
![jak_klara_obratila_na web.jpg jak_klara_obratila_na web.jpg](https://praha.rozhlas.cz/sites/default/files/styles/cro_3x2_mobile/public/images/e267b388c06a96c1b90c7443afcd1a84.jpg?itok=NWANcVy-)
![](https://praha.rozhlas.cz/sites/default/files/styles/cro_1x1_mobile/public/images/94949a2cda8b0e5970dc036a8b74667d.jpg?itok=bfzCOlUT)
Jak Klára obrátila všechno vzhůru nohama
Knížka režiséra a herce Jakuba Nvoty v překladu Terezy Kostkové předkládá malým i velkým čtenářům dialogy malé Kláry a učitele o světě, který se dá vnímat docela jinak, než jak se píše v učebnicích.